וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוקש של נתניהו: מכשול משפטי להרחיב הממשלה לפני יום רביעי

11.5.2015 / 0:22

היועץ המשפטי של הכנסת פרסם חוות דעת, שלפיה לוועדה המסדרת אין סמכות להרחיב את הממשלה וכי יש להקים ועדה מיוחדת לשם כך. בג"ץ למדינה: השיבו עד הבוקר לעתירת יש עתיד נגד הגדלת מספר השרים

צילום: אבי כהן; עריכה: טל רזניק

קשיים בהרכבת הקואליציה: היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, פרסם אמש (ראשון) חוות דעת משפטית, שבה כתב כי לוועדה המסדרת בראשות ח"כ זאב אלקין (הליכוד) אין סמכות לקדם את השינוי בחוק היסוד שיאפשר את הרחבת הממשלה. במענה לפנייה של ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), כתב ינון כי אם תרצה הכנסת לקדם את החוק בקריאה שנייה ושלישית עוד טרם תושבע הממשלה, יהיה עליה להקים ועדה מיוחדת שתדון בנושא.

ינון אמנם ציין כי על הכנסת החדשה לא מוטלת כל מגבלה הנוגעת לסמכותה לחוקק ולשנות חוקי יסוד, אך הבהיר כי הוועדה המוסמכת לדון בשינוי חוק יסוד: הממשלה היא ועדת חוק, חוקה ומשפט. כיוון שוועדות הכנסת הקבועות טרם הוקמו בכנסת ה-20, קובע ינון כי הוועדה המסדרת, שהיא ועדה זמנית, שמתוכננת לדון היום בהצעת החוק, אינה מוסמכת לעשות כן. זאת, מסביר ינון, כיוון שחוק יסוד: הכנסת קובע שסמכויותיה של אותה ועדה נוגעות לסדרי הבית ולדיוני הכנסת ולא לשינויי חקיקה.

מרכיבים ממשלה - כתבות נוספות:
האוצר נגד הרחבת הממשלה: "פוגע ביעילות המגזר הציבורי"
מיליוני שקלים להגדלת מספר השרים: "התקציב לא רלוונטי"
עודה: "הממשלה החדשה קיצונית ומסוכנת לאזור כולו"

בנימין נתניהו, חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
יודיע לח"כים ברגע האחרון. נתניהו בכנסת, בשבוע שעבר/נועם מושקוביץ

לכן, כתב ינון במכתבו: "ככל שהממשלה תבקש, עוד בטרם הקמת הוועדות הקבועות בכנסת, כי ועדה מוועדות הכנסת תכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, הרי שיהיה על הכנסת להקים ועדה מיוחדת לצורך כך". עמדתו של ינון לא צפויה למנוע את העברתו של החוק במועד, אך היא עלולה להערים קשיים על לוחות הזמנים הצפופים ממילא שיש לקואליציה, המעוניינת לסיים את העברת החוק עד השבעת הממשלה ביום רביעי.

במקביל, הוגשו אמש שתי עתירות לבג"ץ נגד המהלך. עתירה ראשונה הוגשה על ידי ח"כ עפר שלח (יש עתיד), ובה נטען כי הגדלת מספר השרים נעשית "בניגוד למוסר ולהיגיון, תוך רמיסה של כל הליך – גם של הממשלה וגם של הכנסת". בתשובתם כתבו שופטי בג"ץ למדינה כי עליה להשיב לכך עד היום בשעה 8:00 בבוקר. העתירה השנייה הוגשה על ידי ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), ובה נטען כי לא ניתן לשנות את חוק היסוד ברוב של 61 חברי כנסת וכי נדרשים לפחות 70 חברי כנסת שיצביעו בעד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בתוך כך, מתיחות רבה נרשמת בליכוד לקראת חלוקת התיקים בסיעה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החל אתמול בסבב פגישות עם חברי כנסת לקראת הצגת הממשלה. פגישותיו של נתניהו אתמול התמקדו בכמה חברי כנסת מהעשירייה השנייה והשלישית ברשימה. בין היתר, הוא פגש את ח"כ איוב קרא, שמאיים כי אם לא ימונה לשר הוא לא יתמוך בהרחבת הממשלה. זאת, על אף שהגיע למקום ה-24 בלבד ברשימה.

ראש הממשלה צפוי המשיך ונפגש עם חברי כנסת נוספים עד שעות הלילה. עם זאת, ההודעה הסופית על שיבוצי השרים צפויה להינתן לחברי הכנסת רק בסמוך למועד השבעת הממשלה בהמשך השבוע.

ח"כ איתן כבל במשדר וואלה! חדשות, אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
"הם צריכים פעם אחת להפסיד, ואז מתחילים להכות בהם". כבל/ראובן קסטרו

היום ימשיך נתניהו בפגישות עם חברי הכנסת של הסיעה, ובמקביל, החל מהשעה 10:00 בבוקר, יתקיים בכנסת מרתון דיונים והצבעות על הגדלת מספר השרים. הממשלה תבקש מהכנסת לאשר בתוך יממה בשלוש קריאות את דחיית יישומו של החוק להקטנת הממשלה, כך שיחול רק בכנסת הבאה.

באופוזיציה, מנגד, נערכים ל"פיליבסטר" אל תוך הלילה. "נעשה את הכול כדי לעכב את ההצבעה ולהתיש אותם כמה שיותר", אמר ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) לוואלה! NEWS. לדבריו, "הם יכולים לנצח אותנו בהצבעה הזו, אבל זה לא רלוונטי. הם צריכים פעם אחת להפסיד, ואז מתחילים להכות בהם. לא ניתן שום דבר על מגש של כסף. כשהם 61 ואנחנו 59, צריך רק את הרגע הזה, והוא יגיע הרבה יותר מהר ממה שנדמה".

באופוזיציה מעריכים כי יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, יפעיל על פי סמכותו את סעיף 98 לתקנון הכנסת, שלפיו יש בידיו את הסמכות לתחום בזמן את סדרי הדיון, מה שמעקר הלכה למעשה את ה"פיליבסטר" שמתכננת האופוזיציה. גם בליכוד וגם במחנה הציוני העריכו כי ההצבעה על הרחבת הממשלה בקריאה שנייה תהיה רק ביום שלישי, כאשר ביממה שלאחר מכן תושבע הממשלה.

בכיר בליכוד: "התארכות דיוני הרחבת הממשלה - סרט רע"

בליכוד יש מי שחוששים כי אם הדיונים על הרחבת הממשלה ילכו ויתארכו, או שלחילופין בג"ץ יקבל את העתירה נגד הליך הבזק להעברת החוק על ידי ממשלת המעבר - מה שימנע את הרחבת הממשלה עוד השבוע - יחליט נתניהו להציג ביום רביעי רק חלק מהשרים, ולהמשיך לנהל משא ומתן עם חברי הכנסת של הליכוד על תפקידיהם לאחר שתושבע הממשלה, וכאשר לחברי הכנסת של הסיעה לא יהיו יותר מנופי לחץ נגדו.

"מבחינתי, תרחיש כזה הוא סרט רע", אמר לוואלה! NEWS אחד מחברי הכנסת של הליכוד, אשר מקווה לשמוע מראש הממשלה עוד טרם השבעתה איזה תפקיד הוא מייעד לו בממשלה ה-34. תרחיש נוסף שעליו מדברים בליכוד הוא פיצול של תפקידים או רוטציה בתפקידי שרים, סגני שרים, ראשי ועדות וסגני יו"ר הכנסת על מנת לנסות ולרצות כמה שיותר מחברי הכנסת של המפלגה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully