וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יודיע על חלוקת התיקים בליכוד רק יומיים לפני ההשבעה

9.5.2015 / 0:23

ביום שני תצביע מליאת הכנסת על הגדלת מספר השרים מ-18 ל-20, מה שדורש רוב של 61 ח"כים. כדי למנוע מצב שבו ח"כים לא מרוצים לא יתייצבו, החליט ראש הממשלה להודיע למועמדים על תפקידיהם רק לאחר ההצבעה

צילום: מור שאולי, עריכה: שניר דבוש

(חתימת ההסכם הקואליציוני בית הליכוד לבית היהודי, השבוע)

רק לאחר שתאושר הרחבת הממשלה יבשר בנימין נתניהו לחברי סיעתו על התפקידים שהוא מייעד להם - כך נמסר אתמול (שישי) בהודעת הליכוד. זאת, ככל הנראה כדי להימנע ממצב שבו חברי כנסת שימצאו את עצמם לא מרוצים לא יתייצבו באולם המליאה על מנת לאשר את הרחבת הממשלה.

מליאת הכנסת תצביע ביום שני הקרוב על הגדלת מספר השרים מ-18 ל-20 כחלק משינוי חוק יסוד: הממשלה. הממשלה עצמה תושבע יומיים לאחר ההצבעה, ביום רביעי. שינוי חוק יסוד דורש רוב של 61 חברי כנסת, מה שדורש נוכחות מלאה של כל חברי הקואליציה. בין חברי הכנסת שמאיימים לפגוע בהצבעה ניתן למנות את איוב קרא מהליכוד, שאיים אתמול כי אם לא יתמנה לשר ייעדר מההצבעה.

עוד בנושא:
"גזענית וקיצונית": הפלסטינים מגיבים לממשלת נתניהו החדשה
הקרב על השאריות: איך יחולקו התיקים שנותרו לליכוד?
לפיד לוואלה! NEWS: "נדהם משתיקת הכבשים במחנה הציוני"

LIVE
סילבן שלום, גלעד ארדן, יובל שטייניץ. ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, חיים צח – לשכת העיתונות הממשלתית, עיבוד תמונה
רואים עצמם מועמדים לתפקיד שר החוץ. שלום, ארדן ושטייניץ/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, חיים צח – לשכת העיתונות הממשלתית

כמה חברי כנסת במפלגה הביעו בשיחות סגורות מורת רוח מכוונותיו של נתניהו להודיע להם על התפקידים רק לאחר שיתמכו בהגדלת הממשלה, ואחדים מהם שוקלים לדרוש מממנו להודיע להם איזה תיק מיועד להם בטרם ייכנסו לאולם המליאה. כך או אחרת, הסיכוי שאחד מחברי סיעת הליכוד אכן ימנע את הרחבת הממשלה נראה קלוש ביותר, ועל אף מחאותיהם הצפויות של כמה מועמדים לתפקידי שר שעלולים להיות לא מרוצים, מלאכת הרחבת הממשלה והשבעתה צפויות לעבור כסדרן.

בין המועמדים לתפקידים השונים השרים סילבן שלום, גלעד ארדן ויובל שטייניץ, וכן את סגן שר החוץ צחי הנגבי, שרואים את עצמם מתאימים לאייש את תפקיד שר החוץ. סביר להניח שלפחות חלק מהם יפנו לנתניהו וינסו לשכנע אותו להעביר אותו לידיהם.

על תיק הרווחה נאבקים מירי רגב ודני דנון, ואילו סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, מעוניינת בתיק המדע. נוסף על כך, חברי הכנסת יריב לוין וזאב אלקין, הנחשבים למקורבי נתניהו וניהלו את המשא ומתן הקואליציוני, צפויים כמעט בוודאות לקבל גם הם תפקידים בממשלה. שמו של לוין עלה כמי שעשוי לקבל את תיק התיירות, או את התרבות והספורט. חברי כנסת נוספים שיש סיכוי שיתמנו לשרים הם חיים כץ ואבי דיכטר, ולגבי האחרון נשמעו הערכות שיעמוד בראשות ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

יש עתיד: "תרגיל ציני של שינוי כללים לטובת תאוות שלטון"

בתגובה על הרחבת הממשלה הצפויה הודיעה היום סיעת יש עתיד כי בכוונתה לעתור לבג"ץ בדרישה למנוע את המהלך. זאת, בנימוק שההליך - שבמסגרתו הממשלה היוצאת מאשרת את הרחבת הממשלה הנכנסת - אינו חוקי. במכתב ששלחו עורכי הדין של המפלגה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין נטען כי שינוי חוק היסוד, הקובע שמספר השרים לא יעלה על 18 מלבד ראש הממשלה, באמצעות ממשלת מעבר ועל ידי ועדה זמנית של הכנסת, מנוגד לחוק.

"ראש הממשלה מנצל את העובדה שיו"ר הרשתות המחוקקת הוא חבר בכיר בסיעתו"

"ראש הממשלה מנצל את העובדה שיו"ר הרשות המחוקקת הוא חבר בכיר בסיעתו", נכתב בהודעה לעיתונות, "שאם לא כך, לא היה מעז לבצע פגיעה ושינוי כה מהותיים ומרחיקי לכת בחוק יסוד על ידי ממשלת מעבר בהוראת שעה ועל ידי ועדה זמנית". על פי יש עתיד, הסיבה להתנהלות זו היא חשש של נתניהו כי "לא יוכל לבצע את אותו מהלך בדרך המלך".

עוד טענו בסיעתו של לפיד כי מדובר ב"תרגיל ציני של שינוי כללים לטובת יצר הישרדות ותאוות שלטון, מבית מדרשו של ראש הממשלה, המבקש להציב חרב מתהפכת בדמות מבחן נאמנות טרם השבעה, מעל לראשי 61 חברי הרשות המחוקקת, האמורים ליטול חלק בקואליציה בראשותו". הסיעה צפויה להגיש את העתירה ביום ראשון בבוקר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 19:57)

  • עוד באותו נושא:
  • הליכוד
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully