וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נגד תקיפת מאמנת בנות בטירה: "לא נשאיר אותה לבד"

7.5.2015 / 21:30

אלמונים ירו לעבר מכוניתה של חנין ראדי, שפתחה קבוצת ריצה לנשים בעיר הערבית: "הרסו לי את החלום". לאחר הירי, תושבות העיר וח"כים ברשימה המשותפת עמדו לצדה: "אחרי שהיא תראה את התמיכה בה, היא לא תפסיק לאמן"

איימן עודה וחנין ראדי, מאי 2015. הרשימה המשותפת,
ח"כ איימן עודה וג'מאל זחאלקה בביתה של ראדי, אתמול/הרשימה המשותפת

נשות העיר טירה צפויות להפגין מחר (שישי) מול בניין העירייה במחאה על ירי לעבר מכוניתה של חנין ראדי, תושבת העיר בת 36, שהקימה קבוצת ריצה לנערות ולנשים בטירה. מאז הירי במהלך הלילה שבין ראשון לשני, תושבות ותושבי העיר הביעו תמיכה בראדי, ואתמול אף ביקרו בביתה שבעה חברי כנסת מהרשימה המשותפת. המכונית הייתה ריקה בעת הירי וראדי לא נפגעה.

ראדי סיפרה לוואלה! NEWS: "אני כבר לא ישנה בלילה ונכון לעכשיו, החלטתי להפסיק לאמן את הבנות. מאז אותו לילה, אני בלחץ. אני אמא לילדים ואני חוששת. הרסו לי את החלום". היא החלה לרוץ לפני כעשור, בתחילה כתחביב. לפני כשלושה חודשים, כשמאחוריה כבר שמונה ריצות מרתון מקצועיות, היא פתחה קבוצת ריצה לבנות בכפר סבא. הקבוצה גדלה במהרה והיו בה 80 נשים מגיל 14 עד 25, והאימונים עברו לטירה.

עוד בוואלה חדשות:
"גזענית וקיצונית": הפלסטינים מגיבים לממשלת נתניהו החדשה
במגזר הערבי מאשימים את המשטרה באצבע קלה על ההדק
בן 26 נורה למוות מחוץ לביתו במשולש; הרקע לא ידוע

חנין ראדי, מרתוניסטית. מאי 2015. באדיבות המצולמים
"זה נתפס כאירוע פנימי שלא דחוף לטפל בו". ראדי/באדיבות המצולמים

באותו הזמן, החלה ראדי גם ללמוד בקורס מאמני ריצה באוניברסיטת תל אביב. "הבנות ממש מרגישות שעזרתי להן לעשות שינוי בחייהן, הן בשיפור במצב הבריאותי והן בתחושה ובהנאה שזה מעניק להן", סיפרה. יחד עם סאמר חאסקיה, אצן תושב העיר, ובתמיכת העירייה, החלה ראדי לארגן את "מרוץ טירה", אלא שבעיר החלה להישמע התנגדות תקיפה נגד המרוץ.

לאחר התבטאויות נגד קיום המרוץ ברשתות החברתיות ודיווחים על כוונה למנוע ממנו להתקיים, העירייה הודיעה ימים ספורים לפני קיומו כי הוא נדחה. בטירה אמרו כי המשטרה הודיעה שלא תוכל לערוב לביטחונן של המשתתפות, למרות שנקבע – לבקשת אנשי דת – כי ייערכו מקצים נפרדים לנשים ולגברים וכי הנשים לא ירוצו עם בגדים קצרים. למרות דחיית המרוץ, ההתנגדות לפעילות קבוצת הריצה לא שככה.

"אסור לתת לאנשים האלה כוח, אפילו לא חשבתי לחשוש מהם", הבהירה יועאד שביטה, ממארגנות ההפגנה, בהתייחסות לאלמונים שירו בראדי, ככל הנראה בניסיון להרתיע אותה ולגרום לה להפסיק לאמן את הנשים. ראש הרשימה המשותפת איימן עודה כתב בדף הפייסבוק שלו לאחר הביקור: "הסוגיה הזו נוגעת לכולנו והיא מחייבת אותנו לתת מענה על השאלה: באיזה חברה אנחנו רוצים לחיות? חברה שבה הפחד, האלימות והאפליה משתלטים על חיי האנשים, או חברה של חירות וכבוד ושוויון? בחירתנו ברורה, אנחנו רוצים לחיות בחברה שוויונית המכבדת את כולם".

עוד באותו נושא

הפשע והאלימות השתלטו על המגזר הערבי - והוא צמא לפתרונות

לכתבה המלאה

"הסיבה לדחיית המרוץ לא פורסמה, אך הייתה ברורה לכולם"

"התחושה שלנו היא שגם המשטרה נכנעת לאלימות. אם זה היה אירוע ביטחוני היו מוצאים את היורה גם אם היה מתחבא מתחת לאדמה"

לטענתה של שביטה, "הסיבה לדחיית המרוץ לא פורסמה, אך הייתה ברורה לכולם. יש קבוצה שזה לא מתאים לה, מין גברים חזקים כאלה שפועלים בשם הדת, אבל כלל לא ברור אם הם דתיים. זו תופעה שמתפשטת. רק לפני שבוע לא נתנו לנשים לעודד במשחק כדורגל בבאקה אל גרביה. אנחנו נילחם נגד התופעה, לא ניתן לכך יד".

"אני לא נמצאת במקום בו היא נמצאת ואבין כל החלטה שתקבל", הוסיפה בנוגע להחלטתה של ראדי. "אני מאמינה שאחרי שהיא תראה את התמיכה בה, היא לא תפסיק לאמן". פעיל ברשימה המשותפת הוסיף: "היא חלוצה ולא נשאיר אותה לבד. אי אפשר לכפות דעות כאלה ואחרות על אדם אחר. אנחנו רוצים להיות חברה שוויונית, פלורליסטית ודמוקרטית".

לדברי אותו פעיל, "התחושה שלנו היא שגם המשטרה נכנעת לאלימות. אם זה היה אירוע ביטחוני היו מוצאים את היורה גם אם היה מתחבא מתחת לאדמה. זה נתפס כאירוע פנימי שפוגע בחברה הערבית ולא דחוף לטפל בו". עו"ד רידא ג'אבר, מנהל "אמאן – המרכז הערבי למלחמה באלימות", הוסיף: "המשטרה חייבת לטפל במקרה הזה בשיא החומרה. אני חושש שבמדרג החשיבות של המשטרה זה לא נמצא במקום גבוה".

חנין ראדי, מרתוניסטית. מאי 2015. באדיבות המצולמים
"הבנות ממש מרגישות שעזרתי להן לעשות שינוי בחייהן"/באדיבות המצולמים

ממשטרת מחוז המרכז נמסר בתגובה: "אירוע הירי מוכר וימשיך להיחקר עד למעצר החשודים. משטרת ישראל נוטלת חלק פעיל בחיי הקהילה ושגרת היום, לרבות חוגי בית, העשרות ופרויקטים בבתי הספר. נעיר כי משטרת ישראל איננה נוהגת להתערב באופי או בתוכן הפעילויות החברתיות המתקיימות ביישובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully