וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מדורות החג: זיהום אוויר פי 10 מביום רגיל

7.5.2015 / 13:03

בדיקה של המשרד להגנת הסביבה מעלה כי ביומיים האחרונים נוטרו חריגות משמעותיות, בעיקר בשעות הלילה, בריכוז החלקיקים הנשימים - חלקם מסוכנים לבריאות ואף קטלניים. מי בראש טבלת הערים המזהמות?

ל"ג בעומר בירושלים, מאי 2015. טלי מאייר
השנה נרשמו ריכוזים נמוכים של חלקיקים באזור גוש דן. מדורה בירושלים/טלי מאייר

ממדידות תחנות הניטור לאיכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה עולה כי ביומיים האחרונים, עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר, נרשמו במרבית תחנות הניטור עליות בריכוזי החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה. עליות הריכוזים החלו בשעות הערב והגיעו לשיאן בין השעות 22:30 ל-04:30 ביום שלמחרת. הבוקר (חמישי) ריכוזי החלקיקים פחתו באופן ניכר, אך ריח חזק עדיין הורגש באוויר בשל ערפל שלכד את החלקיקים.

ריכוזם של החלקיקים הנשימים הקטנים מ-10 מיקרומטר הגיע לחריגות של עד לפי 4.5 מאשר ביום רגיל. ריכוזם של החלקיקים הנשימים הקטנים יותר מ-2.5 מיקרון, הנחשבים למסוכנים וקטלניים יותר לבריאות, היה גבוה יותר והגיע לרמות הגבוהות בעד פי 10 הממוצע מיום רגיל.

לקריאה נוספת:
וודקה ונרגילות עד הבוקר: ל"ג בעומר של בני הנוער נראה אחרת לגמרי
נסים, קמעות ומשקה קדוש: סוד הקסם של ההילולה במירון
המונים בהילולת הרשב"י במירון; 92 איש נפגעו באורח קל

ראיון עם כבאי לקראת מדורות ל"ג בעומר. צילום מסך
בעת שריפות, ריכוז החלקיקים הקטנים עולה בעשרות אחוזים/צילום מסך

במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי אחד המאפיינים הבולטים ביותר לשריפות הוא עלייה ניכרת בריכוז החלקיקים העוברים בדרכי הנשימה העדינים הקטנים מ-2.5 מיקרון. ביום רגיל מהווים חלקיקים אלה כ-50% בממוצע מהערך המדוד של חלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון, אולם בעת שריפות יחס זה משתנה וריכוז החלקיקים הקטנים אלו עלול להגיע ל-85%-75% מהערך המדוד של ריכוז החלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון.

העיר שכבשה את המקום הראשון והמפוקפק בחריגות המזהמים הללו היא בני ברק, שם נרשם ריכוז של פי 10.1 בזיהום חלקיקים הנשימים הקטנים ביותר. במקום השני נמצאת אשדוד, עם ריכוזים העולים על פי 8.8 של חלקיקים נשימים הקטנים מ-2.5 מיקרון. אחריה נמצאת ראשון לציון עם ריכוזים העולים על פי 8.4 מביום רגיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי ריכוזי החלקיקים הנמדדים מושפעים בין השאר במיקום המדורות יחסית לתחנת הניטור ומתנאים מטאורולוגיים, כגון כיוון ומהירות הרוח ותנאי הערבול באטמוספירה. כמו כן, השנה נרשמו ריכוזים נמוכים של חלקיקים בתחנות הניטור באזור גוש דן, עקב צמצום השטחים הפתוחים בתוך הערים.

ממחקרים שנעשו בנושא נמצא כי חלה עלייה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמיכות להחמרה הזמנית באיכות האוויר עקב מדורות ל"ג בעומר. ממחקר ראשון מסוגו בארץ, שהתפרסם ביוני 2005 בעיתון "הרפואה", פרי עטם של החוקרים איינבינדר וחובריו, נמצא כי "חלה עלייה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמיכות להחמרה הזמנית באיכות האוויר עקב מדורות ל"ג בעומר, ללא עלייה בשעורי האשפוז". עוד נמצא כי הריכוזים הגבוהים של חלקיקים נשימים, חלקיקי שריפה, גרמו לעלייה חדה בתחלואה של דרכי הנשימה בקרב חולי אסטמה וחולים במחלות כרוניות חסימתיות של דרכי הנשימה (COPD). המחקר שבוצע ברחובות העלה כי מספר הפונים לחדר המיון שהתלוננו על בעיות נשימתיות היה גבוה פי יותר משניים מבימים שקדמו לערב החג.


לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully