וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסים, קמעות ומשקה קדוש: סוד הקסם של ההילולה במירון

7.5.2015 / 8:35

מאות אלפי חרדים, מסורתיים וחילונים הגיעו באוטובוסים גדושים להילולה השנתית של רבי שמעון בר יוחאי. מלבד תפילות, רבים מהם קיוו לקבל ברכה או לזכות בנס על רקע בזאר של מוצרי דת צבעוניים: "נשמתו הקדושה ממשיכה להשפיע אלפיים שנה". 92 נפגעו באורח קל במהלך האירוע

עריכה: שניר דבוש

"כל שנה, כבר 17 שנה, אני כאן", סיפר יוסף שמעוני, בן 46 מירושלים, שהגיע הלילה (חמישי) עם מאות אלפי בני אדם להילולה השנתית של רבי שמעון בר יוחאי ביישוב מירון בגליל העליון. "אני מגיע בעיקר כדי להתפלל. זה נותן לי כוח לכל השנה, בכל פעם יש לי בקשה מיוחדת מהצדיק ואני תמיד מאמין שעד השנה הבאה תהיה לי ישועה גדולה".

התכונה הורגשה כבר אתמול בבוקר. אוטובוסים החלו לצאת מערים חרדיות כמו ירושלים ובני ברק בקצב של ארבעה אוטובוסים כל חמש דקות. התחושה הייתה של טיול ענק ומאורגן. כעבור שעות אחדות הגיעו האוטובוסים לחניונים הגדולים שהוכנו שבועות ארוכים לפני ההילולה, ומשם המשיכו המבקרים בשאטלים עד לפסגת היישוב מירון, לקברו של התנא המפורסם, רבי שמעון בר יוחאי.

בין הסיבות להגעתם של המונים להילולה היא האמונה כי העלייה לקברו של הצדיק תזכה אותם בנס נסתר או גלוי, כל אחד לפי משאלת לבו. סיפורי נסים, ללא כל עוררין, הם הדבר הכי חם שמתגלגל בדרך לקברו של הצדיק - ילד שהבריא ממחלה קשה, אישה שנכנסה להריון אחרי שנים, בחור ישיבה שזכה לזיווג הגון עם בחירת לבו ועוד סיפורים רבים וטובים.

עוד בוואלה חדשות:
יש ממשלה: נתניהו ובנט הגיעו להסכמות עקרוניות
שוב: קצין צה"ל הותקף על ידי חרדים בבית שמש
החשד: רות דוד קיבלה כספים לא כשרים בפרשת "ב.יאיר"

המונים השתתפו בהילולת הרשב"י במירון. צילום מסך
"נותן כוח לכל השנה". ההילולה במירון, הלילה/צילום מסך
"לילד שלנו בן ה-12 הייתה מחלה קשה, באנו לפה והכול עבר"

מירב אסולין, שהגיעה למירון כל הדרך מאשקלון, סיפרה כי הגיעה להילולה בפעם הראשונה לפני ארבע שנים. "לילד שלנו בן ה-12 הייתה מחלה קשה, באנו לפה והכול עבר", אמרה אסולין והדגישה כי מאז המשפחה מגיעה בכל שנה. "כוח נשמתו הקדושה של רבי שמעון בר יוחאי, ממשיך כבר קרוב לאלפיים שנה להשפיע על כל יהודי ויהודי שרק מוכן להאמין".

נוסף על המתפללים שמקווים לנס, ישנם גם כאלה שבאים רק בשביל המפגש החברתי או כדי לערוך תספורת ראשונה לילדיהם בני השלוש, במנהג ה"חלאקה" הידוע. מבקרים אחרים רואים בהילולה הזדמנות להדליק נרות על חומת האבן המקיפה את אתר הקבר, המכונה "הציון הקדוש", או לחילופין לזרוק את הנרות לאש המדורה תוך מלמול מתמשך של פסוקי תפילה ופרקי תהילים. כולם מספרים כי הם מרגישים ש"הצדיק קורא", וחשים "דחף פנימי עצום להגיע".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ההילולה בקברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון, מאי 2015. דוברות המשרד לשירותי דת, מערכת וואלה! NEWS
"מרגישים שהצדיק קורא". המונים בהילולה במירון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד לשירותי דת
המוצר הפופלרי ביותר הוא "ח"י רוטל" – משקה, בדרך כלל יין או מיץ ענבים, שלפי האמונה המסורתית "כל מי ששותה ממנו בהילולה זוכה לנסים גדולים"

הנסים המיוחסים להילולה בהר מירון הביאו גם להצלחה מסחררת של דוכנים המציעים למבקרים מוצרי דת מגוונים וצבעונים - ספרים, קמעות, חמסות, נרות מיוחדים, מים קדושים והבטחות לרוב. במעלה ההר, עד לנקודת הקבר, עוברים האלפים דרך בזאר ססגוני זה. אחד מציע לתרום עבור ספר תורה שייכתב לזכרו של הרב עובדיה יוסף, אחר מציע קמע מיוחד עם קלף ועליו פסוקים הידועים כסגולה מיוחדת, ויש גם מי שמבקש שנשתה מים "רק בשביל הברכה".

המוצר הפופלרי ביותר הוא "ח"י רוטל" – משקה, בדרך כלל יין או מיץ ענבים, שלפי האמונה המסורתית "כל מי ששותה ממנו בהילולה זוכה לנסים גדולים", כפי שמסביר ברק כהן, זמר חרדי שפוקד את ההילולה כבר שנים רבות. את המנהג קבע כבר לפני קרוב למאה שנים האדמו"ר הזקן מבאבוב, הרב בן ציון הלברשטאם, שהנהיג חסידות גדולה בפולין. לפי המסורת, האדמו"ר הזקן גילה שכל מי שמביא ח"י רוטל מהמשקה למירון, כלומר כ-54 ליטרים, ומחלק לעולים לקבר - יזכה לישועות גדולות.

"בהתחלה אמרו שזו סגולה כדי להתברך בילדים צדיקים, לחיי פריון", אומר כהן כשבידו כוס יין מבורכת. "אחר כך זה צבר תאוצה יותר. שותים משקה, עדיף מיץ ענבים או יין, תורמים כסף לצדקה ומבקשים מה שרוצים. הצדיק דואג לקיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הצדיק דואג לקיים". הכנות להילולה בקבר רבי שמעון בר יוחאי, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

את ההילולה יש גם מי שמנצל כדי לאסוף כספים לצדקה. בין הקהל הרב מתהלכים קבצנים בודדים שמשוטטים עם קופסאות שימורים שהוסוו לקופות מאולתרות, אך גם נציגים של עמותות וארגוני צדקה גדולים שממלאים את הקופות במאות אלפי שקלים, שיחולקו לאחר מכן לנזקקים.

עבור הציבור החרדי, שמנהל אורח חיים סגפני, ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי היא הזדמנות נפלאה לשחרר אנרגיות, ולהגיע להתעלות רוחנית עצומה. בין לבין, זו גם הזדמנות עבורם לפגוש בני משפחה, חברים מהישיבה ומהשכונה, לשתף בחוויות ולדון בנושאים הבוערים שעל סדר היום, ומה שביניהם.

ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015. משה מזרחי  - דוברות אור הרשב"י,
"מאז אנחנו מגיעים כל שנה". המונים במירון, אתמול/משה מזרחי - דוברות אור הרשב"י

מאות אלפי בני אדם השתתפו, כאמור, בהילולה המסורתית. רבי נחום דב בראייר, האדמו"ר מבויאן, הדליק את המדורה הראשונה במתחם הקבר – ובכך נתן את האות לתחילת ההילולה הגדולה. במהלך האירוע נפגעו באורח קל 92 משתתפים – רובם סבלו מהתייבשות, חבלות, צריכת יתר של אלכוהול ומחלות כרוניות. בין הנפגעים, 12 נזקקו להמשך טיפול ופונו לבית החולים זיו שבצפת.

"לא ניתן להשתיק את מנשקי המזוזות ומשתטחי הקברים"

"משתטחי הקברים הם לא קומץ. לא ניתן להשתיק אותם"

בשנים האחרונות גדל מספר המבקרים מהילולה להילולה, אך השנה הורגשה נוכחות דלה יותר מבעבר. במשטרה אמנם נמנעו להעריך את כמות המשתתפים במספרים, אך עסקנים חרדים טענו שהתנאים המחמירים של המשטרה לבאים בכלי רכב פרטיים היא הגורם העיקרי למספר המשתתפים הנמוך יחסית.

למרות הירידה במספר המשתתפים, אלי שפירא, שדרן בתחנת הרדיו החרדי "קול ברמה", התרשם מכמות הנוכחים באירוע. "הציבור מצביע ברגליים", אמר שפירא, המשדר מהאולפן השקוף המיוחד שהקימה התחנה במירון. "חרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים באים לכאן ומוכיחים, בעיקר השנה, שמנשקי המזוזות ומשתטחי הקברים הם לא עוד קומץ קטן. הם ציבור גדול, שאי אפשר להתעלם ממנו או להשתיק אותו על ידי נאומים מתלהמים בכיכר רבין. זו החגיגה הגדולה שלנו וכך היא תימשך בכל שנה ושנה".

ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015. משה מזרחי  - דוברות אור הרשב"י,
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015/משה מזרחי - דוברות אור הרשב"י
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015. משה מזרחי  - דוברות אור הרשב"י,
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015/משה מזרחי - דוברות אור הרשב"י
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015. משה מזרחי  - דוברות אור הרשב"י,
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015/משה מזרחי - דוברות אור הרשב"י
ההילולה השנתית במירון לרבי שמעון בר יוחאי, 7 במאי 2015. משה מזרחי  - דוברות אור הרשב"י,
הזדמנות נפלאה להגיע להתעלות רוחנית. מבקר בהילולה, אתמול/משה מזרחי - דוברות אור הרשב"י

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully