וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר ממוצא אתיופי: ייתכן שהמשטרה מתעמרת קצת יותר בבני העדה

4.5.2015 / 15:15

על רקע ההפגנות האחרונות בתל אביב ובירושלים במחאה על האלימות המשטרתית, התראיין ד', בלש במשטרת תל אביב לוואלה! NEWS, והודה כי "יש משהו" בטענות המפגינים בני העדה. צפו בעימות בין ניצב אקסול לבני העדה במשדר וואלה! NEWS

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! NEWS

(צפו בעימות באולפן וואלה! NEWS על רקע ההפגנה אתמול בתל אביב)

"למשטרה יש יד יותר קלה בנושא של האלימות כשמדובר באתיופים, בכל מה שקשור בלבוא לבן אדם ולעכב אותו" - כך מודה היום (שני) ד', בלש במשטרת תל אביב ממוצא אתיופי בריאיון לוואלה! NEWS. "יש משהו בזה שהמשטרה קצת מתעמרת יותר בבני העדה. לפי הנתונים ניתן לומר את זה. יש הרבה בני נוער בכלא שרובם בכלל ילדים טובים. יש פה בעיה".

על רקע ההפגנה של בני העדה האתיופית שנערכה אתמול בתל אביב, אמר ד': "ההפגנה הזו לא פרצה רק בגלל היחס של המשטרה. זה לא העיקר, זה הרבה דברים מסביב. בני העדה מבינים את הבעיה כבר מזמן. זה לא מהיום, בגלל זה חלק מאיתנו בחרו להיות שוטרים, רצו לנסות לשנות ולהשפיע מבפנים".

עוד בנושא מחאת יוצאי אתיופיה:
מעצר החשודים בתקיפת שוטרים בהפגנה הוארך ביום אחד בלבד
ניצב אקסול: "אם היו מופעלים האמצעים המסיביים, ההפגנה הייתה אחרת"
כך נכשלה המדינה בקליטת הקהילה האתיופית ובשילובה בחברה

מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"זה לא פרץ רק בגלל היחס של המשטרה". מתוך ההפגנה של יוצאי אתיופיה, אתמול בתל אביב/דרור עינב

ד' התייחס ל"תקרת הזכוכית" שבה נתקלים יוצאי אתיופיה בכל הקשור לעלייה בסולם הדרגות במשטרה. "בתור שוטר, אני כעובד שווה לכולם, אבל יש בעיה בתחנות מסוימות, שיש קיפוח. הרוב הגדול במשטרה הם יוצאי צבא ולוחמים. אנחנו לא מרגישים שונים, אבל יש מקרים שכן מבחינת זמינות של תפקידים", אמר. "האפליה שיש היא לא רק במשטרה. היא קיימת בכל מערכת ארגונית גדולה - גם בעירייה וגם זה בצבא.

"בצבא, לדוגמה, יש פרויקט שמטרתו להוציא אותך לקצונה, אבל ברגע שאתה מגיע לדרגת סרן בועטים אותך. המשטרה יותר טובה בקטע הזה, אבל את בני העדה שמים בעיקר בתפקידים זוטרים. יש בודדים שמוצבים בחקירות. מבחינת קצונה בכירה, הרוב לא רוצים את זה או שהם מעדיפים להיות נגדים - כך העתיד שלהם יותר בטוח".

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
בן העדה האתיופית נעצר במהלך ההפגנה בירושלים, בשבוע שעבר/טלי מאייר

67 בני אדם, בהם 55 שוטרים, נפצעו אמש באורח קל ושוטר נוסף נפצע באורח בינוני בהפגנה בכיכר רבין שבתל אביב, זאת אחרי שבמקום התפתחו עימותים קשים בין המפגינים לכוחות המשטרה שביקשו לפנותם.

חלק מהמפגינים הבעירו פחים ויידו אבנים לעבר השוטרים והפרשים, תוך שהם קוראים "מדינת משטרה". הכוחות הגיבו בירי גז מדמיע, זרנוקי מים ורימוני הלם, וקיבלו הוראה לעצור את המפגינים בכוח. הרחובות הסמוכים לכיכר, בהם גם רחוב אבן גבירול, נחסמו לתנועה במשך שעות ארוכות. למרות הניסיון להדוף את המפגינים ולסיים את המחאה, התנהלו עימותים בכיכר עד לשעה מאוחרת.

"אפשר לבוא לתל אביב ולראות איך הצעירים האתיופים מסתובבים בפארקים"

43 מבין אלפי המפגינים נעצרו אתמול, ו-19 מהם הובאו הבוקר לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בתל אביב. הם חשודים בעבירות של הפרת סדר ותקיפת שוטר. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם בחמישה ימים, אולם מעצרם של חמישה מהם הוארך ביום אחד בלבד. שלושה מהם ערערו לבית המשפט המחוזי על הארכת המעצר. מעצרו של חשוד נוסף הוארך ביומיים, וזאת בשל העובדה שהודה שהחזיק אבן אך לא יכול היה לזרוק אותה משום שהייתה כבדה.

הבוקר התארח ראש אגף מבצעים במשטרה, ניצב אהרון אקסול, באולפן וואלה! NEWS והדגיש כי המשטרה שמרה על איפוק אמש בהפגנה הסוערת. "אם היינו משתמשים באמצעים יותר מסיביים שלנו, ההפגנה הייתה נראית אחרת", אמר. "ההפגנה הייתה בלתי חוקית, באופן עקרוני יכולנו לפזר אותה מהרגע שהיא החלה. משטרת ישראל גילתה איפוק והבלגה, אבל לצערי הרב היו כאלה שניצלו זאת ותרגמו זאת כחולשה. נזרקו מנעולים מברזל ואבנים בכיכר, ומשטרת ישראל לא יכלה להבליג. בשלב הזה נחצו כל הקווים ופה המשטרה נאלצה לעבוד, וכך עשינו".

אקסול התייחס לטענות הקיפוח של יוצאי אתיופיה בישראל. "למיטב ידיעתי והבנתי, ישראל היא מדינה חופשית. אפשר לבוא לתל אביב ולראות איך הצעירים האתיופים מסתובבים בפארקים. גם ברחבי הארץ אפשר לראות שיש לא מעט הרבה נוער, גם ישראלים ממוצא אתיופי, מסתובבים חופשי. נגד תחושות אני לא יכול לעשות דבר. יש גם מחלקת חקירות שוטרים. כל מפגין שחושב שננקטה נגדו אלימות לא סבירה רשאי ללכת למחלקת החקירה של מח"ש ולהתלונן", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully