וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישגי יהדות התורה: חוק הגיוס ישונה, השר יקבע את היעדים

30.4.2015 / 11:47

גם מי שלא הבין לעומק את ההסכם שנחתם עם הליכוד, היה יכול להבין את השמחה הגדולה של חברי המפלגה, שהשיגו כמעט את כל מה שרצו. בין היתר, ההסכם מבטיח בעקיפין כי הסנקציות נגד משתמטים מגיוס לא יופעלו לעולם

עריכה: ניב פוקס; צילום: יח"צ, מור שאולי

(הליכוד חתמה על הסכם קואליציוני עם כולנו ויהדות התורה, אתמול)

החיוך העצום שנמרח אמש (רביעי) על פניהם של הח"כים החרדים מיהדות התורה אמר הכול. גם מי שלא הבין לעומקו את ההסכם הקואליציוני שנחתם עם הליכוד דקות ספורות לפני כן, היה יכול להבין את השמחה הגדולה של החברים במפלגה. נציגי המגזר החרדי קיבלו כמעט את כל מה שהם רצו. ממש כמו נציגי ציבור שפרעו את שטר החוב שלהם לבוחר החרדי. חתימתם העניקה לכ-850 אלף החרדים שמתגוררים בישראל את האפשרות להמשיך לקיים את חייהם בדיוק כפי שהם. ממש כמו שרצו גם בשנתיים האחרונות כש"ממשלת הזדון" שלטה כאן.

בהסכם עם יהדות התורה סוכם כי יו"ר המפלגה, יעקב ליצמן, ימונה לסגן שר הבריאות במעמד שר, ח"כ משה גפני ליו"ר ועדת הכספים וח"כ מאיר פרוש לסגן שר החינוך. נוסף לכך, המפלגה תקבל את תפקיד סגן יו"ר הכנסת למשך חצי קדנציה, תפקיד המיועד לח"כ ישראל אייכלר, וח"כ אורי מקלב ימונה ליו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה.

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה כולל 88 סעיפים, ובהם רבים העוסקים בענייני דת. המרכזי שבהם הוא סעיף 33 הנוגע לגיוס חרדים. "מאחר שחוק שירות ביטחון כלל בין השאר מגבלה כמותית, הגוררת הטלת סנקציות על תלמידים לומדי תורה, יהיה צורך לתקן את החוק תוך מתן סמכות לשר הביטחון לפי שיקול דעתו המקצועי ולא המדיניות המוצהרת לעיל", נכתב בהסכם.

ממשלת נתניהו הרביעית || כותרות נוספות:
קריאה לנתניהו: הפסק את מעורבות נתן אשל במו"מ הקואליציוני
בנט לנתניהו: מוותר על תיק החוץ, דורש את תיק החינוך
גלאון נגד בנט: "אסור לתת את תיק החינוך למנהיג הלאומנות"

יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
ימונה לסגן שר הבריאות במעמד שר. ליצמן/ראובן קסטרו

המשמעות היא שהחוק ישונה כך ששר הביטחון יהיה בעל הסמכות לקבוע את יעדי הגיוס של החרדים לצה"ל, מה שמבטיח כי הסנקציות לא יופעלו לעולם. בכך למעשה ההסכם גם מרוקן מתוכן את הסעיף שהוציא בשנתיים האחרונות אלפי חרדים להפגנות סוערות נגד הגיוס. בהסכם צוטטו דברים שאמר שר הביטחון משה יעלון בריאיון לוואלה! NEWS: "לעצרי יש כאלו שלא מבינים את הרגישות של שינוי מציאות אחרי 65 שנה. שלא ניתנת לשינוי לא באבחת חרב, לא בחוק ובוודאי לא באיומים על אוכלוסייה".

הליך גיוס החרדים יימשך באיטיות

ברמה ההצהרתית, יהדות התורה רשמה בהסכם הקואליציוני שחתמה הישג משמעותי. לא רק שרוקנו מתוכן את החוק לשוויון בנטל, אלא גם השיגו מציאות טובה יותר מתקופת "חוק טל". אך יש שאומרים כי כל החגיגות מוקדמות מאחר שהמבחן האמיתי יהיה בבג"ץ כשהשאלה היא, האם החוק שינוסח על ידי צוות מטעם משרד הביטחון יעמוד במבחן בג"ץ? אם נניח, בהסתמך על כך שבג"ץ התערב בביטולו של חוק טל, שהחוק ייכשל במבחן הזה, תמוה איך החרדים שזעקו נגד סעיף הסנקציות, מסתפקים כעת רק בשינוי חוק שלא בטוח יאושר. עם זאת, סביר להניח שגם אם תיווצר בעיה, יימצא לה פתרון מתאים, ועכשיו כבר ברור לכולם שהליך גיוס החרדים יימשך באיטיות ואולי בהצלחה גדולה יותר משהיה בשנתיים האחרונות.

מאות חרדים מפגינים בירושלים נגד מעצרו של חרדי שלא התגייס. אפריל 2014. אברמי צמח, חדשות 24
חרדים מפגינים בירושלים נגד גיוס, לפני שנה/חדשות 24, אברמי צמח

נוסף לכך, לפי ההסכם קצבאות הילדים יוחזרו לתעריפים של 2012, עלות מוערכת ב-2.5 מיליארד שקלים בשנה. גם רפורמת הגיור תרד לטמיון, כך שתבוטל האפשרות שרבני ערים יוכלו לגייר "בהתאם למכתבו של הראשון לציון עמאר שליט"א". המכתב אומר כי כל גיור שיעשה תחת חסותם של רבני ערים, יהיה טעון אשרור של הרב הראשי לישראל, מה שמבטיח שהרפורמה תהיה מעוקרת מהיסוד, גם אם תצא לפועל.

יאיר לפיד יו"ר יש עתיד מצביע בבחירות 2015, קלפיות נפתחו. תל אביב 17 במרץ, 2015. יותם רונן
המטרה - ביטול כל ה"גזירות" של יאיר לפיד ושאר חברי הממשלה החולפת. לפיד/יותם רונן

ההסכם עם יהדות התורה כולל בתוכו גם סעיפים רבים הקשורים לחיזוק מעמדו של החינוך החרדי. לפי סעיף 65, תבוטל ההחלטה של שר החינוך הקודם לקצץ בתקציבי מוסדות שאינם מקיימים את חובתם ללמד לימודי ליבה. כמו כן, יבוטל הקיצוץ במלגות של תלמידי ישיבות ואברכי הכוללים, ומעבר לכך, "הממשלה תתקן כל פגיעה שתיווצר בתקצוב החינוך החרדי על ידי החלטות בית המשפט". נוסף לכך, נקבע כי יועבר חוק "עוקף בג"ץ" - שיחדש את תשלום הבטחת הכנסה לאברכים בהיקף של כ-140 מיליון שקל.

בפתח המשא ומתן עם הליכוד, החרדים הציבו לעצמם מטרה והכריזו עליה בקול רם: "אנחנו רוצים להחזיר את הגלגל אחורה". ההסכם הקואליציוני שנחתם אתמול מתאפיין בעיקר במטרה הזו. ולא רק בה, אלא גם בביטול כל ה"גזירות" של יאיר לפיד ושאר חברי הממשלה החולפת. וזה, ללא ספק, יסביר את החיוך המרוח על פניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully