וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא והיועמ"ש נגד יוזמות החקיקה להגבלת מערכת המשפט

29.4.2015 / 21:05

במסגרת כנס משפטי שנערך במשכן הנשיא, הביעו ריבלין ובכירי מערכת המשפט ביקורת נוקבת על יוזמות החקיקה של מפלגות הימין. "בית המשפט צריך להיות יותר נועז כדי להבטיח שלא נחיה במדינה שאיננה דמוקרטית"

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח היום (רביעי) במשכנו בירושלים את בכירי מערכת המשפט הישראלית, לציון כניסתה של השופטת מרים נאור לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון. במהלך הכנס, שהתקיים תחת הכותרת "כבוד האדם כעקרון חוקתי", הביעו ריבלין ויתר המשתתפים התנגדות ליוזמות החקיקה של מפלגות הימין, המבקשות להגביל את כוחו של בית המשפט העליון.

בנוגע לאפשרות של כינונו של "חוק עוקף בג"ץ", טען ריבלין: "חוק זה למעשה הוא חוק עוקף כנסת, החורג מהכללים שקבעה הכנסת עצמה. בית המשפט צריך להיות יותר נועז כדי להבטיח שלא נחיה במדינה שאיננה דמוקרטית". נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק הוסיף: "אין חוק עוקף בג"צ, הבעיה היא חוק עוקף דמוקרטיה. כאשר הכנסת פוגעת בזכות פרט שהיא עצמה קבעה, היא פוגעת בדמוקרטיה. השיטה אינה מושלמת ויש מקום לשינויים, אך היא טובה מאוד".

עוד בוואלה חדשות:
הפרקליטים לווינשטיין: מרגישים מאוימים בשל נציבות הביקורת
ריבלין בהשבעת נשיאת העליון: "רשויות השלטון במסלול התנגשות"

צמרת המשפט בישראל התארחה במשכן הנשיא, אפריל 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"הריבון היא כנסת ישראל, אך כנסת ללא הפרדת רשויות תהיה פגיעה בדמוקרטיה". ריבלין וברק, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

נשיאת העליון החדשה נאור הוסיפה: "יוזמות שונות מבקשות עתה להגביל את כוחו של בית המשפט ולהתגבר על פסיקותיו. לא ארחיב בדבר מעל במה זו. אסתפק בכך שאומר, כי כדי שהעיקרון של שמירה על כבוד האדם ישלוט גם בחיי המעשה ולא יהווה הצהרה בלבד, זקוק העיקרון לשומר". לדבריה, "זהו אינטרס של כל אזרחי המדינה ותושביה. זהו אינטרס של מדינת ישראל השואפת להיות חלק מהמדינות בנות התרבות".

במהלך היום נשאו דברים נאור, נשיא בית המשפט העליון היוצא אשר גרוניס, נשיאי העליון בדימוס דורית ביניש ומאיר שמגר, מבקר המדינה יוסף שפירא ונשיאת בית המשפט העליון של קנדה בוורלי מקלקלין. היועץ המשפטי יהודה וינשטיין התייחס לדברים שעלו מהכנס, ומסר כי הוא "התנגד בעבר ועודנו מתנגד ליוזמות שעלולות לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ובחוסנו".

לדבריו של וינשטיין, "בית המשפט העליון בישראל הוא מוסד מפואר. הוא זוכה להערכה רבה ברחבי העולם". היועץ המשפטי הבהיר כי "בית משפט עליון עצמאי חיוני לקיומה וחוסנה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, והוא תורם לדמותה ולתדמיתה של מדינת ישראל בעולם כמדינה מתוקנת ומתקדמת. יש לשמור על מוסד זה כאחד מנכסיה החשובים של החברה הישראלית ובכוונתי לעמוד על המשמר בעניין זה".

צמרת המשפט בישראל התארחה במשכן הנשיא, אפריל 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"בית המשפט העליון בישראל הוא מוסד מפואר"/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

כמו כן, המשתתפים התייחסו לחשיבות כינונה של חוקה בישראל, והזהירו מפני הפיכתו של בית המשפט העליון לגוף פוליטי. "אוי ואבוי לנו אם יהיה בית משפט לחוקה, משום שאז יכולים להפכו פוליטיקאים לבית משפט פוליטי", אמר ריבלין. השופט בדימוס ברק הוסיף: "כיום בישראל מתקיימת חוקה רזה, על כרעי תרנגולת, באופן כזה שאם הכנסת תפגע בזכויות שבחוק יסוד: כבוד אדם וחירותו, היא תעשה פעולה בלתי חוקית ובית המשפט יכול לתת סעדים".

בהתייחסות להרכב הוועדה למינוי שופטים אמר ריבלין: "אני מזהיר מפני הרחבת הוועדה למינוי שופטים ומכניסת שיקולים זרים. עלינו להבטיח דמוקרטיה איתנה, חלק רב בסיבות לאיתנותה נתון במערכת בית המשפט העליון. אני חושב שהריבון היא כנסת ישראל, אך כנסת ללא הפרדת רשויות תהיה פגיעה בדמוקרטיה".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully