וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכיבים ממשלה: יהדות התורה וכולנו על סף חתימה - פערים מול בנט ודרעי

29.4.2015 / 0:22

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, יחתמו היום שתי המפלגות על הסכם קואליציוני. ש"ס מתעקשת על הכלכלה והדתות, ובנט מעוניין בחינוך - לצד מיליארד שקלים תוספת למשרד. נתניהו מבקש לקדם חוק שיאפשר לישראלים בחו"ל להצביע בבחירות, כדי להקטין את כוחה של הרשימה המשותפת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החתימה מתעכבת בשל המחלוקת בנוגע לגלנט. נתניהו וכחלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיעת יהדות התורה היא המצטרפת הראשונה לממשלת נתניהו הרביעית: הליכוד הודיע אמש כי שתי המפלגות סיימו לנסח את ההסכם הקואליציוני ביניהן, וכי כעת נציגי הסיעה החרדית יעבירו אותו לעיונם של הרבנים ואילו נציגי הליכוד יעבירו אותו לעיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, יחתמו היום (רביעי) הצדדים על ההסכם.

כמו כן, בליכוד צפויים לחתום היום על הסכם קואליציוני עם כולנו בראשות משה כחלון, לאחר שהשניים נפגשו אמש והגיעו להבנות. הצדדים סיכמו כי נוסף על התיקים שהובטחו לכולנו, תקבל המפלגה את ועדת הפנים או את ועדת העבודה והרווחה.

במקביל, דווח אמש בחדשות ערוץ 2 כי ראש הממשלה מבקש לקדם בקדנציה הקרובה חוק שיאפשר לישראלים המתגוררים בחו"ל להצביע בבחירות, במטרה להקטין את כוחה היחסי של הרשימה המשותפת. גורמים בליכוד אמרו כי החוק יחול על אזרחים שמתגוררים בחו"ל "מספר שנים לא גדול", אך לא פירטו מה המנגנון לפיו ינוסח החוק.

לקריאה נוספת:
"הצגות" ומלחמות פסיכולוגיות: המשא ומתן הקואליציוני בשיא
גלאון נגד בנט: "אסור לתת את תיק החינוך למנהיג הלאומנות"
בנט לנתניהו: מוותר על תיק החוץ, דורש את תיק החינוך

ח"כ יעקב ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה, מרץ 2013. טלי מאייר
צפויים לחתום על הסכם מחר. ליצמן ונתניהו/טלי מאייר

עוד דווח כי בכל הנוגע לרפורמות הנוגעות למערכת המשפט ידרשו בליכוד את הסכמתן של כל הסיעות בקואליציה, מלבד זו של כחלון שהבהירה כי תתנגד למהלך. בכך יובטחו 57 חברי כנסת לקידום המהלך, ונתניהו ינסה לשכנע את יו"ר כולנו לתמוך ברפורמה במהלך הקדנציה.

לעומת זאת, המגעים בין הליכוד לש"ס תקועים ונתק שורר בין הצדדים. יו"ר המפלגה, אריה דרעי, פרסם אמש הודעה המדגישה את דרישותיו. "ללא הנהגת מע"מ אפס על מוצרי יסוד וקבלת משרדים שיהוו ארגז כלים חברתי על מנת ליישם את המדיניות החברתית עליה התחייבות, לא נחזור לשולחן הדיונים", נכתב. לשאלת עוקביו בטוויטר באשר ליתר הבטחותיו שיהוו תנאי להצטרפות לממשלה, דוגמת שכר מינימום של 30 שקלים לשעה והקצאת 7.5% מכל פרויקט דיור עתידי לטובת הדיור הציבורי, השיב דרעי: "אנחנו עומדים על כל הדרישות שהצבנו בבחירות ללא יוצא מן הכלל".

עוד באותו נושא

קריאה לנתניהו: הפסק את מעורבות נתן אשל במו"מ הקואליציוני

לכתבה המלאה
יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
"ראש הממשלה רוצה שנעביר קדנציה בכיבוי שריפות". בנט/קובי אליהו

לדברי גורמים בליכוד, הפערים מול דרעי לא קשורים רק לערכים ועקרונות, אלא גם לתיקים. גורם המעודכן במגעים בין המפלגות אמר אמש לוואלה! NEWS כי דרעי דורש את תיקי הכלכלה, הדתות ותיק נוסף, וכי בליכוד יתנגדו לכך.

בניגוד לקיפאון מול ש"ס, חודשו אמש המגעים מול הבית היהודי. בליכוד הבהירו לנפתלי בנט כי תיק החינוך יימסר לבית היהודי "בתנאי שלא יהיו למפלגה דרישות נוספות". בין היתר, בנט דורש מנתניהו התחייבות לכך שלא תהיה הקפאת בנייה בירושלים וביהודה ושומרון, לתת לו אחיזה בתיק הדתות, ולקדם את הרפורמה בתחום המשפט.

מחלוקת נוספת בין הצדדים נוגעת לתוספת של מיליארד שקלים למשרד החינוך, ותוספת תקציבית נוספת למימון סייעת שנייה בגני ילדים. גורמים בבית היהודי אמרו הערב לוואלה! NEWS: "ראש הממשלה אולי רוצה שנעביר קדנציה בכיבוי שריפות, אבל בלי כלים להצליח אין טעם לקחת את התפקיד". עוד אמרו במפלגה כי יבקשו להיות אחראיים על הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב.

מנגד, בליכוד העלו דרישה חדשה משלהם במשא ומתן הקואליציוני, ולפיה כל השותפות בממשלה יתחייבו לגבות את המדיניות של ראש הממשלה בנוגע לרפורמות בשוק התקשורת. גורם בליכוד אמר לוואלה! NEWS: "יש דרישה לחופש פעולה מוחלט בתחום התקשורת - תמיכה בהצעות שר התקשורת, והתנגדות למה שיתנגד". ההערכות הן כי מדובר בין היתר ברצון להבטיח מראש התנגדות של השותפות הקואליציוניות לחוק "ישראל היום" אם יעלה שוב לדיון בכנסת. דבר הדרישה לתמוך בהצעות שר התקשורת פורסם אמש לראשונה בערוץ 10.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully