וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצה הציגה סטראוטיפים גזעניים בשיעור ועוררה סערה ברשת

במצגת מהשיעור הוצגו שורת סטראוטיפים על נישואים בין-עדתיים, ובהם "בעל מזרחי רוצה אישה מסורתית שתבשל ותטפל בילדים". תצלום של השקף השנוי במחלוקת עלה לפייסבוק ועורר תגובות נזעמות, אך במכללה טוענים: "נועד לעורר דיון"

פוסט של קבוצת "במזרח" בפייסבוק ובו תצלום של שקף עם סטראוטיפים גזעניים של מרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. פייסבוק, צילום מסך
הפוסט של קבוצת "במזרח" והשקף השנוי במחלוקת/צילום מסך, פייסבוק

מרצה לחינוך בתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה העבירה לסטודנטים שיעור בנושא נישואים בין-עדתיים, ובו הציגה בין היתר שקף שכלל סטראוטיפים גזעניים. תצלום של השקף הועלה לרשת וערר תגובות נסערות. עם זאת, במכללה טוענים כי השקף הוצא מהקשרו, והיה חלק מדיון ביקורתי על סטראוטיפים.

השקף, שכותרו "נישואים בין-עדתיים", כלל פירוט בנוגע למאפיינים של נישואים שכאלה: "מזרחי ומזרחית – נשענים על חלוקת תפקידים ברורה; אשכנזי ומזרחית – הבעל האשכנזי בא מחינוך ליברלי והאישה מחינוך מסורתי. אין ניגוד בין הדעות, הוא מקבל חום, היא מקבלת פתיחות וקדמה. כל אחד מקבל את מה שחסר לו בבית; מזרחי ואשכנזייה – הבעל רוצה אישה מסורתית שתבשל ותטפל בילדים, לעומתו האישה רוצה פתיחות וקדמה; אשכנזי ואשכנזייה – בדרך כלל, נישואים הנשענים על הרגש".

עוד ידיעות חינוך:
אחרי "מחאת הסרדינים": הצעת חוק לצמצום מספר התלמידים בכיתה
"מתיחת הפנים" של תכנית הצהרונים המסובסדים של משרד החינוך
סערת החופשות: משרד החינוך במסר מרגיע להורים

קבוצת פייסבוק שנקראת "במזרח" העלתה פוסט בפייסבוק, ובו הציגה את תצלום השקף בשנוי במחלוקת. מתחת לתמונה נכתב: "לא תאמינו איך מלמדים במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה על נישואים בין עדתיים! השקופית הזו היא ממצגת שנלמדה השבוע במסגרת הקורס זרמים ומגמות בחברה הישראלית, שבה מסתבר שמלמדים את הסטראוטיפים הכי שחוקים, בנאליים ותמוהים". בקבוצה טענו כי בדקו וגילו כי לא מדובר בגישה ביקורתית על סטראוטיפים, אלא הדברים הללו הוצגו כפשוטם. "מאחר שללא מעט מאתנו יש השכלה אקדמית, נשמח לשמוע את הביסוס המחקרי לקביעות הללו", כתבו.

"השקף בא לתאר סטיגמות ישנות"

הפוסט זכה לתגובות זועמות. "בתור בן לאימא אשכנזייה ולאבא מזרחי, הטקסט הזה הוא פשוט חרפה", כתב אחד המגיבים. אחרת הוסיפה: "גועל נפש. זו שנת 2015? נראה לי שבישראל רק הולכים אחורה".

בשיחה עם עובדת בהנהלת המכללה עלה כי מאז הופץ הפוסט היום, המרכז הוצף בפניות של סטודנטים זועמים שנעלבו מהדימויים הפוגעניים. "שמענו על זה היום בבוקר. לא ידענו מזה, אבל זה מטופל בידי הנהלת המרכז האקדמי, שצופה בחומרים מהשיעור", ציינה העובדת. "זה נושא שלא אמור לעלות בשום אופן במוסד כמו שלנו. זה עלה למנכ"ל, והוא מטפל בזה בחומרה רבה".

עם זאת, בין התגובות הנזעמות בפייסבוק היו גם כאלה שטענו כי השקף הוצא מהקשרו וכי אינו מייצג את עמדתה של המרצה. "למדתי את הקורס הזה. חבל שאתם לא בודקים ממה נובע השקף הזה. הוא בא להגיד מה הסטיגמה שהייתה פעם כביכול וכמה שהיום זה לא נכון", כתבה אחת המגיבות.

גם בתגובת המרכז ללימודים אקדמיים נשמעה טענה דומה: "החומר הנלמד הוצג בשיעור בשביל לעורר דיון כיתתי על סטראוטיפים בחברה ולא כדעתה האישית של המרצה. המטרה של השיעור היא להעלות דיון חברתי וערני בכיתה", נמסר מהמכללה.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully