וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין ב"יד ושם": "ישראל אינה פיצוי על השואה - היא קמה מכוח הזכות"

15.4.2015 / 21:23

ב"יד ושם" מתקיים הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן "כאב השחרור והחזרה לחיים". שישה ניצולים ידליקו שש משואות לזכר הנספים. ראש הממשלה נתניהו: "ההסכם הרע עם איראן מלמד שהלקח ההיסטורי לא נלמד. המערב מוותר"

צילום: תקשורת שר הביטחון, עריכה: ניב פוקס

הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ה נפתח הערב (רביעי) ברחבת מוזיאון "יד ושם". הטקס, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, עמד בסימן "כאב השחרור והחזרה לחיים" - לרגל 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה.

"70 שנה שאנו נעים במתח הבלתי פוסק שבין עבר ועתיד,
בין שואה ותקומה", אמר הנשיא ריבלין בנאומו. "עלינו להביט קדימה ולצעוד אל העתיד, להמשיך לבנות מדינה, ולחתור לבניית עולם אחר, בטוח ומבטיח עבורנו ועבור הדורות הבאים".

הוא פנה אל הניצולים ואמר: "אתם שהדרכתם אותנו לצעוד בדרך החיים, אתם שבניתם בית לאומי ופרטי, אתם הדרכתם את האומה כולה. לכולנו, לכל אחד ואחת מאיתנו יש מספר על היד. באותה נשימה אנו זוכרים שלא מאושוויץ באנו ושלא לאושוויץ אנו הולכים. אסור לנו לתת לעשן המשרפות לטשטש את יכולותינו ולהכיר את עברנו. הם חזקים מכל אלה שעמדו עלינו לכלותנו. יש הטועים לחשוב שמדינת ישראל היא פיצוי על השואה, אך אין טעות איומה מזו – ישראל קמה מכוח הזכות למולדת העתיקה, לא מאימת הכיליון ולא משנאת האחר".

עוד ידיעות על יום השואה
"אל תשכחו אותנו": 10 ניצולים נזכרים בעבר ומביטים אל העתיד
היומן הנדיר שמספק הצצה לחיי יהודי תוניסיה בזמן השואה
קשישים ניצולי שואה הם בעלי חוסן נפשי גבוה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה נתניהו הזהיר בנאומו מפני הסכנות שטמונות בהמשך ההתחמשות של איראן. "יום הניצחון על הנאצים לא היה רק יום של הקלה ושמחה. הוא היה גם יום של חשבון נפש למנהיגי המדינות הנאורות, שהבינו שזו היא עת לסדר עולמי חדש שמתבסס על הגנת החופש, מיגור הרשע והתנגדות לעריצות. הם ביטאו בקול רם וצלול את הלקח העיקרי של מלחמת העולם השנייה – לדמוקרטיות אסור להעלים עין מכוונות התפשטות של משטרי הרודנות. פייסנות רק מגבירה את נטייתם לתוקפנות", אמר.

אלא שלדבריו, "העולם לא למד מהטרגדיה האוניברסלית של המאה הקודמת". "כוחות האיסלאם הקיצוני שוטפים את המזה"ת, טובחים בחפים מפשע ושואפים להקים חליפות בסגנון ימי הביניים. במקביל, כשם שהנאצים שאפו לרמוס את הציביליזציה ולהשליט את הגזע העליון תוך השמדת העם היהודי, כך חותרת איראן להתפשט במטרה להשמיד את מדינת היהודים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רוה"מ בנימין נתניהו בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
"איראן חותרת להתפשט במטרה להשמיד את מדינת היהודים". נתניהו/נועם מושקוביץ

לדבריו, מסלול פיתוח הנשק הגרעיני בידי איראן, כמו גם המשך "ייצוא" המהפכה החומייניסטית למדינות השכנות, הם דברים גלויים לעין כל. "ההסכם הרע עם איראן מלמד שהלקח ההיסטורי לא נלמד. המערב מוותר".

נתניהו המשיך והזהיר כי "המעצמות הדמוקרטיות טעו טעות גורלית לפני מלחמת העולם השנייה, ואנו ורבים משכנינו משוכנעים שהן עושות גם את אותה הטעות עכשיו. נעשה כל שביכולתנו לפקוח את העיניים העצומות". ראש הממשלה חזר על עמדתו שלפיה, ישראל רואה עצמה אחראית לגורלה, ו"גם אם ניאלץ לעמוד לבד, לא יירא לבנו. תפקידנו להיאבק בשואפים להשמידנו, ולא להרכין ראש בפניהם"

יעלון: "ידנו שלוחה לשלום לשכנינו הפלסטינים"

במקביל, בקיבוץ תל יצחק התקיים הטקס השנתי במכון "משואה" בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, והוא בסימן ילדים ניצולים בזהות שאולה. גם יעלון הקדיש חלק ניכר מדבריו לאיום האיראני. "70 שנים אחרי, ובמרחק של כמה אלפי קילומטרים מכאן ניצבת מדינה תאבת דם ונוטפת איבה, אשר קוראת גם עתה, בגלוי וללא חשש, למחיקתה של ישראל מהמפה. משטר איראני אשר שואף להפוך סדרי עולם, לא מש מחתירתו לפתח נשק גרעיני ולא יהסס לבצע את זממו לו רק תהיה בידו האפשרות".

הנשיא ראובן ריבלין בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
הנשיא ראובן ריבלין בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015/נועם מושקוביץ

יעלון הוסיף כי במקום להוקיע את טהראן, העולם נותן לה צוהר למשפחת העמים, אולם הבהיר: "עוד לא מאוחר להוביל את המשטר הזה למקום בו לא תהיה לו ברירה, והוא ייאלץ לוותר על תוכניותיו הנואלות". יעלון התייחס גם לסוגיה הפלסטינית ושלח מסר פייסני. "ידנו שלוחה לשלום לשכנינו הפלסטינים ולעמי האזור, ואני אומר זאת בקול ברור: ידכם לא תיוותר תלויה באוויר כשתושט לשלום. אך דעו כי לא נאפשר לאיש להונות אותנו ולפגוע בנו".

טקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
משמר הכבוד בטקס/נועם מושקוביץ

במהלך הטקס הדליקו שישה ניצולים שש משואות לזכר ששת המיליונים שנרצחו בשואה. השישה הם: אברהם הרשלום, יליד פרוז'אני שבפולין אשר הצליח לברוח עם שניים מחבריו ממחנה אושוויץ; דב שמעוני, יליד בודפשט שבהונגריה, שהשתתף בהקמת בתי החולים בגטו בעיר ב-1944; שרה וינשטיין, ילידת סטפן שבפולין, אשר ניצלה מטבח בגטו ושרדה את המלחמה יחד עם בני המשפחה ומשפחות אחרות ביער; אפרים רייכנברג, יליד פאפה שבהונגריה, שעבר ניסויים על ידי דוקטור יוזף מנגלה ושרד צעדת מוות מאושוויץ; אגי לויזון, יליד ברסלאו שבגרמניה, ששרד את מחנה טרזיינשטט עם קבוצה של יהודי דנמרק; ורחל (שלה) אלטרץ, ילידת בשטיפ שבמקדוניה, שכל בני משפחתה גורשו ונרצחו בטרבלינקה, ושהיא עצמה שרדה מחנה מעצר לאסירים פוליטיים.

(עדכון ראשון: 19:59)

טקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
טקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015/נועם מושקוביץ
הדלקת משואות  בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
הדלקת משואות בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם, אפריל 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully