וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג שחבריו נהרגו במרוץ נגדו זוכה מהריגה בערעור לעליון

15.4.2015 / 11:02

אחרי שזוכה בבית המשפט המחוזי והורשע בעליון, צעיר שערך מרוץ מכוניות עם שניים מחבריו ובו הם התנגשו בחומה ונהרגו, זוכה שנית בדיון נוסף שהתקיים לבקשת פרקליטותיו. "אין לומר כי היה עליו לצפות את התוצאה", כתב השופט גרוניס

הצעיר שזוכה מהריגת חברו במהלך מרוץ מכוניות, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
הצעיר בבית המשפט העליון, היום/נועם מושקוביץ

בית המשפט העליון קיבל היום (רביעי) את ערעורו של צעיר שהורשע בהריגה לאחר שבמהלך מרוץ מכוניות בלתי-חוקי שערך נגד שניים מחבריו, השניים התנגשו בחומה ונהרגו. הזיכוי התקבל במסגרת הליך לא שכיח של דיון נוסף בבית המשפט העליון. תחת סעיף ההריגה, הרשיע בית המשפט את הצעיר בסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה.

האירוע התרחש ב-2008 בשעות הלילה, אז קיים הנאשם, בהיותו נער, מרוץ בלתי-חוקי עם שניים מחבריו, גם כן נערים, בירושלים. החברים נסעו באחת המכוניות, בעוד הנאשם נסע באחרת. שני כלי הרכב נסעו במהירות של 160 קמ"ש. בשלב מסוים, בשל המהירות המופרזת, נהג המכונית שבה היו שני הנערים איבד שליטה, השניים עלו על אי תנועה, וכלי הרכב עף באוויר, פגע בעמוד תאורה ובלוח מודעות ועקר אותם ממקומם, ולבסוף הוטח בקיר. השניים נהרגו במקום.

עוד ידיעות משפט ופלילים:
"אברג'יל הירושלמי" שוחרר מהכלא - חשש מגל חיסולים במרכז
ניצב-משנה במשטרה נחקר בחשד לשיבוש הליכי חקירה
הפצ"ר יעמיד לדין אלוף משנה בצה"ל שהודה ביחסי מין עם קצינה

שופטי בית המשפט העליון סלים ג'ובראן, מרים נאור ואליקים רובינשטיין בדיון הבוקר, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
קיצרו את העונש בהתאם לפסק הדין החדש. השופטים סלים ג'ובראן/נועם מושקוביץ

הנער נאשם כי רכש מכונית שבה הותקנו שיפורים המאפשרים האצה מהירה יותר, נהג בה אף שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה, ונהג להציע לאנשים לערוך עמם תחרויות מכוניות ולהמר על כסף. המקרה עורר שאלה מהותית בנוגע לאפשרות להטיל אחריות פלילית בעבירת הריגה על הנהג השני במרוץ שבו מאבד אדם את חייו. בית המשפט המחוזי לנוער בירושלים, שדן בעניינו של הנער, קבע כי עקרון האוטונומיה, שלפיו ההרוגים גרמו למותם בעצמם, מנתק את הקשר הסיבתי-משפטי, וזיכה אותו מעבירת הריגה. הוא הורשע בעבירות של סיכון אדם בנתיב תחבורה, נהיגה ללא רישיון ונהיגה ללא ביטוח, ונידון לשנת מאסר אחת.

עם זאת, הפרקליטות ערערה על הזיכוי לבית המשפט העליון. בינואר 2013 קבע בית המשפט ברוב דעות כי ניתן להרשיע את הנהג בהריגה. בית המשפט העליון מצא כי יש קשר סיבתי משפטי בין מעשיו של הנאשם לבין התאונה. בפסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים עם דעת מיעוט אחת, כתבה השופטת עדנה ארבל: "לנהג המשתתף במרוץ מכוניות קיימת חובה לצפות את אפשרות מותו של אחד מהמשתתפים במרוץ, או של אחד מהמשתמשים בדרך. הצורך להרתיע מפני השתתפות במרוצי מכוניות הוא שיקול משמעותי ביותר. כאשר המאבק בתאונות הדרכים במדינת ישראל נמצא בעיצומו, אין החברה יכולה להרשות לעצמה להקל עם מי שמסכן חיים על הכביש באופן מודע ומכוון". עונשו הוחמר לשנת מאסר וארבעה חודשים.

פרקליטותיו של הנאשם, פרופ' מירי גור אריה ועו"ד נוחי פוליטיס מהסנגוריה הציבורית, הגישו בקשה לדיון נוסף בעניינו. באופן חריג אושרה הבקשה והתיק נידון פעם נוספת בהרכב של שבעה שופטים. לאחר שהוחלט להפוך את ההחלטה הקודמת של בית המשפט העליון ולחזור לסעיף ההרשעה המקורי, גם עונשו של הצעיר קוצר בהתאם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"החלטה עקרונית וחשובה"

נשיא בית המשפט העליון הפורש, אשר גרוניס, שכתב את חוות הדעת המרכזית בפסק הדין הסביר כי עבירת ההריגה התפתחה בישראל במשך השנים לממדים כאלה שהיום היא פרוסה על מגוון עצום של מצבים. "דומה שהגיעה העת להציב תמרור עצור, ואולי תמרור המחייב, ולא רק מתיר, עשייתו של סיבוב פרסה לעניין זה", כתב השופט גרוניס. "על פי גישתי, כאשר בוחנים את המקרה דנא במבט על, לא היה מקום להרשיע את העותר בעבירה של הריגה. אף כאשר המקרה נבדק, כפי שיש לעשות, במשקפיים של קשר סיבתי משפטי, ראוי להגיע לאותה מסקנה. גם אם מקבלים שהעותר צפה את האפשרות של תוצאה קטלנית עקב מרוץ המכוניות, הרי אין לומר כי היה עליו לצפות את התוצאה".

"מדובר בהחלטה עקרונית וחשובה, שבה בית המשפט העליון, ברוב של שישה שופטים נגד אחד, הפך החלטה של בית המשפט העליון ופסק שלא ניתן להרשיע משתתף במרוץ מכוניות בהריגת משתתף אחר רק על סמך עצם ההשתתפות במרוץ", מסרו בתגובה עורכות דינו של הצעיר. "במקרים אלה יש להרשיע רק בגין הנהיגה המסוכנת. ההליכים בפרשה נמשכו כשבע שנים, שבמהלכן הצעיר, שהיה בזמן המרוץ קטין, חי בתנאים של חוסר ודאות קשה לגבי עתידו והדבר השפיע קשות על חייו האישיים והחברתיים".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully