וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה תידרך מנהיגים יהודים לגבי הסכם הגרעין עם איראן

מנהיגי שדולות ותורמים נפגשו עם הנשיא ועם היועצת רייס. "אובמה דיבר על רגשותיו העמוקים כלפי ישראל ועל האנטישמיות". הסנאט ידון היום בהצעות לפיקוח על ההסכם: "אין דרך להעביר את החוק ללא תמיכה בין-מפלגתית"

צילום: רויטרס, לע"מ עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש אמש (שני) בבית הלבן עם מנהיגי הקהילות היהודיות והשדולות הפרו-ישראליות, כדי להפיג את חששותיהם מהסכם הגרעין המתגבש עם איראן. בפגישה נפרדת, נועד אובמה עם קבוצה של תורמים יהודים של המפלגה הדמוקרטית. אחד המשתתפים בפגישה הזו היה המפיק הישראלי חיים סבן, המקורב למתמודדת לנשיאות הילרי קלינטון. בשנה שעברה הביע סבן ספקות לגבי השיחות בין ארה"ב עם טהראן, ואף קרא "להפציץ את האיראנים הבני-זונות".

הפגישה עם המנהיגים היהודים ארכה כשעה וחצי, ומשתתפיה מסרו כי הנשיא העלה טיעונים "נחרצים ונלהבים" התומכים בהבנות שהושגו בלוזאן. נציג שנכח בפגישה אמר לאתר "דה היל" כי אובמה תיאר את הסכם הגרעין "כדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני". הנציג, שדיבר בעילום שם, אמר כי המשתתפים הביעו בפני הנשיא את דאגותיהם, וכי הפגישה כללה "חילופי דברים רבים", כלשונו. "היו שם אנשים שתמכו בעסקה, והיו גם כאלה שהביעו חששות כבדים מאוד ממנה. אני לא חושב שמישהו שינה את דעתו העקרונית בגלל השיחה", סיכם.

בפגישה השתתפו נציגים מאייפא"ק, ג'יי סטריט, הליגה נגד השמצה, ועידת הנשיאים, הוועד היהודי-אמריקני ורבנים מזרמים שונים. בפגישה נכחו גם סוזן רייס, יועצת הנשיא לביטחון לאומי, וסגן הנשיא ג'ו ביידן. בשיחה עם ה"וושינגטון פוסט", אמר אחד המשתתפים כי "הנשיא דיבר על רגשותיו העמוקים כלפי ישראל, כלפי העם היהודי וכלפי האנטישמיות. השיחה לא עסקה רק באיראן, אלא הייתה שיחה עמוקה לגבי תחושותיו של הנשיא".

האם באמת יש מחלוקת בין איראן לארה"ב לגבי יישום הסכם הגרעין?

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט בוב קורקר – וושינגטון, מרץ 2015. GettyImages
יו"ר ועדת החוץ של הסנאט בוב קורקר, בחודש שעבר בוושינגטון/GettyImages

עם חזרת הקונגרס מפגרת האביב, הרפובליקנים מתמקדים בניסיון להעביר חקיקה שתנסה לסכל את הסכם הגרעין, או לכל הפחות להתערב בתכניו ובפיקוח עליו. מאמצי הרפובליקנים מתמקדים בוועדת החוץ של הסנאט, ובניסיון לגייס 67 צירים לרוב שיסכל וטו מצד הבית הלבן.

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, המחוקק הרפובליקני בוב קורקר, הביע אמש ביטחון ביכולתו להעביר חוק שיוכל שישרוד וטו נשיאותי. לשם כך, יהיה עליו לשכנע עוד שלושה דמוקרטים לערוק לצד הרפובליקנים. "אנחנו נעים בכיוון חיובי מאוד", אמר אמש קורקר, לקראת הדיון המקדים שייכנס היום (שלישי) בהצעת החוק בסנאט.

לפי החוק של קורקר, הקונגרס יזכה "למילה האחרונה" בכל הסכם שתחתום ארה"ב ושותפותיה למו"מ עם איראן, ויוענקו לו חודשיים לבחן את ההסכם. בפרק הזמן הזה, הבית הלבן לא יורשה להקל את העיצומים המוטלים על איראן. ואולם, חברי ועדת החוץ הגישו יותר מ-52 תיקונים להצעת החוק של קורקר, ומתחבטים לגבי ניסוחה. קורקר רמז אמש כי הצעת החוק תיאלץ לעבור ריכוך משמעותי כדי לקבל את תמיכת הדמוקרטים בסנאט. "למדתי בבתי ספר נחשבים, ואני יודע לספור. אין כל דרך להעביר את החוק ללא תמיכה בין-מפלגתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully