וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בקרוב נחויב כולנו להצטרף למאגר הביומטרי?

13.4.2015 / 20:30

בתום פיילוט שנמשך שנתיים, שר הפנים גלעד ארדן מקדם יוזמה שתחייב את האזרחים להצטרף למאגר הביומטרי השנוי במחלוקת. "רק מאגר ביומטרי יאפשר מניעת התחזות וגניבת זהות". התנועה לזכויות דיגיטליות: "נעשתה בחינה מוטה ולא רצינית"

שר הפנים גלעד ארדן מגיע להצביע בפריימריז של הליכוד, גני התערוכה. ראובן קסטרו
בפיילוט השתתפו יותר מ-600 אלף אזרחים. גלעד ארדן/ראובן קסטרו

שר הפנים גלעד ארדן הודיע היום (שני) כי הוא מקדם יוזמה שתחייב את האזרחים להצטרף למאגר הביומטרי. הבוקר הגיש ארדן ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולמזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט את דוח הרשות לניהול המאגר הביומטרי, המסכם את תקופת המבחן שנקבעה לשנתיים האחרונות. הדוח קובע כי רק תיעוד ביומטרי יאפשר הגנה מלאה על זהות אזרחי מדינת ישראל.

"יש לקדם ולפעול להחלה הדרגתית של החוק בהתאם ללוח זמנים מוגדר", אמר השר ארדן. "עלינו להילחם בניסיונות של ארגוני טרור ופשיעה לזייף את זהותם של אזרחים בישראל. החלת החוק על פי ההמלצה תאפשר למדינה לממש את חובתה כלפי אזרחיה ולהצטרף למועדון המדינות המתקדמות המיישמות מאגר ומציעות שירותי ממשל זמין המבוססים על מהימנות התיעוד וזהות האזרח".

עוד בנושא:
בג"ץ פסק: רשות האוכלוסין תחויב להודיע שההצטרפות למאגר הביומטרי אינה חובה
סער בהשקת המאגר הביומטרי: "אין יסוד לפאניקה"
אפשר להספיד את הזכות לפרטיות? דעה

"השילוב של תיעוד ביומטרי חכם שאינו ניתן לזיוף, יחד עם שימוש במאגר ביומטרי, יאפשר חבילת אבטחה והגנה מלאה על זהות אזרחי מדינת ישראל"

הרשות לניהול המאגר הביומטרי, יחידה עצמאית הכפופה לשר הפנים, ערכה פיילוט למאגר הביומטרי שנמשך מיוני 2013 ועד מרץ 2015. השנה הצטרפו לפרויקט בהתנדבות יותר מ-600 אלף תושבים שקיבלו תעודות זהות או דרכונים חכמים. בדוח שמסכם את פעילות הרשות בתקופת המבחן, נכתב כי התוצאות מובילות "בצורה חד-משמעית למסקנה בדבר הצורך ביישום מאגר ביומטרי אשר יאפשר מניעת התחזות וגניבת זהות ויספק לתיעוד החכם את רמת המהימנות הנדרשת".

מהדוח עולה בין היתר כי מעבר לתיעוד חכם בלבד, ללא שילובו עם המאגר הביומטרי, עשוי להחמיר את המצב הקיים בהיבטי הפשיעה בכל הנוגע לשימוש בזהויות בדויות. "השילוב של תיעוד ביומטרי חכם שאינו ניתן לזיוף, יחד עם שימוש במאגר ביומטרי, יאפשר חבילת אבטחה והגנה מלאה על זהות אזרחי מדינת ישראל", נכתב.

מתוך סרטונים של המאגר הביומטרי. יוטיוב, צילום מסך
מתוך סרטון הפרסומת למאגר הביומטרי/צילום מסך, יוטיוב

כותבי הדוח התייחסו לטענות המתנגדים להקמת המאגר וציינו כי "ההתנגדות אינה מבוססת על עובדות וראיות רלוונטיות, אלא על אידיאולוגיה ושימוש באמירות חוזרות ונשנות לגבי הפגיעה בפרטיות וסכנת דליפת הנתונים. הקמת המאגר בפועל נתנה מענה מלא לחששות שעמדו בלב המחלוקת הציבורית. אבטחת המאגר וההגנה על פרטיות הנתונים מבוצעות על ידי הרשות שהוקמה במיוחד לשם כך בהשקעת תשומות חסרות תקדים".

"ארדן מנסה להעביר מחטף בממשלה"

המתנגדים למאגר הביומטרי לא מסתפקים בהתייחסות להסגותיהם בדוח ומאשימים את השר ב"מחטף". "שר הפנים גלעד ארדן, שמכהן בממשלת מעבר, מנסה להעביר מחטף בממשלה ובכנסת בטרם נסתיימו המגעים הקואליציוניים ובטרם נבחרו הוועדות בכנסת", תקף עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי לתנועה לזכויות דיגיטליות, בעקבות הצהרתו של ארדן.

"ברור שבחינה לא רצינית, כפי שהתרחשה, שטוענת להיקף משמעותי של זיופי זהויות ללא ביסוס ממשי למספרים, שגורסת כי שיטת התשאול פותרת 'רק' 95% מזיופי הזהות, וששיטה אחרת אינה טובה דיו כי היא לא תעזור למשטרה, היא בחינה מוטה, שכל מטרתה היא לשמר את חייה של הרשות הביומטרית".

עו"ד קלינגר הוסיף כי "אנו נמצאים בתקופה שלאחר בחירות, כאשר הכנסת בפגרה, וכאשר הכנסת אמורה לדון בנחיצות המאגר הביומטרי בצורה רחבה ומלאה. אנו מאמינים שלאחר מינוי הוועדות, ובהתאם לקואליציה שתתגבש, ייבחר שר פנים אחר שיכול שיהפוך את ההחלטה. על כן, אנו קוראים לחברי הכנסת להצביע נגד אישור המאגר".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully