וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער בהשקת המאגר הביומטרי: "אין יסוד לפאניקה"

שר הפנים הציג הבוקר את הפיילוט שיצא היום לדרך באשדוד ובראשון לציון, להנפקת תעודות זהות חכמות. מחוץ למסיבת העיתונאים התקיימה הפגנה: "אל תתנו להם אצבע"

צילום: טל אנגלנדר; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

שר הפנים, גדעון סער, כינס היום (שני) מסיבת עיתונאים במשרד רשות האוכלוסין להשקת הפיילוט של המאגר הביומטרי באשדוד ובראשון לציון, יחד עם סגניתו פאינה קירשנבאום, וניסה להרגיע את המודאגים מהמהלך השנוי במחלוקת. "אנו יוצאים לדרך אחרי שהמהלך נבחן מכל ההיבטים, גם בהליכים ממושכים בכנסת ובבג"ץ", הדגיש השר. "אין יסוד לפניקה שאני שומע בחלק מהמקומות. הגיע הזמן שישראל תיכנס לעידן של תעודות חכמות שאינן ניתנות לזיוף". מחוץ למסיבת העיתונאים הפגינו כמה בני אדם נגד המהלך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המאגר כולל טביעות אצבעות וצילום באיכות ביומטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

סער פתח את מסיבת העיתונאים בהצגת תעודת הזהות הביומטרית החדשה שלו ובהגנה על החוק החדש. "אנו חיים במציאות של 160 אלף תעודות שנאבדות או נגנבות והמצב הנוכחי היווה כר פורה למרמה, התחזות, מעשים פליליים ופגיעה בביטחון המדינה", הסביר. "זה פחות ממה שכל ישראלי מתבקש לתת בכניסה לארצות הברית והוא נותן זאת בשמחה למיטב ידיעתי. אני מרגיע שהוקמו מערכות שעומדות בסטנדרטים הגבוהים ביותר של אבטחת מידע ושמירת פרטיות, הוקם בסיס נתונים כמערך נפרד ומוצפן במערכות אבטחה גבוהות ומבוקרות".

כמו כן, במסיבת העיתונאים נערכה הדגמה של ההליך, והוסבר על הפקת התעודות בדרך שתמנע את זיופן. במסגרת הפיילוט, מהיום יוכלו כל הניגשים למשרד הרשות באשדוד ובראשון לציון לחדש דרכון או תעודת זהות לבחור אם להצטרף למאגר על ידי מסירת נתוניו הביומטריים, הכוללים טביעות אצבעות וצילום באיכות ביומטרית. במהלך החודש הקרוב יתרחב הפיילוט לכלל הארץ. בתום שנתיים תחליט המדינה אם לחייב את כלל הציבור להצטרף למאגר או לוותר עליו כליל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

עותרת נגד המאגר הביומטרי: "רעיון מופרע"

כאמור, במקביל למסיבת העיתונאים הפגינו מחוץ למשרד הרשות מפגינים אחדים שנשאו שלטים, בהם נכתב בין היתר: "אל תתנו להם אצבע", ו-"זו האצבע שתקבלו", כשעל השלט מובלטת אצבע משולשת. בין המפגינים הייתה פרופסור קרין נהון, העותרת הראשית נגד המאגר. "אנו כאן לומר לאנשים שלא לתת פרטיהם למאגר ולמדינת ישראל, לגנות את הרעיון המופרע הזה", אמרה נהון לוואלה! חדשות. "המאגר יסכן את פרטיותם וביטחונם של האנשים, כך שכדאי שכל מי ששוקל להצטרף לפיילוט יחשוב שנית. המדינות היחידות שעושות צעדים לכיוון הן ספרד ומקסיקו, כשכל מדינות אירופה זנחו את הרעיון מזמן בשל הסיכונים שבו. לא ניתן לסמוך על הטענה לפיה המאגר יאובטח כשגם מרשם האוכלוסין אמור להיות מאובטח אך דלף לרשת".

יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' המתנגדת לקיום המאגר אמרה כי מדובר ב"ניסוי בבני אדם". לדבריה, ישראל היא המדינה המערבית הראשונה שתחזיק מאגר כזה שכן, "אין שום מדינה מערבית מתוקנת לרבות אלה שיש להם תעודות זהות חכמות שמחזיקה מאגר כזה". יחימוביץ' אמרה כי החזקת מידע רב על אזרחים מהווה נזק בלתי הפיך "עד סוף החיים" והזהירה מפני החזקת מידע רב מדי בידי המדינה, "תארו לעצמכם אם מאגר נתונים של חיילי צה"ל ייפול בידי החיזבאללה", סיכמה.

המאגר, שעליו דובר כבר משנת 2007, זכה לביקורת רבה הן בשל הפגיעה בזכויות האזרח, והן בטענה כי לרשויות המדינה קשה להבטיח כי לא ידלוף ממנו מידע פרטי של אזרחים. מנגד, טוענות הרשויות כי המאגר יאובטח בדרכים הכי מתקדמות וכי מדובר בצעד הכרחי להבטחת אי-זיוף תעודות ישראליות.

שר הפנים ב-2007, מאיר שטרית, הוא שהעלה לראשונה את נושא תעודות הזהות החכמות. לאחר זמן קצר הוא זנח את הנושא, והחל בקידום מאגר ביומטרי כולל שיהיה ברשות המדינה. בשנת 2009 אושר החוק בכנסת וב-2011 החליטה המדינה שהדרך הנכונה לפעול בנושא היא על ידי פיילוט בעיר אחת, שייערך שנתיים, ואחריו יוסקו מסקנות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully