וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור: טבח הארמנים - רצח העם הראשון במאה ה-20

אי-פי

12.4.2015 / 13:02

בנאום לציון 100 שנים לשואת הארמנים, אמר פרנציסקוס כי "אסור לתת לפצע להמשיך לדמם". משרד החוץ באנקרה זימן את שגריר הוותיקן לבירור והודיע לו שהדברים גרמו ל"בעיית אמון". ארדואן, בחודש ינואר: "אם נימצא אשמים – נשלם מחיר"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

האפיפיור פרנציסקוס ציין הבוקר (ראשון) את יום השנה ה-100 לטבח הארמנים, ואמר כי מדובר ב"רצח העם הראשון במאה ה-20". דבריו הנפיצים עשויים לגרור תגובה קשה מצד טורקיה, המכחישה את הערכות ההיסטוריונים, ולפיהם עד מיליון וחצי בני אדם נרצחו בידי חיילי האימפריה העות'מאנית.

שגרירות טורקיה בוותיקן ביטלה מסיבת עיתונאים שתכננה להמשך היום, ככל הנראה אחרי שנודע לה כי האפיפיור מתכוון להשתמש במילה "רצח עם" בנאומו. במקביל, משרד החוץ באנקרה זימן את הנונציו - שגריר הוותיקן - לשיחת הבהרה, שבה נמסר לו כי טורקיה "מאוכזבת מאוד" מדברי האפיפיור וכי הדברים גרמו ל"בעיית אמון" בין שתי המדינות.

פרנציסקוס, המקורב לקהילה הארמנית עוד מימיו ככומר בבואנוס איירס, כבר גינה בחריפות את רצח העם הארמני בעבר, אך היום הייתה הפעם הראשונה שבה ציין את הדברים בנאום רב משתתפים.

בנאום בוותיקן, בנוכחות נשיא ארמניה סרז' סרקזיאן, אמר האפיפיור כי הוא חש חובה "להגן על זכרם של הגברים, הנשים, הילדים ואנשי הכמורה שנרצחו ללא רחמים". לדבריו, "הכחשה או הדחקה של מעשי הרשע משולות לתת לפצע להמשיך לדמם".

כותרות נוספות בוואלה! חדשות
עמימות גרעינית: מתי - אם בכלל - יוסרו העיצומים מאיראן?
פגישה היסטורית בין נשיאי ארה"ב וקובה: "מסתכלים לעתיד"
ארדואן הביע צער על רצח העם הארמני: "כולנו סבלנו"

האפיפיור פרנציסקוס – הוותיקן, 12 באפריל 2015. AP
האפיפיור פרנציסקוס, הבוקר בוותיקן/AP

בשנה האחרונה, טורקיה מיתנה מעט את יחסה התקיף להאשמות כלפיה הנוגעות לאחריותה לרצח הארמנים. בחודש ינואר, אמר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי ארצו מוכנה "לשלם את המחיר", אם "היסטוריונים ימצאו אותה אשמה" בשואת הארמנים. בשנה שעברה, בעת שכיהן כראש ממשלה, ארדואן הביע "תנחומים" על הטבח, אך סירב להביע התנצלות מפורשת.

טורקיה מודה כי מאות אלפי ארמנים נהרגו ב-1915, אך טוענת כי הם מתו בקרבות ובנסיבות שונות הקשורות ללחימה, ומכחישה בתוקף כי עשתה בהם רצח עם. בעוד שכמה מדינות באירופה מכירות בשואת הארמנים, באיטליה ובארה"ב, למשל, נמנעים משימוש במונח "רצח עם" כדי לתאר את הזוועות שנעשו בארמנים. ישראל אינה מכירה באופן מלא במונח, בשל התנגדות משרד החוץ. בתחילת השנה ציין נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את שואת הארמנים, בנאומו בעצרת האו"ם לרגל יום השואה הבינלאומי.

בסוף 2013, פסק בית הדין לצדק של האיחוד האירופי כי הכחשת שואת הארמנים אינה עבירה פלילית, בניגוד להכחשת שואת היהודים. הפסיקה ניתנה בתביעה שהגישה התאחדות הארמנים בשוויץ נגד פוליטיקאי טורקי, שטען שש שנים לפני כן ש"רצח העם הארמני הוא מושג שקרי והמצאה בינלאומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully