וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הסכם עם איראן חייב לכלול פיקוח על אתרים צבאיים

11.4.2015 / 3:58

שר ההגנה קרטר אמר את הדברים בניגוד לעמדתו של חמינאי, שדחה את האפשרות שפקחים יבקרו במתקנים צבאיים. קרטר הוסיף כי יש בידי ארה"ב פצצות המסוגלות לחדור למטרות תת-קרקעיות, אך הבהיר: "פעולה צבאית תעכב את איראן רק בשנה"

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה: "אחרי 15 שנה, זמן הפריצה של איראן יהיה אפסי")

שר ההגנה של ארצות הברית אשטון קרטר הבהיר הלילה (שבת) בריאיון לרשת CNN כי הסכם גרעין עם איראן חייב לכלול פיקוח על מתקניה הצבאיים - זאת, בניגוד לדברים שאמר שלשום המנהיג העליון עלי חמינאי. קרטר, שנמצא בקוריאה הדרומית, הוסיף כי בידי צבא ארצות הברית פצצה המסוגלת לחדור למטרות תת-קרקעיות, אך הדגיש כי פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן תעכב את טהראן בשנה אחת בלבד.

קרטר אמר כי ההסכם, שתאריך היעד שלו נקבע ל-30 ביוני, חייב לכלול דרכים שיוודאו כי טהראן תציית לתנאיו. "זה לא יכול להתבסס על אמון", הסביר שר ההגנה. "יש צורך באמצעים מתאימים לפיקוח", אמר קרטר, שהוסיף כי זה "ללא ספק" כולל אתרים צבאיים. טהראן טוענת כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד, אולם היא מעולם לא אפשרה בידוק פולשני של אתרי הגרעין שלה וחלק מהם נותרו סודיים.

קרטר עוד טען כי בידי צבא ארצות הברית פצצה קונבנציונלית שעוצבה במטרה להשמיד מטרות תת-קרקעיות - רמז למתקן הגרעיני התת-קרקעי של איראן בפורדו. עם זאת, הוא הודה כי פעולה צבאית תוכל לעכב את תכנית הגרעין של טהראן רק בשנה וציין כי זה פרק הזמן שאותו תצטרך איראן כדי לייצר פצצה אם היא תפרוש מהשיחות עם שש המעצמות.

עוד על הגרעין האיראני
חמינאי על ההבנות: "מוקדם לברך, לא מובטח שייחתם הסכם קבע"
האם אובמה יודע לנהל את העולם?

אשטון קרטר, המועמד לתפקיד שר ההגנה של ארצות הברית, במהלך שימוע לאישור מועמדתו בוועדת השירותים המזוינים של הסנאט, 04 בפברואר 2015. רויטרס
"זה לא יכול להתבסס על אמון". שר ההגנה האמריקני קרטר/רויטרס

דברים דומים לאלו של קרטר השמיעו כמה גורמים דיפלומטיים ומומחי גרעין שהתראיינו לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריהם, הפיקוח על פעילות הגרעין של איראן עלול להיות המכשול הגדול ביותר להגעה להסכם קבע עם המעצמות. זאת על אף ההבנות שהושגו בשבוע שעבר בין הצדדים בלוזאן, שלפיהן פקחים מטעם האו"ם יזכו בגישה נרחבת לאתרי הגרעין באיראן, שבה הם כבר עוקבים אחרי פעילות רוב המתקנים המרכזיים. עם זאת, הסיכום על הפרטים הסופיים על סוג הגישה שתהיה לפקחים נותר לשלב הסופי של השיחות, מה שיהווה אתגר גדול לנציגי המעצמות בנושא הסבוך והרגיש בעיני מנהיגיה של איראן.

"אני מאמין שהמעקב והפיקוח עשויים להיות האגוז הקשה ביותר לפיצוח בשיחות", אמר מקור דיפלומטי בכיר, שנותר בעילום שם. "אני לא אופתע אם לאיראן ולשש המעצמות יהיו קרבות גדולים על כך", הוסיף הגורם. ההבטחה לפיקוח הולם היא מכרעת עבור ארצות הברית בשכנוע הקונגרס וישראל כי מדובר בהסכם שיבטיח כי ניתן יהיה לגלות פעילות גרעינית חריגה של איראן.

עלי חמינאי בטקס חלוקת דרגות בטהראן. איראן, נובמבר 2014. לשכת המנהיג, אתר רשמי
לא יסכים לפיקוח חודרני. המנהיג העליון חמינאי/אתר רשמי, לשכת המנהיג

דייוויד אולברייט, נשיא המכון לביטחון בינלאומי ולמדע, אמר כי הכרחי שיוקם מנגנון של "בכל מקום ובכל זמן", שיאפשר לפקחים מרחב תמרון גדול יותר ממה שקיים היום על בסיס ההבנות המיוחדות של סבא"א עם איראן. "יהיה זה קשה לעיכול עבור איראן", הוסיף אולברייט, שהיה בעברו פקח מטעם האו"ם. "הם לא רוצים בכך. הם רוצים להמשיך ולהבריח (חומרים שבהם ניתן להשתמש גם לצורכי גרעין). הם קונים המון דברים והם לא הולכים לרצות להפסיק ולעשות זאת".

ז'קלין שיר, מומחית למניעת הפצת נשק גרעיני וחברה לשעבר בצוות המומחים של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא איראן, הבהירה כי פתירת השאלות שנותרו ביחס ל"ממד הצבאי" של פעילות הגרעין של איראן בעבר היא קריטית, אולם קשה. "איראן תהיה חייבת להתנהל מול סבא"א בצורה שעד כה היא לא מוכנה לעשות", הסבירה.

רק ביום חמישי שלל המנהיג העליון עלי חמינאי את האפשרות של "אמצעי פיקוח מוגברים" על פעילות הגרעין של ארצו והבהיר כי מתקנים צבאיים יהיו מחוץ לתחום. זאת בניגוד ל"דף העובדות" שפרסמה וושינגטון לאחר המשא ומתן המרתוני בשוויץ, שבו נטען כי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תהיה "גישה קבועה לכל הפעילות הגרעינית של איראן" ולשרשרת האספקה שתומכת בה. כמו כן, גם בהצהרה המשותפת של האיחוד האירופי ושל איראן הועלתה טענה דומה.

(עדכון ראשון: 00:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully