וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד אוגדת הגליל מציג: התכנית להרס לבנון

11.4.2015 / 19:50

אין קצין שמכיר היום טוב יותר את חיזבאללה מתא"ל מוני כץ, ולכן מומלץ להקשיב לו: "הם הפכו מארגון טרור לצבא, התחזקו פי 10 מאז 2006 ומשתפים פעולה עם צבא לבנון". אבל כץ גם יודע להעיד על רמת מוכנות גבוהה בצד הישראלי ולהודות: "כשלנו בזיהוי איום הטילים על הר דב"

תא"ל מוני כץ, מפקד אוגדה 91. דובר צה"ל
מרבה לעסוק בפרטים הקטנים. תא"ל מוני כץ/דובר צה"ל

"מי שלא מבין את השינוי שעבר חיזבאללה ומתכחש לו, שלא יהיה מופתע במלחמה הבאה" - כך מבהיר תת-אלוף מוני כץ, מפקד אוגדה 91 האחראי על 130 הקילומטרים של גבול לבנון, בריאיון עם וואלה חדשות. בשנה וחצי שבה הוא בתפקיד, הוא נוכח לראות את השינוי העמוק שעבר הארגון. לדבריו, מ"ארגון טרור שחושב על פשיטה בכוחות קטנים, הוא הפך לארגון סמי-צבאי, שהפך עכשיו לצבא לכל דבר".

תא"ל כץ יודע כי למרות שלוחמי הארגון "נעלמו" אחרי מלחמת לבנון השנייה, והשאירו את המוצבים שעל קו הגבול ריקים, חיזבאללה רק ממשיך להתעצם. "ההתעצמות במערכי האש דרמטית", אמר, "עם כמעט פי עשרה יותר יכולות ממלחמת לבנון השנייה, באופן גס, ופי עשרות מהפוטנציאל שיש בעזה, באיכות ובטווח".

עוד בוואלה חדשות:
לכל פגז יש כתובת: המג"דים של גבעתי פותחים הכול
ביקור בחוד החנית של הצוללות: כך נראים החיים באח"י תנין
פלסטיני נהרג מאש צה"ל במהלך הלוויית אסיר ביטחוני ליד חברון

תא"ל מוני כץ, מפקד אוגדה 91. דובר צה"ל
אימץ את תפישת קודמו לחזק את ההגנה סביב יישובי הצפון, מחשש לחדירות לאורך הגבול/דובר צה"ל

הנחת העבודה בצה"ל היא שבעימות נרחב, חיזבאללה ישגר טילים ורקטות בהיקף חסר תקדים לעבר יישובי הגבול. עם זאת, תא"ל כץ מעריך כי "בעת הזו חיזבאללה ממש לא רוצה מלחמה עם ישראל. זה לא באינטרס של הארגון, והוא מורתע עמוקות מצה"ל. הוא מבין שהוא ישלם כאן מחירים מאוד גבוהים".

לדברי כץ, חיזבאללה עסוק כיום בעיקר בלחימה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "האיום מספר אחת היום לשיעים במזרח התיכון, זה הג'יהאד העולמי", אמר. "זו המשימה העיקרית שלו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"אסד לא יכול לעשות דבר בלי חיזבאללה"

"חיזבאללה הופך להיות שחקן מפתח", ציין כץ בנוגע ללחימה בסוריה. "על פי חיזבאללה יישק דבר. אסד לא יכול היום לבצע דבר באמת בלי איראן וחיזבאללה. איראן כאב רוחני וספונסר כלכלי, וחיזבאללה כגורם הכוח שמוציא אל הפועל". לדבריו, "הצבא של אסד מפורק לגמרי. חסרי שום יכולת, לא מצליחים להוביל מהלך צבאי מרשים, אוכלים שם כישלונות מכאן ועד להודעה חדשה, ואתה רואה שבמקומות החשובים, חיזבאללה יהיה ראשון".

חסן נסראללה. AP
"בעת הזו חיזבאללה ממש לא רוצה מלחמה עם ישראל". נסראללה/AP

חיזבאללה עובר שינוי מהותי בסוריה, מארגון שמבצע פשיטות באמצעות לוחמים בודדים, הוא עובר להתקפה משולבת של מאות לוחמים בו-זמנית עם מטוסים זעירים ללא טייס (מזל"טים), ארטילריה, מודיעין, ומטוסי קרב ושריון של הצבא הסורי. בשנתיים האחרונות, חיזבאללה חוזר אל גבול הצפון וכבר לא חושש לאסוף מודיעין מקרוב על צה"ל.

מפקד האוגדה מעריך כי הניסיון שצבר חיזבאללה במדינה סייע בשינוי התפישה המבצעית של הארגון. דבר שלהערכתו הוליד את ההצהרה של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה על כיבוש הגליל בעתיד. "הוא מתחיל לחשוב במושגים כאלה. הוא אומר: 'אני מסוגל לעשות כאן מהלכים התקפיים משמעותיים, ולא של 20-15 לוחמים, אלא של מאות לוחמים שיוצאים למהלך התקפי לשטח מדינת ישראל'', אמר כץ. "ההישג, בין היתר, הוא הישג תודעתי".

"לי זה ברור שהצד השני עוסק בחפירת מנהרות. לא צריך בשביל זה מודיעין. אני יוצא מתוך הנחה שיש"

יש סיכוי שמחר תיפתח מנהרה בגבול וממנה יצאו מחבלים?

"לי זה ברור שהצד השני עוסק בחפירת מנהרות. אני לא צריך בשביל זה מודיעין. אינטואיציה מאוד ברורה, אין סיכוי שהוא לא עוסק בזה. להגיד לך שיש מנהרה מוכנה? אני יוצא מתוך הנחת יסוד שיש. אין לי יכולת להוכיח את זה, אין לי הוכחה למנהרה שחוצה בשטחינו, אבל הנחת היסוד שלי היא שככה אני צריך לתכנן תכניות.

"בהקשר הזה, אשים את זה בפרופורציות. הסבך באוגדה 91 הוא כמו אלף מנהרות. בסוף, אתה יכול לנוע בסבך, ואף אחד לא רואה אותך. אם אתה רוצה להיות מספיק מתוחכם, אתה גם יכול לעבור את הגדר. אז יש מנהרה או אין מנהרה, זה לא באמת הסיפור".

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק ינואר 2015. רויטרס
"הצבא שלו מפורק לגמרי". נשיא סוריה אסד/רויטרס

לשיטתו של תא"ל כץ, חשוב לתאם ציפיות עם הציבור ועם הדרג המדיני. "אני מתרשם גם מאוכלוסייה וגם מראשי רשויות מאוד חזקים", הבהיר. "הם מבינים מצוין את המצב ומגלים אחריות אדירה בלהכניס את כל האירוע הזה לפרופורציות הנכונות. המדיניות שלי היא לחשוף בפניהם הכול, במגבלות ביטחון המידע".

לדבריו, "הם יודעים ומבינים שבמערכה הבאה, הצד השני ינסה לעשות מהלכים התקפיים לשטחינו. הם מבינים שהם ינסו לתקוף ולחדור ליישובים, אם זה לכבוש יישוב או להשתלט עליו לפרק זמן כזה או אחר, עד כדי אפילו ביצוע של מסע הרג. הם יודעים שהנחת היסוד שלי שכנראה קיימת מנהרה או מנהרות, והם יודעים שכל מרחב המגע יחטוף אש רבה".

אתה תפנה יישובים בקו המגע בזמן מלחמה?

"זה לא פינוי יישובים, זה פינוי אוכלוסייה לפרק זמן מוגבל, כדי שנגן על החיים שלהם וכדי שנדע לנצח עם פחות אזרחים הרוגים. צריך גם את זה להכניס לפרופורציה. אני לא רואה מצב שאנחנו צריכים לפנות את כל האוכלוסייה בצפון. אני מניח שברגע האמת נצטרך לקבל החלטות, איזה יישוב כן ואיזה יישוב לא.

"זה עניין של איך המלחמה הזו תופסת אותנו. אם נספיק להיערך, אני מניח שהיקפי הפינוי יהיו יחסית קטנים. אני לא יודע אם בסוף נפנה יישובים, זה עניין של מציאות מסוימת שתתגבש, ויכול להיות שבסוף נקבל החלטה לא לפנות. כל העיסוק הזה סביב פינוי יישובים, ככל שנשים אותו על השולחן, נדבר עליו יותר ונכין תכניות, זה יעזור לנו להגיע להישג תודעתי. מבחינתנו, אני שומט לצד השני את סיפור הניצחון".

רכב צבאי נפגע מטיל נ"ט גזרת הר דב. ינואר 2015. רויטרס
"נכשלנו באירוע". הרכב שנפגע מטיל נ"ט בהר דב, ינואר 2015/רויטרס

אם תפרוץ מלחמה בלבנון, איך היא תתנהל?

"אין לי בכלל דילמה שאנחנו נצטרך לבצע תמרון יבשתי מאוד משמעותי בלבנון. האם התנאים המדיניים יאפשרו את זה? זה כבר דיון אחר. אני חושב שההחלטה צריכה להתקבל. היא לא תהיה קלה, ונצטרך לשלם מחיר, אבל אין לי ספק לגבי היכולת להשיג הכרעה. אני מדבר על הכרעה.

"הכרעה זה לגרום לצד השני להפסיק להילחם. לשבור אותו, שהוא לא ירצה יותר להילחם. אני חושב שאפשר להשיג את זה".

"לבנון תלך 200 שנה אחורה"

נסראללה התראיין השבוע לערוץ טלוויזיה סורי ואמר: "תהיה מלחמה, נצטרך לשלם מחיר גבוה מאוד בחיים בנפש וינצח מי שיהיה מוכן להקריב יותר קורבנות". תא"ל כץ התייחס לפרסום: "אני מסכים אתו שיום אחד תהיה מלחמה נוספת. אבל אני חושב שגם הוא מבין שבסוף לעם ישראל אין אלטרנטיבה. כשאנחנו נהיה באמת במצב של אין ברירה, העם הזה מוכן לשלם מחירים מאוד גדולים. אם מדינת ישראל וצה"ל יפעילו את כל המערכת הזו בלבנון, אין משהו שעוצר אותה. אני חושב שחיזבאללה מבין היטב שאם צה"ל ייפול עליו - לבנון תלך 200 שנה אחורה.

"הרי מה אחת הבעיות שלו? כל התשתית המבצעית שלו נמצאת בתוך התשתית האזרחית הלבנונית. במלים אחרות, אם הוא גורר את עצמו למלחמה עם ישראל, הוא גורם להרס לבנון. אם צה"ל יבצע תמרון קרקעי בלבנון, לבנון הרוסה. הדין הבינלאומי מאפשר לי לתקוף כל תשתית צבאית של האויב. אם אני יודע להוכיח שנכס מסוים הוא נכס צבאי מבצעי בשימוש הצד השני, יש לי את המנדט לתקוף אותו. לכן לבנון פשוט תיהרס. לדעתי הוא מבין את זה".

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
"אין לי ספק שנצטרך לבצע תמרון יבשתי מאוד משמעותי בלבנון". חיילים במלחמת לבנון השנייה/GettyImages
"התושבים יודעים שבמערכה הבאה הצד השני ינסה לתקוף ולחדור ליישובים"

במהלך הריאיון מספר תא"ל כץ על תופעה חדשה יחסית, של שיתוף פעולה בין חיזבאללה לצבא לבנון. "אנחנו רואים שצבא לבנון וחיזבאללה הופכים להיות שותפי אינטרסים, בגלל הג'יהאד העולמי שמנסה לחדור ללבנון. אתה רואה שיתוף פעולה בכל המישורים, בהיקפים דרמטיים לעומת מה שהיה בעבר".

הצרפתים מעבירים אמצעי לחימה לצבא לבנון. האמריקנים תומכים. ברגע מלחמה זה יעבור לידי חיזבאללה?

"להערכתי במלחמה הבאה צבא לבנון ימצא את עצמו נלחם לצד חיזבאללה. זו הנחת היסוד. אנחנו מנהלים פה סוג של מתח. אם צבא לבנון ישתתף במלחמה הבאה, נראה לי שגם הוא יחטוף קשה מאוד. זו מערכת שהרבה יותר קל לנו לאתר ולטפל בה".

"כשלנו בזיהוי איום הטילים על הר דב"

בסוף חודש ינואר נערך גדוד צבר של חטיבת גבעתי לכניסה לתעסוקה מבצעית בגבול לבנון. שיירה בפיקודו של סגן-אלוף קובי בר-אל הותקפה בגזרת הר דב בידי חוליית חיזבאללה באמצעות טילי נ"ט. כתוצאה מכך נהרגו מפקד הפלוגה המסייעת, סרן יוחאי קלנגל, והלוחם סמל דור חיים ניני.

"גם נסראללה מבין שבסוף לעם ישראל אין אלטרנטיבה. כשאנחנו נהיה במצב של אין ברירה העם הזה מוכן לשלם מחירים מאוד גדולים"

תא"ל כץ נשאל בנושא והשיב על כך באופן חד וברור: "האירוע הוא אירוע שבו אנחנו נכשלים בלנתח את הנקודה הזו כנקודה מאוימת מטילי נ"ט. אם היה נופל לנו האסימון שנקודה זו מאוימת, היינו מגדירים שהתנועה שם היא רק בלילה ובזה זה נגמר". כמה ימים קודם לכן חוסלו ברמת הגולן ג'יהאד מורנייה וגנרל איראני בהתקפה שיוחסה לפי פרסומים זרים לישראל. ההערכה בצה"ל הייתה שחיזבאללה יגיב בהתקפה על הגבול.

איפה זה תפס אותך?

"אני בפיקוד, נכנס לדיון קפ"ק (קבוצת פקודות - א"ב). מעדכנים תכניות למקרה שכל האירוע הזה מידרדר למלחמה, שנהיה מוכנים. אני יוצא מהאוגדה, עוד לא הספקתי להיכנס ואני עף חזרה לאוגדה".

באוגדה 91 ניתחו את השטח לאחר חיסול מורנייה, העבירו הנחיות לשינוי דפוסי הפעולה של האזרחים והחיילים בגזרה, אך אף אחד לא העריך כי נתיב התנועה שהותקף על ידי חיזבאללה יהיה מאוים על ידי טילי נ"ט מטווח של 5.5 קילומטרים. "יש פה מתח. זה לא עזה שבשתיים-שלוש נקודות אתה סוגר את המרחב ופתרת את הבעיה", הסביר כץ והוסיף: "יש לך פה מאות אלפי אזרחים שנעים על כל ציר הצפון שמאוים מטילי נ"ט. בשורה התחתונה, נכשלנו ברמה המיקרו-טקטית בניתוח של הנקודה הזו".

"הביקורת על גבעתי – סוג של רשעות"

כץ החל דרכו בחיל השריון ובהמשך עבר ליחידת שלדג היוקרתית. מאוחר יותר מונה למפקד סיירת גבעתי ולמפקד גדוד רותם בחטיבה הסגולה. הישגיו הביאו אותו בסופו של דבר לסגור מעגל ולקבל את הפיקוד על שלדג. התחנה הבאה הייתה החטיבה הצפונית באוגדת עזה, עליה פיקד בתקופה של מבצעים חודרים לתוך השטח הפלסטיני, ולאחר מכן קיבל את הפיקוד על חטיבת גבעתי. ב-2011 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת המפץ, נוסף על תפקידו כראש מטה מפקדת העומק. בנובמבר 2013 נכנס לתפקידו הנוכחי.

בעיני פקודיו, הוא קצין קשוח ומופנם, שמרבה לעסוק בעיקר בפרטים הקטנים. היסודיות שעליה הוא מתעקש ואומץ לבו הפכו את תא"ל כץ לדמות נערצת בגבעתי. עם כניסתו לתפקיד, החליט כץ לאמץ את התפישה של קודמו בתפקיד, אלוף הרצי הלוי, ולחזק את מרכיבי ההגנה סביב יישובי הצפון, מחשש לחדירות ולהתקפות לאורך הגבול.

בחודשים האחרונים עומדת חטיבת גבעתי בעין הסערה. אחת מהסיבות לכך היא הדחת מפקד גדוד צבר, לירן חג'בי, בגין חשדות להטרדה מינית ולעבירות נוספות. גם אירועי "יום שישי השחור" ברפיח, שבו נחטף סרן הדר גולדין והפעלת "נוהל חניבעל" השנוי במחלוקת בעקבותיו, העלו את החטיבה הסגולה לכותרות.

מג"ד צבר סא"ל לירן חגבי מורה לפרוץ לבית בג'נין. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
"זה אירוע שלא עובר. אבל להגיד שהוא היה מפקד לא ראוי?" מג"ד צבא לשעבר, לירן חג'בי/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי
"לקחת עכשיו שניים-שלושה אירועים ומהם לקבוע שיש בעיה בחטיבה, זה לא הוגן"

היית מח"ט גבעתי. עד מבצע "צוק איתן" קיבלה החטיבה שבחים, ופתאום אחריו מדברים על אירועי רפיח, על הדחת מג"ד ועל הטרדות מיניות.

"אני לא חושב שיש הרבה חטיבות שהשיגו מה שגבעתי השיגה. היא נלחמה ברצועה בצורה יוצאת דופן. אני לא חושב שלמישהו אחד יש טענות לגבי איך שהיא הפעילה את הכוח וההישגים שהיא השיגה. קודם כל, בוא נשים את זה רגע על השולחן. הולכים והורסים את היחידות שלנו ואת המפקדים שלנו בלי לספור עד עשר. אני חושב שזה חוסר אחריות. זה לא הוגן. חוץ מזה, תמיד אפשר לדבר כשאתה לא נלחם. כל אלו מהצד תמיד יכולים לדבר מפה ועד להודעה חדשה. כשיעוף עליהם כדור אחד הם ידברו אחרת.

"לגבי חג'בי - הוא היה אצלי קצין אגף מבצעים כשאני הייתי מח"ט. אני זוכר אותו עוד כמפקד מחלקה כשהייתי מג"ד. אף אחד לא יכול לקחת ממנו את אומץ הלב, היכולות המקצועיות שלו ואת הנמרצות שלו בשדה הקרב. בנוגע לעניין הערכי, אני לא בקיא בכל הפרטים. על פי מה שפורסם, זה אירוע שלא עובר. אנחנו מצפים מהמפקדים שלנו לדברים אחרים. אבל מזה להגיד שהוא היה מפקד לא ראוי? לקחת עכשיו שניים-שלושה אירועים ומהם לקבוע שיש בעיה בחטיבה, זה לא הוגן. לקחת אירוע נקודתי של מג"ד ומפה להשליך על כל החטיבה. זה נראה לי סוג של רשעות".

הרס ברפיח אחרי תקיפות צה"ל. 24 באוגוסט 2014. AP
העיר רפיח לאחר מבצע "צוק איתן"/AP

על מינוי אלוף-משנה ירון פינקלמן, שצמח בחטיבת הצנחנים, לפקד על גבעתי, אמר: "זו הייתה החלטה קרה, אך לגיטימית. אתה שואל אותי אם הייתי רוצה לראות שם מישהו שגדל בגבעתי? בוודאי שכן. אחד כמו תא"ל רונן מרלי (ראש מטה פיקוד הצפון - א"ב) לא יכול להיות מח"ט גבעתי מעולה? אל"מ טל חרמוני (כיום נספח זרוע היבשה בארצות הברית - א"ב) זה לא קצין מצוין וראוי? אולי בדיון שיבוצים הבא ימנו מישהו מגבעתי להיות מח"ט צנחנים", הוא מחייך, "אולי זה יעשה להם טוב".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully