וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור בחוד החנית של הצוללות: כך נראים החיים באח"י תנין

10.4.2015 / 17:30

המבצעים החשאיים, הניתוק המוחלט והאחריות העצומה: הצצה לאח"י תנין, הצוללת המשוכללת ביותר של חיל הים, שיכולה לשהות במעמקים במשך שבועות ולהגיע למחוזות שהשתיקה יפה להם. מפקד הצוללת: "משדרגת את היכולות ומביאה הישגים"

צילום: דו"צ, עריכה: מתן חדד

בין פעילויות צה"ל השוטפות בשטח להגנה על גבולות המדינה ולסיכול הטרור, פועלות במעמקי הים בחשאיות מוחלטת צוללות חיל הים. הצוללות אוספות מודיעין כדי להיערך לאפשרות של תקיפת מטרות רחוקות מגבולות המדינה, ועל פי פרסומים זרים, הן אף יכולות לשאת נשק גרעיני. לא בכדי מוגדרת אח"י תנין חוד החנית של השייטת הצוללת – היא הארוכה ביותר מבין הצוללות ומסוגלת לשהות זמן ממושך מתחת למים. צוות וואלה חדשות קיבל הצצה נדירה לאחד הסודות הכמוסים ביותר של החיל הפועל קרוב לקרקעית.

אח"י תנין, צוללת דולפין מסוג AIP, מהווה פריצת דרך טכנולוגית עבור צה"ל, שקיבל אותה מגרמניה ביוני 2014, מאחר שהשהות הממושכת שלה מתחת למים מאפשרת הגדלה של טווחי הפעילות המבצעית. באוגוסט האחרון סיימה הצוללת סדרת אימונים בדנמרק והוגדרה מבצעית. לאחר מכן, עם הינתן האישורים המתאימים, נפרדו עשרות חיילים ומפקדים ממשפחותיהם ויצאו להפלגה חשאית ורצופה שארכה ארבעה שבועות, עד שעגנו בבסיס חיל הים באשדוד בספטמבר. מאז חיל הים עוסק בהטמעה של מערכות נשק מתקדמות ואמצעי קשר מסווגים בה ובהסמכות עבור אנשי צוות חדשים. ברקע מתבצעות הכנות משלימות במספנה הגרמנית על מנת לקלוט את הצוללת החמישית של חיל הים, אח"י רהב, שתגיע לישראל בקיץ הבא.

עוד בוואלה חדשות:
תיעוד: חיילים "פתחו שולחן" במאחז בלתי חוקי בניגוד לפקודות
לכל פגז יש כתובת: המג"דים של גבעתי פותחים הכול
מפקד אוגדת הגליל: מלחמה תחזיר את לבנון 200 שנה אחורה

מפקד הצוללת אח"י תנין סא"ל ג'. אפריל 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
ג', מפקד הצוללת/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

מפקד הצוללת אח"י תנין הוא סא"ל ג', בן 35. הוא מונה לסגן מפקד צוללת בגיל 25, למפקד צוללת בגיל 31, והשנה קיבל את הפיקוד על אח"י תנין. כבר בראשית דרכו סומן סא"ל ג' כמפקד צוללת פוטנציאלי, ובכך פתח מסלול מיון באורך שמונה שנים. מרגע שזוהה המפקד הפוטנציאלי, בסביבות גיל 21, והתקבל אישור להתמחות מוועדה בראשות מפקד חיל הים, התחיל התהליך, שאליו מתלווה מעקב סדור של כלל בכירי החיל, עם דגש על מיון פסיכולוגי מעמיק. במהלך ההתמחות מפקד הצוללת העתידי נבחן על ידי כמה מפקדים בכירים מהעבר, שכן מהרגע שהוכשר למשימת הפיקוד על מכונת המלחמה היקרה ביותר שיש לצה"ל, הוא חייב להיות בקיא בכל התהליכים והמקצועות בצוללת ולדעת לענות על שאלות טכניות מורכבות ביותר.

העומס הכבד ביותר על כתפיו של מפקד הצוללת נובע מהעובדה שבמהלך השיט לא מתנהלת תקשורת רצופה עם החמ"ל של חיל הים בחוף ועם כלי שיט באזור, במטרה לשמור על חשאיות ההפלגה. הצוללת משחררת לאוויר קוד סודי כל כמה ימים כדי לדווח על פעולותיה. בפרקי הזמן הללו, בוודאי במצב מלחמה, האחריות המוחלטת היא של מפקד הצוללת. לא בכדי אמר פעם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי למפקד חיל הים לשעבר: "יש שתי יחידות שאני משלח למשימה ואין שליטה עליהן: האחת זו הצוללת והשנייה זה גדוד של חטיבת גולני שחצה את קו הגבול".

מפקד צוללת יוצא להפלגה של כמה שבועות עם סל של פקודות והרבה מאוד החלטות שהוא צריך לקבל במהלך השיט, מרביתן מבצעיות, על בסיס הידע שצבר עם השנים, כשאל מולו נמצא האויב. זה רק חלק קטן מהמעמסה הנפשית והאתגר של מפקד צוללת, אשר בנוסף לכול נדרש לפקד על עשרות לוחמים, בני נוער שיוצאים להפלגה של כמה שבועות במרחק מאות קילומטרים מהחוף, עמוק מאוד בלב הים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תהליך המיון של הלוחמים המשרתים על הצוללת הוא מהאיכותיים שיש במדינת ישראל. הנשירה מהשירות בצוללת עומד כמעט על אפס ומתרחשת במקרים נדירים ביותר, בדרך כלל בשל בעיה רפואית. המיון דקדקני כל כך, שכן כל לוחם יכול להביא לפגיעה בחשאיות של הצוללת בשל טעות אחת קטנה – החל בחשיפת התורן, ועד פעולה לא נכונה של מפעיל הסונאר. "כל לוחם כאן יכול להכשיל משימה, זה קריטי", הסביר סא"ל ג'.

כשהלוחמים שבים לחוף הם מוצאים אלפי הודעות בווטסאפ ומגלים שבזמן שהם היו מנותקים מהעולם החיצון ומצויים במעמקי האוקיינוס, נפלו משטרים, נכבשו ערים במזרח התיכון ונבחרה כנסת חדשה. סרן י', קצין הגנ"ק (גילוי, נשק וקשר) של הצוללת, סיפר על הקושי בהפלגות הארוכות בצוללת ואמר: "אתה נמצא בצוללת במשך שבועות. מנותק ולא מעודכן במה שקורה בחוץ. הסיוט הכי גדול שלנו זה שיגלו אותנו בפעילות מבצעית".

כשבוחנים את מארג הלוחמים בצוללת, ניתן להבחיו כי בכלי השיט לא משרתות נשים. זאת, אף שבחילות זרים כמו הולנד, אוסטרליה, גרמניה ושבדיה משרתות חיילות בצוללות. בחיל הים טוענים כי מטעמי נוחות אין זה אפשרי לשמור על שילוב ראוי - מקלחת, שירותים וחדר שינה נפרד - כאשר כל מטר בצוללת מנוצל עד תום עבור כלל החיילים. עם זאת, חיל הים כן הכשיר נשים לתפקידים בספינות טילים, בדבורות וביחידת סנפיר, וממש בימים אלו עוברת לוחמת תהליך הכשרה מורכב, שלאחריו, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, היא תתמנה למפקדת הדבורה הראשונה של החיל.

"איפה שיש ים, אנחנו יודעים להגיע אליו"

כל לוחם צוללת מדקלם את הסלוגן: "איפה שיש ים, אנחנו יודעים להגיע אליו". ואכן, מאז תקופת פיקודו של אלוף במיל' אליעזר מרום, הגביר חיל הים את שעות הים המבצעיות, או במילים פשוטות - הצוללות הגיעו ליעדים מגוונים במזרח התיכון על מנת לאסוף מודיעין ולסייע בפעילות שבין המלחמות.

התכלית של הצוללת היא לשמור על חשאיותה, ואם הצוללת נחשפת, נכשל מפקד הצוללת במשימתו. הסכנה מתגברת ככל שחולף הזמן, בוודאי בעת האחרונה כאשר המזרח התיכון עובר שינויים דרמטיים - מספר כלי השיט והצוללות באזור הולך ומתרבה, והרמה הטכנולוגית של מכשירי הסונאר, שבאמצעותם ניתן לאתר את הצוללות, הולכת ומשתכללת. "יש לי שנים רבות של עשייה צבאית. האתגרים הולכים ומתרבים וכך גם העניין", אמר מפקד הצוללת.

בין המדינות שמפעילות צוללות באזור נמצאות ארצות הברית, צרפת, אנגליה, טורקיה, יוון, רוסיה ועוד. עם זאת, יש להדגיש כי עד כה לא התגלו צוללות של צה"ל, וגם אם גורם זר הצליח לזהות צוללת, הוא לא בהכרח מבין כי מדובר בצוללת ישראלית.

הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
"האתגרים הולכים ומתרבים וכך גם העניין"/דובר צה"ל

הקדמה מייצרת חששות מסוג אחר מאלה שידעו לוחמי הצוללת בעבר, וביניהם נמצאת לוחמת הסייבר. עם קליטת הצוללת אח"י תנין, מומחים גרמנים, ולאחר מכן מומחים ישראלים, ערכו בדיקות במטרה לוודא שהצוללת לא נגועה ברכיבים שיכולים לאפשר מתקפת סייבר על מערכותיה. כמו כן, מעת לעת מתורגלים הלוחמים להפעיל את הצוללת בצורה ידנית וללא צגים כך שיהיה מאוד קשה להוציא אותה משליטה של אנשי הצוות שלה אם המערכות יקרסו. גם בהיבט ההתקפי מפקד הצוללת יודע להריץ בראשו משוואות מתמטיות ולתת פתרונות לכל איום שנקלע לדרכו אם המערכות נופלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סא"ל ג' סיפר על ההבדל בין הצוללת שעליה הוא מפקד לבין יתר הצוללות בחיל. "הצוללת אח"י תנין מאפשרת שהייה ארוכה יותר בים מהצוללות הישנות יותר", אמר סא"ל ג'. "הצוללת משדרגת את היכולות המבצעיות של חיל הים ומביאה להישגים רבים יותר במשימות שצה"ל מבקש מאתנו. זו צוללת מדור חדש ,ועל כן היא מסוגלת לבצע יותר משימות בצורה טובה יותר. כמו כן, הצוללת פועלת בשילוב עם שאר יחידות הצבא, עם כל מה שמשתמע מכך".

הסוד שאנשי הצוללת לא היו רוצים שיתגלה

אח"י תנין בנויה משתי קומות מחיה וקומה אחת שבה עוברים הצינורות, השמנים והדלק במכלים שמשקלם 20 טונות. קומת המחיה הראשונה מבצעית והקומה שנייה טכנית ומנהלית. בכניסה לצוללת יש משמר חמוש קבוע במטרה למנוע כניסה של אנשים לא מורשים, וכל מי שנכנס מקבל תג מיוחד לאחר שעבר בדיקה קפדנית. לאחר ירידה בסולם מתגלה צוללת מצוחצחת וצפופה באופן יחסי - אם לא אוהבים מקומות סגורים, זה לא המקום להיות בו. האור בצוללת דולק והלוחמים מספרים כי כדי לשמור על שפיות הם משאירים את האור דולק בהתאם לשעון הרגיל בישראל, במטרה לשמור על איזון. מהר מאוד מתגלה אחד הסודות שאולי בצוללת לא היו רוצים שידעו - אנשי הצוות מפליגים בבגדים אזרחיים ונוחים.

בשל צפיפותה הרבה של הצוללת, יש בה חדרים רבים המשמשים ליותר ממטרה אחת: באחד משלושת תאי השירותים יש גם אמצעי מפלט שנועד לשחרר מהצוללת אמצעי הטעיה, סימון כמו עשן או זיקוק ולעתים התקפה. חדר הדיונים, המאכלס ברגעי השיא שלו עשרה חיילים ומפקדים, הופך בלילה לחדר שינה.

בסך הכול יש בצוללת 56 מיטות. למשרתי הקבע והקצינים יש מיטה משלהם, והשאר נהנים משיטת "המיטה החמה" – בכל לילה תופס את המיטה חייל אחר שאינו במשמרת. חלק מהמיטות משמשות באופן קבוע גם כ"חדר למידה" עבור הלוחמים, הנדרשים לשנן ולהתעמק בחומר המקצועי של הצוללת. לצד אותן ערכות למידה בארונית השקופה, יש גם כמה חוברות מגזין 'בלייזר' משומשות, בייחוד מאפריל 2012 ומפברואר 2013.

יש זמן לפנאי, מספרים לוחמי הצוללת, ובהתאם לכך הם נהנים מחדר כושר קטן הכולל מסילת ריצה, אופני כושר ומכשירי משקולות. הם אף מרבים לקרוא ספרים ולראות סרטים, והז'אנר האהוב עליהם הוא, מן הסתם, סרטים על צוללות. הלהיט הגדול ביותר הוא הסרט 'הצוללת' (DAS BOOT), המספר את סיפור של צוללת בשנת 1942 מנקודת מבטו של כתב לענייני צבא. הסרט מתאר את חיי הצפיפות בצוללת, את השגרה, את הלחץ נפשי ואת הקרבות עם האויב – אירועים שעמם הלוחמים יכולים להזדהות בקלות.

גם מוזיקה יש בצוללת, ובעמדת המולטימדיה יש ערכת מוזיקה המחולקת לשלוש קטגוריות: לועזי, עברי וגברים בוכים. ככל שמתעמקים בבטן הצוללת מגלים שיש גם פינת "זולה", שבה ניתן לעשן, לא הרחק מהמדחף האחורי.

הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
ייצור הצוללת החל ב-2007/דובר צה"ל

הצוללת מכוסה בצינורות מסוגים שונים, ביותר מאלף שסתומים, ברזים, מתגים, פנסים וחוטי חשמל. שקית הקניות של איקאה התלויה על אחד מהם, ריחן צהוב של מכונית ותפילת הדרך מזכירים קצת את הציביליזציה שבחוץ. שלט על אחד הקירות מספר את הסיפור של אח"י תנין: הייצור שלה החלה ב-3 בספטמבר 2007, והיא ירדה אל המים ב-21 בפברואר 2012. בארון שקוף ונעול הנמצא לא הרחק משם מאוחסנים קלסרים עבי כרס מסומנים במדבקות: לילה, עזרים, גילוי נשק וקשר, אחזקה והתקפה.

הקדשה מרעיית מפקד חיל הים

החלק הבא שנגלה לעיני המבקר בצוללת הוא עמדות הקרב. שני פריסקופים - אחד שנועד לקרב והשני לסיור - משמשים את אנשי הצוות להביט על מה שמתחולל בחוץ. מבט חטוף מגלה תמונה חדה מאוד של הר הכרמל. השימוש בפריסקופ חייב להיעשות ברגישות, מאחר שהוא חושף את הצוללת ומגדיל את החתימה שלו בחוץ.

החלל שממנו מתנהל החלק המבצעי נקרא מי"ק (מרכז ידיעות קרב) ויש בו מערכת המקליטה את כל הנעשה בו, בין היתר לתחקור ולבקרת נזקים. בין העמדות יש תמונות של אנשי הצוות מטיולים בארץ ובעולם. מפקד הצוללת לא נמצא במקום קבוע ונע לאורך כל הצוללת, שכן אין לו עמדה מובהקת, ועליו להיות במקום שבאותו רגע נתון הוא נדרש לפעול. בדרך כלל יעמוד מפקד הצוללת ליד הפריסקופ, המוגדר כקודה רגישה. לא הרחק משם נמצא חדר האלחוט, שעליו יש שלט ברור למי מותר להיכנס אליו - רק 12 בעלי תפקידים בכל חיל הים מורשים. בחדר זה רוקח האלחוטן את הצפנים ומפענח כתבי סתרים שנשלחים אל החמ"ל של חיל הים ובחזרה.

אם ממשיכים אל אזור המנועים מגלים על אחד הקירות ברכה ממוסגרת שכתבה מיכל רוטברג, רעייתו של מפקד חיל הים הנוכחי: "...אתם חיילנו יודעים דרככם במצולות על כן נבחרתם להיות בחוד הצוללות, אנו בכם מאמינים שתגיעו לגדולות... (28.8.2014)".

הצוללת אח"י תנין מרץ 2015. דובר צה"ל
"בכל הפלגה יש הפתעות"/דובר צה"ל

הצוללת לא יכולה להכיל טיפוסים לחוצים. גורמים בחיל הים מסבירים שבכל הפלגה יש הפתעות. קצין שכמעט נחתכה לו אצבע זמן קצר אחרי הפלגה ולכן חזרו לחוף, אף שיש חובש ורופא בצוללת; תקלות טכניות פשוטות בצוללת ואפילו חדירות מים. צוות הצוללת בנוי להתמודד עם התקלות החמורות ביותר, כולל מנוע שאינו מתפקד ופריסקופ המתרומם ללא שליטה.

החיים בצוללת לאורך זמן נראים כמו משימה בלתי-אפשרית. רס"ר מ', ראש צוות מחלקת הנשק של הצוללת, סיכם את הביקור ואמר: "בפעילות המבצעית של הצוללת יש לא מעט משימות קשות על הכתפיים של הצוות. אנחנו נמצאים בעומס, בלוחות זמנים צפופים. אנחנו למעשה מנסים להגיע לגבול היכולת האנושית כדי להפעיל את הצוללת. צריך להיות אדם מיוחד כדי להיות בצוללת. אפשר להשתגע אבל יש פה אנשים מאותו סוג. יש פה חברים לכל החיים".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין\ מרץ 2015/דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין מרץ 2015. דובר צה"ל
הצוללת אח"י תנין מרץ 2015/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully