וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן השיחות עם איראן: "ארה"ב שדרגה את הפצצה מפצחת הבונקרים"

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי בינואר ערך הפנטגון ניסוי בפצצה המשודרגת, שתאפשר לחדור לאתרי הגרעין המבוצרים באיראן. הפנטגון ממשיך להתמקד ביכולת שלו לספק פתרונות צבאיים מול איראן אם יהיה צורך בכך. בכירים בממשל אובמה: ספק אם ההסכם יסייע ליציבות במזרח התיכון

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

הפנטגון שדרג את הפצצה מפצחת הבונקרים הגדולה ביותר שנמצאת בארסנל של צבא ארצות הברית, וערך בה ניסוי – כך מסר גורם אמריקני בכיר לוול סטריט ג'ורנל על רקע ההבנות שהושגו ביום חמישי בין המעצמות לאיראן על תכנית הגרעין של טהראן. הפצצה תוכל לחדור למתקני הגרעין המבוצרים ביותר של איראן אם וושינגטון תבחר באפשרות של פעולה צבאית במקרה שהמשא ומתן ייכשל.

גם בזמן שממשלו של הנשיא ברק אובמה חותר לפיתרון דיפלומטי עם איראן, הפנטגון שיפר את אחד מכלי הנשק הקונבנציונליים ההרסניים ביותר שלו, וצייד אותו ברכיבים אלקטרוניים שימנעו מצבאות זרים לפגוע במערכת ההנחיה שלו. "הפנטגון ממשיך להתמקד ביכולת שלו לספק פתרונות צבאיים מול איראן - אם יהיה צורך בכך", אמר גורם אמריקני בכיר. "לא הסרנו את עינינו מהמטרה". הפנטגון סירב להגיב על השיפורים שבוצעו בפצצה. "צבא ארצות הברית מתכונן למגוון רחב של איומים אפשריים, כולל פיתוח אמצעי לחימה שמטרתם לפגוע במתקנים מבוצרים ותת-קרקעיים", מסר קולונל סטיב וורן, דובר מטעם הפנטגון.

עוד על ההבנות עם איראן
נתניהו: "העסקה המסתמנת - סכנה לעולם"; רוחאני: "נקיים הבטחותינו"
ביום שאחרי ההבנות: האם עוד אפשר לסכל את ההסכם עם איראן?

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
מתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו/רויטרס

שדרוג הפצצה החל לפני סבב השיחות האחרון עם איראן, אולם הניסוי האחרון התבצע באמצע חודש ינואר, כשמפציץ מדגם B-2 הטיל את הפצצה באתר סודי בארצות הברית, אחרי שהמריא מבסיס חיל האוויר ווייטמן במיזורי. לדברי גורמים ביטחוניים, הניסוי הוכיח כי אם מוטלות שתי פצצות חודרות בונקרים אחת על גבי השנייה, גדל הסיכוי לחדור לבונקרים דוגמת אלו שנמצאים באיראן או בקוריאה הצפונית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נשיא ארה"ב ברק אובמה מתייחס לתכנית הגרעין של איראן, מרץ 2015. רויטרס
לא שולל פעולה צבאית. נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

לדברי גורמים רשמיים, פיתוח הפצצה נמשך, אולם שדרוגה ענה על התקלות שנתגלו בניסויים קודמים ב-2013 וב-2012, אז התברר כי היא לא מספיק עוצמתית כדי לפצח אתרים מבוצרים, כגון מתקן הגרעין התת-קרקעי הסודי בפורדו. על פי ההבנות בין שש המעצמות ובין איראן, המתקן בפורדו יהפוך ל"מרכז מחקר" ויותר מ-1,000 צנטריפוגות ימשיכו לפעול בו.

חרף ההבנות שהושגו ביום חמישי האחרון, בארצות הברית לא שוללים את האפשרות שהמשא ומתן להסכם קבע ייכשל ואז תעלה האופציה הצבאית בחזרה על השולחן. בנאום שנשא אובמה ובו התייחס להבנות עם איראן, הוא הבהיר כי הדרך הטובה ביותר להימנע ממלחמה נוספת במזרח התיכון היא הסכם קבע. עם זאת, הוא הדגיש כי אם הערוץ הדיפלומטי לא יניב תוצאות, ייתכן שיהיה צורך בפעולה צבאית שתסכל את תכנית הגרעין של איראן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסכם עשוי לחזק את הקיצוניים באיראן. המנהיג העליון חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, בכירים בממשל אובמה הביעו ספק לגבי האפשרות שההסכם יגרום להפשרה ביחסים בין וושינגטון לטהראן ויסייע ליציביות במזרח התיכון. לדבריהם, ההסכם עשוי דווקא לחזק את הגורמים הקיצוניים באיראן ולהחליש את המתונים.

בין היתר, קיים חשש שלפיו המנהיג העליון עלי חמינאי ירצה לפייס את השמרנים במדינה ולפעול בניגוד לאינטרסים של ארצות הברית באזור. לטענת הספקנים, הסרת הסנקציות הכלכליות מעל טהראן תספק להם מיליארדי דולרים שאותם תוכל להשקיע במלחמות אזוריות ובהפצת הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully