וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "העסקה המסתמנת - סכנה לעולם"; רוחאני: "נקיים הבטחותינו"

שרי הקבינט כונסו לדיון מיוחד בעקבות ההבנות שהושגו בין איראן למעצמות. נתניהו: "העסקה המוצעת תאיים על קיומה של מדינת ישראל". נשיא איראן: "הצנטריפוגות ימשיכו להסתובב, הוכחנו עמידה איתנה"

לשכת העיתונות הממשלתית

בעקבות הצהרת העקרונות המשותפת של מעצמות המערב ואיראן אמש, התכנס היום (שישי) הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בנושא. בתום הישיבה, שבה מלבד השרים השתתפו גם גורמים מקצועיים, נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הקבינט "מאוחד בהתנגדותו לעסקה שהושגה עם איראן".

"העסקה המוצעת תהווה סכנה ממשית לאזור ולעולם, והיא תאיים על קיומה של מדינת ישראל. עסקה זו לא תסגור אפילו מתקן גרעיני אחד באיראן, לא תשמיד אפילו צנטריפוגה אחת באיראן, ולא תפסיק את המחקר והפיתוח של איראן בצנטריפוגות מתקדמות", אמר נתניהו. "היא מעניקה לגיטימציה בינלאומית לתכנית הגרעין הבלתי חוקית של איראן, והיא תשאיר את איראן עם תשתית גרעינית נרחבת. היא תביא להסרה כמעט מידית של הסנקציות, וזאת בשעה שאיראן כובשת חלקים נרחבים של המזרח-התיכון, לרבות בתימן, ומאיימת בהשמדת ישראל".

עוד בוואלה חדשות:
אובמה: "אם נתניהו מחפש את הדרך למנוע מאיראן גרעין - זו הדרך"
הסכמות בין איראן למעצמות: הסנקציות יוסרו בכפוף לפיקוח, יכולת ההעשרה תוגבל
נתניהו: "זה הזמן של העולם להתעקש על הסכם גרעין טוב יותר"

"בתוך שנים ספורות העסקה הזאת תסיר מאיראן כמעט את כל המגבלות על תכנית הגרעין, כך שאיראן תוכל לפתח יכולות גרעיניות נרחבות עוד יותר, שבאמצעותן היא תוכל לייצר פצצות גרעין רבות, תוך כמה חודשים", הוסיף נתניהו. "עסקה כזאת תחזק את הכלכלה של איראן, ובכך תעניק לה משאבים כבירים להגביר את התוקפנות והטרור שלה ברחבי המזרח התיכון ובעולם כולו. עסקה כזאת לא תחסום את דרכה של איראן לפצצה, היא תסלול את דרכה של איראן לפצצה. היא בסבירות רבה גם תאיץ את מרוץ החימוש הגרעיני ברחבי המזרח התיכון, והיא תגדיל את הסכנה של מלחמה בעוצמות שלא ידענו עד כה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן הצהרה על הסכם הגרעין עם איראן, 3 אפריל 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"מוצג כאילו האלטרנטיבה היחידה לעסקה רעה זו היא מלחמה", הוסיף, "זה לא נכון. יש אלטרנטיבה שלישית - לעמוד איתן ולהגביר את הלחץ על איראן, עד שיושג הסכם טוב.

"לסיום, אני מבקש לומר דבר מה נוסף. איראן פועלת בגלוי וקוראת בגלוי להשמדתה של ישראל. לפני ימים ספורים, תוך כדי המשא ומתן בלוזאן, מפקד כוחות הבסיג' באיראן אמר: 'השמדתה של ישראל איננה נתונה למשא ומתן'. ובכן, אני מבקש להבהיר לכולם - קיומה של ישראל אינו נתון למשא ומתן. ישראל לא תשלים עם עסקה שתאפשר למדינה שקוראת ופועלת להשמדתה לפתח נשק גרעיני".

נתניהו חתם את נאומו במילים: "ישראל דורשת שכל הסכם קבע עם איראן יכלול הכרה איראנית מפורשת בזכות קיומה של מדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן, חסן רוחאני/AP

כשעה אחריו התייחס לראשונה נשיא איראן, חסן רוחאני להבנות שהושגו ולהסכם הגרעין המסתמן. "אחת ההבטחות של השלטון החדש בראשותי הייתה שהצנטריפוגות ימשיכו להסתובב, בו בזמן שחייהם של האיראנים ימשיכו להיות בטוחים והכלכלה תצעד קדימה".

"כעת עשינו צעד גדול לעבר המטרה הזו. בלילה האחרון הצלחנו להגן על זכותינו לגרעין ובאותו זמן להביא להסרת הסנקציות, בתיאום עם העולם. זהו נושא חשוב מאין כמותו".

רוחאני התייחס לכך שבמסגרת ההסכם המסתמן, תימשך העשרת אורניום בכוס בנתנז. "אמרו בעבר שהעשרה של אורניום היא איום. אתמול אמרו שהיא לא איום. שכנענו שההעשרה וכל תכנית הגרעין כולה היא למען התקדמותה של איראן. היא לא נגד אף מדינה", אמר.

רוחאני הדגיש את יעדי ההסכם: "האתר באראק יהיה פעיל, ויתבסס על טכנולוגיה מתקדמת. פורדו ימשיך להתקיים. חלקים ממנו יושבתו. יפעלו בו יותר מאלף סרקזות. כל הסנקציות הכלכליות יוסרו בחתימת ההסכם. כל שש ההחלטות נגד איראן במועצת הביטחון יבוטלו. יהיה שיתוף פעולה בתחום הגרעין עם מדינות אחרות. זה יפתח פרק חדש עם העולם".

רוחאני: "כל עוינות ניתן לסיים"

רוחאני אמר כי האיראנים הוכיחו שכל ניסיון ללחוץ עליהם באמצעות סנקציות נדון לכישלון: "בעולם של היום, לחצים ואיומים מצד אחרים הם חסרי ערך. עלינו להתבסס על כבוד הדדי וחתירה ליעדים משותפים. אמרו שיש להפעיל סנקציות כדי לגרום לנו להגיע לשולחן המשא ומתן או להיכנע לתנאים מסוימים. אבל אנו אומה אמיצה. אנחנו נשאנו ונתנו עם העולם עוד לפני הסנקציות. הגישה של הממשל הנוכחי לכל אורך הדרך הייתה הייתה שאם האחרים מכבדים אותנו - הם יכובדו בחזרה".

"יש החושבים שעלינו להילחם בעולם או לוותר", אמר. "לדעתנו יש אופציה שלישית - אנחנו יכולים לשתף פעולה עם העולם. אנו נקיים את ההבטחות שלנו. אנו לא משקרים ולא צבועים. כשאנו מבטיחים הבטחות אנו מתכוונים לקיים אותן - בהינתן שהאחרים מקיימים את הבטחותיהם. ההסכם הסופי יהיה הוגן. אם האחרונים לא ימלאו אחר הבטחותיהם - נשקול אפשרויות אחרות".

לדבריו, "המשא ומתן פתח פתח לתקשורת עם העולם, ולא רק בנושא הגרעין. זה צעד ראשון במטרה להגיע ליחסים הטובים ביותר האפשריים עם הקהילה הבינלאומית. אנו רוצים שיתוף פעולה עם כל מדינה שרוצה בכך. כל עוינות ניתן לסיים".

אובמה: "לא פחתו החששות בנוגע לחסות שמעניקה איראן לטרור"

הלילה התקשר נשיא ארצות הברית ברק אובמה לנתניהו ממטוס האייר פורס 1 שבו שהה ועדכן אותו בפרטי ההבנות שהושגו עם איראן. נתניהו אמר לנשיא אובמה בשיחתם כי ישראל מתנגדת נחרצות למסגרת ההסכם שסוכמה עם איראן, המהווה סכנה חמורה לישראל, לאזור ולעולם.

אובמה, מצדו, הבהיר כי ארצות הברית עדיין לא רגועה בעניין האיומים על ישראל. "לא הופחתו החששות בנוגע לחסות שמעניקה איראן לטרור ולאיומים נגד ישראל", אמר לנתניהו. כמו כן, הוא אמר כי העסקה מייצגת התקדמות משמעותית לקראת פתרון ארוך טווח שיקטע את כל המסלולים של איראן להשגת נשק גרעיני. דברים דומים אמר אתמול אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן בהתייחסו להבנות שגובשו.

גורמים מדיניים בירושלים הגיבו אמש להסכם, וטענו כי "מדובר על מסגרת רעה שתוביל להסכם רע ומסוכן. אם יושג הסכם על בסיס קווי המסגרת האלה, מדובר בטעות היסטורית שתהפוך את העולם למסוכן הרבה יותר". בניגוד להצהרות שנשמעו מוושינגטון ומבירות אירופה, בישראל טוענים כי "המסגרת נותנת לגיטימציה בינלאומית לתכנית הגרעין של איראן, שמטרתה אך ורק לייצר פצצות גרעין".

"איראן לא נדרשת להפסיק את תוקפנותה באזור, את הטרור בעולם ואת איומיה להשמיד את ישראל, שעליהם חזרה והצהירה רק בימים האחרונים", הוסיפו הגורמים. "האלטרנטיבה לעסקה רעה זאת היא לא מלחמה, אלא עסקה אחרת, שתפרק באופן משמעותי את תשתית הגרעין של איראן ותדרוש ממנה הפסקת תוקפנותה והטרור באזור ובעולם".

מוחמד ג'וואד זריף, ג'ון קרי ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
שרי החוץ של האיחוד האירופי, איראן וארצות הברית, אמש בלוזאן/רויטרס

חבר הכנסת עמיר פרץ טען: "מדובר בהסכם שצריך לעורר דאגה בישראל, אך מכיוון שמדובר בהסכם מסגרת, יש לגייס את כל הגורמים בישראל - פוליטיים ומקצועיים - כדי להשקיע מאמצים מקיפים מול הזירה הבינלאומית הרחבה בראשות ארצות הברית, מדינות אירופה ומדינות ערב המתונות, לשיפור ההסכם הסופי ושמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל".

פרץ קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "להקים צוותי עבודה שכוללים נציגים מכל סיעות הקואליציה והאופוזיציה, שיפעלו בתיאום עם ראש הממשלה, ויקדמו בדרכים דיסקרטיות ופומביות את העמדה הישראלית". יו"ר מפלגת יש עתיד יצא בהצהרה דומה, וכתב בדף הפייסבוק שלו כי "בנושא הגרעין האיראני אין אופוזיציה וקואליציה. כולנו שותפים לחשש שהאיראנים יעקפו אותו, וישראל צריכה להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה".

השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, יצא בצורה חריפה נגד ההבנות, וטען כי "בשעה שנציגי המעצמות לוחצים ידיים עם האיראנים בלוזאן, איראן ממשיכה במסע הכיבושים והטרור שלה בתימן וברחבי המזרח התיכון". לדבריו, "החיוכים בלוזאן מנותקים מהמציאות העגומה שבה איראן מסרבת לעשות ויתורים בנושא הגרעין וממשיכה לאיים על ישראל ועל כל שאר המדינות במזרח התיכון. מאחר שההצהרה רחוקה מלהוות הסכם של ממש, אנחנו נמשיך במאמצינו להסביר ולשכנע בעולם, בתקווה למנוע הסכם גרוע או לפחות להכניס בו תיקונים ושיפורים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשי רשימת המחנה הציוני, יצחק הרצוג וציפי לבני אמרו כי "יש לזכור כי העיקר עוד לפנינו, ועלינו לגרום לכך שההסכם הסופי שיגובש כעת יביא להסגת תכנית הגרעין האיראנית לאחור, בצורה שתמנע מהם נשק גרעיני ותבטיח את האינטרסים הביטחוניים של ישראל". הרצוג ולבני קראו ל"פעולה הדוקה עם המעצמות, כדי להחזיר את תכנית הגרעין האירנית לאחור ולמנוע ממנה נשק גרעיני".

לדאגה בישראל, אותה ניסה להפיג הנשיא האמריקני ברק אובמה בדברים שנשא בבית הלבן, הצטרף יו"ר בית הנבחרים בוושינגטון, ג'ון ביינר, שטען כי ההבנות עם איראן "רחוקות מאוד" ממטרותיו של הממשל האמריקני בסוגיה האיראנית. "בשבועות הקרובים, הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס ימשיכו ללחוץ על הממשל, בנוגע לפרטי ההבנות ולשאלות הקשות שטרם קיבלו מענה", אמר.

העולם מברך, וממתין בציפייה להסכם הקבע

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, טען כי ההסכמות שהושגו בלוזאן הן "צעד חיובי", אולם הוא הבהיר כי "נותרו שאלות שיש לפתור". משרד החוץ הרוסי בירך אף הוא על ההסכם המסתמן, בטענה כי הסכם קבע יסייע למצב הביטחוני במזרח התיכון ויאפשר לטהראן להשתתף באופן פעיל בפתרון סכסוכים באזור.

שר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, טען כי ההבנות מהוות בסיס להסכם קבע "טוב מאוד". המונד הוסיף כי הסכם הקבע חייב להבטיח שתכנית הגרעין של טהראן היא למטרות שלום בלבד. "זה הרבה מעבר למה שדמיינו לפני 18 חודשים, אבל יש עוד עבודה לפנינו", אמר.

"אנו קרובים יותר מתמיד להסכם שימנע מאיראן כל אפשרות להחזיק בנשק גרעיני", מסרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שתיארה את ההבנות כ"צעד חשוב". שר החוץ הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר, הבהיר כי "מוקדם מדי לחגוג, אולם הסכם המסגרת התגבר על מכשולים שעמדו בפנינו במשך יותר מעשור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר בית הנבחרים גו'ן ביינר, מרץ 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וביינר, השבוע בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בירך את הצדדים על ההגעה להבנות ומסר כי הסכם מקיף עם 30 ביוני "יאפשרו לכל המדינות לשתף פעולה באופן בהול, על מנת להתמודד עם האתגרים הביטחוניים הרבים העומדים בפניהן". שגרירת ירדן באו"ם, דינא קוואר, המכהנת כנשיאת מועצת הביטחון של האו"ם, הביעה תקווה כי ההתקדמות בין איראן למעצמות תוכל "לתת לנו סיכוי להתמודד עם סוגיות נוספות, כמו ישראל ופלסטין".

סלמאן מלך ערב הסעודית הביע תמיכתו בארצות הברית ובחתימה על הסכם המסגרת בנוגע לסוגיית הגרעין עם איראן. בשיחה של סלמאן עם הנשיא ברק אובמה, הוא אמר כי הוא מקווה שההסכם יוביל ליציבות וביטחון באזור. על אף שהברכות היו צוננות, מדובר בצעד משמעותי עבור ארצות הברית בשל הקשרים ההדוקים בין המדינות וכן בשל היותה של ערב הסעודית משפיעה על שאר מדינות המפרץ.

גם מצרים, שהיא בעלת ברית קרובה של ערב הסעודית, העבירה הלילה ברכות על חתימת הסכם המסגרת. ממשרד החוץ של מצרים נמסר כי הם מקווים שההסכם יוביל ליציבות במזרח התיכון.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully