וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אם נתניהו מחפש את הדרך למנוע מאיראן גרעין - זו הדרך"

נשיא ארצות הברית התייחס במסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן להבנות שגובשו בין הצדדים, בתום סבב השיחות בלוזאן. "אין לי אחריות גדולה יותר מהבטחת ביטחונה של ארה"ב. אין לי ספק שההסכם יהפוך את העולם למקום בטוח יותר"

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס הערב (חמישי) להבנות שהושגו בין איראן למעצמות בתום סבב שיחות אינטנסיבי בעיר לוזאן שבשווייץ, והבהיר: "אם ראש ממשלת ישראל מחפש את הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני – זו הדרך". בדברים שנשא במסיבת עיתונאים מיוחדת בבית הלבן, הוסיף אובמה כי ישוחח היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם עם בכירי בית הנבחרים בוושינגטון, שהביעו התנגדות חריפה להסכם המסתמן.

"היום, ארצות הברית, יחד עם שותפותיה, הגיעה להבנה היסטורית עם איראן", אמר אובמה. "אין לי אחריות גדולה יותר מהבטחת ביטחונה של ארצות הברית. אין לי ספק שההסכם יהפוך את המדינה, את בעלות בריתנו ואת העולם למקום בטוח יותר". לדבריו, איראן הייתה מוכנה לבוא לשולחן המשא ומתן בעקבות "הסנקציות החמורות ביותר שהוטלו" בהיסטוריה.

עוד בוואלה חדשות:
הסכמות בין איראן למעצמות: הסנקציות יוסרו בכפוף לפיקוח, יכולת ההעשרה תוגבל
איראן על שיחות הגרעין: יש התקדמות רבה, קרובים להסכם
הסכם ב-1 באפריל? התאריך השנוא על ג'ון קרי מכה שנית

נשיא ארה"ב ברק אובמה מתייחס לתכנית הגרעין של איראן, מרץ 2015. רויטרס
אובמה, הערב/רויטרס

אובמה הבהיר כי איראן עמדה בכל התחייבויותיה מהסכם הביניים, שנחתם בחודש נובמבר 2013. ההבנות שהושגו היום, "עונות על כל מטרותינו, ותבטל כל דרך אפשרית עבור איראן להפיק נשק גרעיני", הוסיף. "איראן הסכימה לפיקוח הכי פולשני שהיה אי פעם. ההסכם לא מבוסס על אמון, אלא על פיקוח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא פירט נקודות מתוך ההבנות שאליהן הגיעו הצדדים. לדבריו, ליבת כור המים הכבדים באראק תפורק, והדלק הגרעיני יועבר למדינה אחרת. כמו כן, איראן לא תורשה להקים כור מים כבדים חדש, ולא תעבד מחדש דלק גרעיני מהכור.

בנוסף, שני שלישים מהצנטריפוגות (סרכזות) שברשות איראן יפורקו, והאיראנים לא יורשו להעשיר אורניום בפורדו. בדומה לדיווחים נוספים מהשיחות בלוזאן, אובמה הוסיף כי מרבית מאגר האורניום של איראן ידולל.

מוחמד ג'וואד זריף, ג'ון קרי ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי, הערב/רויטרס

"גם אם איראן תפר את ההסכם, לפחות במשך העשור הקרוב, היא תהיה במרחק של שנה מנשק גרעיני", הצהיר אובמה, והבהיר כי ההגבלות על בניית אתרים חדשים יימשכו 15 שנים, בעוד שהפיקוח הבינלאומי יימשך לפחות 20 שנים. סעיפים מסוימים בהסכם בין הצדדים יהיו ללא תאריך סיום.

אובמה הבהיר כי לעולם תהיה גישה "חסרת תקדים" לכל שרשרת האספקה של תעשיית הגרעין האיראנית. "אם איראן תרמה, העולם יידע זאת", אמר. "אם נראה משהו חשוד, נבחן זאת. יהיה יותר פיקוח על איראן מאשר כל מדינה בעולם. אם איראן תפר את ההסכם, הסנקציות יוכלו לחזור תוך רגע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בפגישתם בבית הלבן בוושינגטון, אוקטובר 2010. AP
אובמה ונתניהו/AP

הנשיא הבהיר כי "בכל פעם שהוחרפו הסנקציות, איראן רק התקדמה בתכנית הגרעין שלה", והוסיף כי "הפצצת אתרי הגרעין אינה יעילה". לגורמים שהביעו ביקורת על ההסכם המסתמן, קרא: "נראה לכם שההסכם הזה, בגיבוי המעצמות הגדולות בעולם, גרוע יותר מהסיכון של מלחמה נוספת במזרח התיכון? תמיד אמרתי שאעשה הכול כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני. האופציה הדיפלומטית היא הטובה ביותר".

"ההסכם נותן לאיראן את ההזדמנות להוכיח כי תכנית הגרעין שלה אכן למטרות שלום, ולהצטרף בחזרה למשפחת האומות", הוסיף. עם זאת, אמר: "העסקה לבדה לא תסיים את חוסר האמון החריף בין המדינות שלנו. יש לנו היסטוריה קשה. הדאגות שלנו יישארו כל עוד איראן תמשיך לתמוך בטרור במזרח התיכון ופעילותה נגד בעלות בריתנו, כמו ישראל. נמשיך לעמוד לצד בעלות בריתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully