וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיראנים יצאו לחגוג ברחובות: "עכשיו אפשר לנשום"

ההבנות אליהן הגיעו איראן ושש המעצמות הביאו תקווה רבה לרחובות טהראן והציפו את הרשתות החברתיות בציוצים שמייחלים לסיום הבידוד הבינלאומי. "החורף נגמר", כתב אזרח איראן. "לא משנה מה יקרה בסוף – יצאנו מנצחים"

אזרחי איראן חוגגים בטהראן את ההבנות בין המעצמות למדינה. AP
"חיכינו לזה יותר מדי זמן". רחובות טהראן, הלילה/AP

רחובות איראן הפכו הומים הלילה (שישי), עם פרסום ההודעה בנוגע לפריצת הדרך במשא ומתן לגבי הגרעין האיראני, והביאה את האזרחים לצאת ולחגוג את התקווה לחיים נורמליים – כפי שתיארו זאת חלקם. התחושות החדשות, שהגיעו בדיוק ביום האחרון לחגיגות ה"נורוז" - השנה הפרסית החדשה – גרמו לאיראנים רבים להאמין כי יש סיכוי לסיום הבידוד הבינלאומי והקשיים הכלכליים במדינה.

הסכמות בין איראן למעצמות: הסנקציות יוסרו בכפוף לפיקוח, יכולת ההעשרה תוגבל

"מה שלא תהיה התוצאה הסופית, יצאנו מנצחים", אמר בהרנג עלאווי לסוכנות הידיעות הצרפתית. "עכשיו נוכל לחיות חיים רגילים, כמו שאר העולם". גם חשבונות הטוויטר של האזרחים הוצפו בציוצים מלאי תקווה ובהתייחסות להסכם המסגרת כאל סיומה של תקופה אפלה עבורם. "החורף נגמר", נכתב בחשבון הטוויטר של אזרח איראני מאושר. התיאור הזה, של הימים שלפני ההבנות שאליהן הגיעו שש המעצמות ואיראן, משקף את ההתייחסות של איראנים רבים לתוצאות אמש. "זה יביא תקווה לחיים שלנו", אמר עלי, תושב טהרן בן 34. "זה כאילו מישהו חסם לי את דרכי הנשימה, אבל עכשיו אני יכול לנשום. כולם שמחים, חיכינו לזה יותר מדי זמן", הוסיף.

אזרחי איראן חוגגים בטהראן את ההבנות בין המעצמות למדינה. AP
"נהיה פחות לחוצים"/AP
"גם אם לא נראה את ההשלכות החיוביות של ההסכם באופן מידי, אנשים יהיו מעט רגועים יותר, פסיכולוגית"

תושב טהרן נוסף שעובד כשכיר עבור חברת מוצרי אלקטרוניקה, סיפר כי הסנקציות לאורך השנים הביאו עסקים רבים לכדי קריסה וכי לא ניתן היה לייבא סחורות רבות מחוץ לאיראן. "עבור החברה שלנו, אלו למעשה חיים חדשים", אמר. "היינו צריכים חלקי חילוף רבים שמקורם בארצות הברית, אבל בגלל הסנקציות ייבאנו אותם דרך השוק השחור במזומן ובמחירים גבוהים. עכשיו, אולי נוכל לקבל גישה רגילה אליהם, כבר בעתיד הקרוב".

תושב נוסף שמחזיק בבעלותו חנות לאביזרי מכוניות בטהרן, הסביר כי בכל מקרה הוקל לאנשים – אפילו מבחינה נפשית בלבד. "נהיה פחות לחוצים. גם אם לא נראה את ההשלכות החיוביות של ההסכם באופן מידי, אנשים יהיו מעט רגועים יותר, פסיכולוגית", אמר. גם סעיד, בן 29 שעובד בבית דפוס, סיפר שההסכם העניק לו ולקולגות שלו אנרגיות מחודשות. "יש לי תחושה טובה, העסק שלנו ירוויח מכך משום שכל הציוד שלנו מגיע מחוץ לאיראן", אמר. "בגלל הסנקציות, היה לנו רווח מועט בשנים האחרונות. היינו מצליחים לעתים לאשר משלוח, אבל היינו מחכים חודשים כדי לקבל תשלום עבורו".

עוד באותו נושא

נתניהו לאובמה: "העסקה עם איראן - איום על קיומה של ישראל"

לכתבה המלאה
אזרחי איראן חוגגים בטהראן את ההבנות בין המעצמות למדינה. AP
"אנשים עייפים מהיריבות המתמשכת"/AP
"היו לנו כל כך הרבה אויבים, אבל בסופו של דבר, בני אדם דומים זה לזה"

גם מי שלא עסק באופן ישיר בקשיים הכלכליים ובבידוד הבינלאומי של איראן, שמח על החדשות. הומה, עקרת בית איראנים שרק לאחרונה הפכה לסבתא, הבהירה כי היא איננה יודעת הרבה על פוליטיקה – אבל מקבלת בשמחה את החדשות. "נשמח להיות חברים של אומות אחרות", אמרה. "מאז ההפיכה היו לנו בעיות עם מדינות רבות. היו לנו כל כך הרבה אויבים. אבל בסופו של דבר, בני אדם דומים זה לזה. שיפור היחסים עם העולם הוא דבר טוב, אנשים עייפים מהיריבות המתמשכת עם מדינות אחרות. אני שמחה עבור עצמי, עבור הילדים שלי ועבור הנכד שלי".

עם זאת, היו גם קולות של אזרחים שהיו ספקניים יותר לגבי ההסכם. "זה רק יסייע לבכירים להעביר את הכספים שלהם יותר בקלות", אמר קיאנוש אמירי, עיתונאי ומתורגמן שחי בטהרן. מהרדד, גם הוא תושב טהרן, אמר שההסכם "לא באמת ישנה את חייהם של האנשים". לדברי, "זה טוב רק עבור איראן ובעלות הברית שלה באזור: עיראק, סוריה ותימן".

אזרחי איראן חוגגים בטהראן את ההבנות בין המעצמות למדינה. AP
"עכשיו, אולי הדברים ישתפרו"/AP

דאווד, מורה שפוטר לאחרונה ואב לשלושה ילדים, תהה: "מדוע עליי לשמוח? אני לא סומך על אף אחד מהצדדים במשא ומתן". לדבריו, "הכול קרה בחשאיות, אף אחד לא יודע על מה בדיוק הם הסכימו". אשתו, מניג'ה, נשמעה מעט אופטימית יותר ואמרה: "אם הכלכלה תשתפר, זה ייטיב עם האנשים. כולנו תחת לחץ, אבל עכשיו הדברים אולי ישתפרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully