וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בדרום תל אביב: "נצטרך לחיות עם העובדים הזרים עד המוות"

2.4.2015 / 19:21

תושבי השכונות בדרום העיר זועמים על ההחלטה של משרדי הממשלה והעירייה להעביר חבילת סיוע של 56 מיליון שקלים עבור שיפור מצב גני הילדים של העובדים הזרים. בתוך כך, מבקר המדינה פנה לנתניהו וציין כי התריע בפניו בעבר על הסכנה בנושא: "יש לנו חובה מוסרית לפעול"

עריכה: מתן חדד

ההחלטה של משרדי הממשלה ועיריית תל אביב להעניק חבילת סיוע של 56 מיליון שקלים לעובדים הזרים בדרום תל אביב לטובת סגירת "מחסני הילדים" המאולתרים המופעלים שם ושיפור מצבם של גני הילדים לזרים, עוררה היום (חמישי) את זעמם של תושבי שכונות הדרום. "מעבירים לנו מסר שעד המוות אנחנו נצטרך לחיות איתם. החינוך של ילדי העובדים הזרים חשוב יותר מזה של אזרחי ישראל משלמי המסים? דרום תל אביב אינו המחסן של מסתננים", אמרו בכעס.

על פי התכנית שקידמו בשבוע האחרון משרד האוצר, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה ועיריית תל אביב, תקצה האחרונה 20 מבנים גדולים להקמת מעונות יום ותסייע להקמתם ולהפעלתם של מעונות. הכסף ליישום התכנית - 14 מיליון שקלים בשנה למשך ארבע שנים - הוא ממשלתי ויתחלק בין משרדי האוצר, הכלכלה, הרווחה והפנים. כמו כן, ייעשה שימוש בכספים שנותרו בקרן הפיקדון של העובדים הזרים. ההחלטה תובא להצבעת הממשלה בשבוע הבא.

הורי התינוק שמת ב"מחסן ילדים": "אמרתי לגננת: הוא הלך מאיתנו"

תושבי האזור סיפרו לוואלה חדשות כי מדובר בהחלטה שערורייתית, ועם קבלתה הם "באבל". לטענת סוזי כהן, ממובילות המאבק לשיקום שכונות הדרום, "הממשלה בעצם אומרת לנו: 'תתכוננו לכך שלא יוציאו אותם מפה, אתם תמשיכו לחיות בגטו, בסבל ובחוסר ביטחון'". עם זאת, היא מדגישה כי אין בכוונתם להרים ידיים. "אנחנו לא נוותר, אנחנו נילחם על כל חתיכת אדמה וכל בית בדרום תל אביב", אמרה.

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"משרד האוצר מעדיף לדאוג לרווחת העובדים הזרים". גני הילדים הפיראטיים/ראובן קסטרו

לדברי כהן, ההחלטה הזו מעידה על סדרי העדיפויות של מפלגת השלטון. "כבר עשרות שנים שהליכוד היה המפלגה שתושבי דרום תל אביב בוחרים בה, בכל פעם התושבים הולכים לקלפי ושמים מחל וברגע האמת אנחנו רואים למי יותר חשוב להם לדאוג", היא תוקפת. "משרד האוצר מעדיף לתת להם תקציבים ולדאוג לרווחתם של העובדים הזרים, בעוד אנחנו אלה שמשלמים מסים ומשרתים בצבא. תושבי דרום תל אביב צריכים להתעורר ולהבין כי מפלגת הליכוד תמשיך לעבוד עליהם עוד כמה שנים. לא יעשו פה כלום אם לא נקום ונזעק את הזעקה שלנו, החיים שלנו זה גטו".

אורלי יוגיר, מנכ"לית המרכז למדיניות הגירה ישראלית, שמלווה את תושבי דרום תל אביב זה שנים, הצטרפה לדעתה של כהן. "העברת התקציבים אל גני הילדים הזרים בתוך שכונות דרום תל אביב רק מעמיקה ומקבעת את המשך הפגיעה בזכויות האדם של תושבי דרום תל אביב", אמרה. "ממשלת ישראל צריכה להפנות תקציבים לבניית מתקנים פתוחים לעובדים זרים ולילדיהם עם כל התנאים הדרושים, לרבות רווחה, חינוך ובריאות, מחוץ לדרום תל אביב – ובמקביל לשקם את האזור שסובל כבר שנים ארוכות מהזנחה מתמשכת ופגיעה אנושה בזכויות תושביו. אנחנו מקווים שהממשלה תתפקח בהקדם ושתבין שהמצב הקיים בדרום תל אביב לא יכול עוד להימשך, זאת חבית נפץ שבסוף תתפוצץ".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מבקר המדינה לנתניהו: "תפעל בדחיפות לשיפור המציאות העגומה"

בתוך כך, מבקר המדינה יוסף שפירא פנה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי התריע בפניו בעבר לגבי מצבם הקשה של ילדי העובדים הזרים בדרום תל אביב. "בדוח שפרסמתי במאי 2013 נכללת חוות דעת בדבר הטיפול בקטינים חסרי מעמד אזרחי בישראל, הכוללת גם התייחסות למסגרות הפיראטיות לפעוטות... בחוות דעת נכתב כי השלכות השהייה ב'בייביסיטרים' ומאפייניהם מלמדים על חשש ניכר לפגיעה של ממש בהתפתחותם התקינה של פעוטות ושל ילדים, ולעתים על סכנה ממשית לחייהם, וכי עצם קיומם של 'בייביסיטרים', על מגרעותיהם, ידוע זה כמה שנים להנהלות של משרדי הממשלה הרלוונטיים, ובהם משרד ראש הממשלה", כתב.

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"הממשלה לא קבעה מדיניות ברורה לטיפול בחסרי מעמד אזרחי". דרום תל אביב/ראובן קסטרו

"בדוח המעקב, כעבור שנה, הועלה כי חלה התקדמות מועטה בלבד בנושא", הוסיף שפירא. "ממשלת ישראל גיבשה מדיניות וקיבלה החלטות בכל הקשור למניעת כניסתם של אנשים חסרי מעמד אזרחי לישראל והגברת האכיפה בנושא. ואולם, הממשלה לא קבעה מדיניות ברורה בכל הנוגע לטיפול בחסרי מעמד אזרחי השוהים בישראל ואשר אין אפשרות להשיבם בשלב זה לארצות מוצאם או לארצות אחרות".

שפירא חתם את דבריו בקריאה להאצת הטיפול בנושא. "לנוכח תמונת המצב המצטיירת ממצאי הביקורת, ועל רקע מקרי המוות של תינוקות ופעוטות שאירעו לאחרונה, אני מבקש להדגיש בפני את הצורך הדחוף לנקוט בפעולות ממשיות אשר יהיה בהן כדי לשנות את המציאות העגומה הקיימת בתחום זה. דווקא בימים אלו, בפתח של חג החירות, אנו מחויבים לזכור את עברנו בגלות ואת החובה המוסרית המוטלת עלינו כמדינה יהודית ודמוקרטית ומחויבותנו על פי האמנה הבינלאומית לזכויות הילד", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully