וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באישור וינשטיין: החל גירוש מבקשי מקלט לרואנדה ולאוגנדה

2.4.2015 / 12:40

היועץ המשפטי לממשלה אישר את המהלך בכפוף לשישה תנאים שנועדו להבטיח את שלום הנתינים הזרים במדינות היעד. מי שיסרב לעזוב - ייכלא. במקביל, אושרה חבילת סיוע של 14 מיליון שקל ל"מחסני הילדים"

מאות מבקשי מקלט השוהים במתקן צועדים בצעדת מחאה בגבול מצרים, יוני 2014. יותם רונן
צעדת מחאה של מבקשי מקלט בדרום, בשנה שעברה/יותם רונן

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אישר להתחיל בגירוש אזרחי אריתריאה וסודאן לאוגנדה ולרואנדה, בהתבסס על עמדת משרד החוץ שלפיה לא נשקפת להם סכנה במדינות אלה. במקביל, נמסר היום (חמישי) מהמוקד לפליטים ולמהגרים שמהלך הגירוש החל כבר לצאת אל הפועל, ובמסגרתו מבקשי מקלט במתקן "חולות" החלו לקבל הודעה על כך שייכלאו בכלא "סהרונים" אם לא יעזבו למדינה שלישית תוך 30 יום.

לפני כמה ימים הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה על שינוי מדיניות, שלפיה יתחיל בקרוב מהלך יזום לגירוש מבקשי המקלט למדינות שלישיות – אוגנדה או רואנדה. מי שיסרב לצאת מרצון מישראל, נקבע, ייחשב כמי שאינו משתף פעולה לפי סעיף 13 לחוק הכניסה לישראל. אז ייערך לו שימוע שבו יוחלט אם להעבירו למשמורת בכלא סהרונים. היועץ ביקש לבדוק אם ההסדרים עם המדינות השלישיות עומדים במבחן הסבירות, וקבע שישה תנאים שצריכים להתקיים.

ראשית, ביקש היועץ לוודא כי במדינות אלה לא מתקיימת מלחמה או מהומות. שנית, אין חוות דעת של נציבות האו"ם לפליטים שלפיה אין להרחיק אל מדינות אלה. עוד קבע וינשטיין כי לא תישקף באותן מדינות סכנה לחייו או לחירותו של הנתין האריתראי או הסודני על בסיס גזע, דת, לאום או השתייכות לקבוצה חברתית או פוליטית כלשהי וכי ניתן לבקש באותן מדינות מעמד של פליט או ליהנות מהגנה זמנית, או למצער, המדינות הללו מחויבות לעקרון אי ההרחקה, והן לא תעברנה את הנתין האריתראי או הסודני למדינה אחרת שבה תישקף סכנה לחייו או לחירותו. כמו כן, ביקש היועץ לוודא כי קיים במדינות אלה איסור על עינויים או יחס אכזרי או משפיל אחר, וכן כי המדינות האלה מתחייבות לאפשר לנתין האריתראי או הסודני חיים בכבוד (לפחות אופק שהייה ואפשרות לעבוד ולהתפרנס).

עוד בנושא:
בקרוב: מבקש מקלט המסרב לצאת למדינה שלישית - ייכלא
העברת זרים למדינה שלישית: האם ההסכם יעבור את בג"ץ?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב שנשלח למבקשי המקלט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהודעת המוקד לפליטים ולמהגרים מהבוקר נאמר כי שבעה מבקשי מקלט אריתראים הכלואים במתקן "חולות" שבקשת המקלט שלהם נדחתה, זומנו אתמול למשרד הפנים שבמתקן, והוסבר להם כי עליהם לחתום תוך 30 יום על עזיבה מרצון או שיישלחו לכלא "סהרונים". לטענת פעילי זכויות האדם, מבקשי המקלט דיווחו כי כשביקשו לדעת על איזו מדינה מדובר, פקידי רשות האוכלוסין וההגירה סירבו לומר להם.

"אחרי שעבדנו קשה בחודשים האחרונים, מצאנו לכם מדינה שתקבל אתכם. המדינה תאשר לכם אשרות עבודה ומגורים", נכתב במכתב בשפה התיגרינית ששלחה המדינה לשבעת מבקשי המקלט. "בעשר השנים האחרונות, המדינה הזאת נמצאת במצב פיתוח טוב. 10,000 אזרחי המדינה שהיגרו חזרו אליה".

בהמשך נכתב, כי "משרד הפנים הישראלי נותן 3,500 דולר לכל סודאני ואריתראי שרוצה לצאת וזהו מענק טוב. נציגי רשות ההגירה מוכנים לעזור לאריתראים וסודאנים שרוצים לחזור, החל מתעודת מעבר ועד הטיסה. הכסף יינתן לכם בשדה התעופה בצורה בטוחה. כשתגיעו למדינה השלישית, אנשים יקבלו אתכם בשדה התעופה ויתנו לכם מידע על החיים במדינה ומידע חשוב אחר. הסודאנים והאריתראים שעזבו בעזרת הממשלה הישראלית למדינה שלישית אמרו שהם חיים טוב, לומדים אנגלית ושיש להם עבודה טובה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
פעוטות ב"מחסן ילדים" בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

בתוך כך, אחרי שחמישה תינוקות מתו במהלך החודש וחצי האחרונים ב"מחסני הילדים", המסגרות הלא מדווחות של קהילת מבקשי המקלט בדרום תל אביב, סיכמו אגף תקציבים במשרד האוצר, משרד ראש הממשלה ועיריית תל אביב על הקצאת חבילת סיוע לטובת שיפור מצבם של הגנים.

הוחלט על קידום מיזם משותף, שבמסגרתו עיריית תל אביב תקצה 20 מבנים גדולים להקמת מעונות יום ותסייע להקמת ולהפעלת המעונות בסדר גודל של 14 מיליון שקלים בשנה. המימון לתכנית יגיע מתקצוב ממשלתי - ממשרדי האוצר, הכלכלה, הרווחה, והפנים ומתוך שימוש בכספים שנותרו בקרן הפיקדון של עובדים זרים. ההסדר דורש את אישור הממשלה ויאושר ככל הנראה בימים הקרובים.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully