וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמיד הלך מכות או השתכר אחרי הלימודים? המורה נדרש להתערב

חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, שפורסם על רקע מקרי אלימות רבים ותחושת האיום של תלמידים בבית הספר, מרחיב את סמכויות המורה לפעול גם מחוץ לכתליו. בנוסף, אם המורה יידע על מסיבה מתוכננת של תלמידים שבה יצרכו אלכוהול – הוא יחויב לברר פרטים, וליידע את ההורים

צילום: רועי שרון; עריכה: שניר דבוש

(תיעוד ארכיון: תלמידים מתפרעים בבית ספר במרכז הארץ)

מחריפים את התגובה: בשל האלימות הגואה במערכת החינוך, הודיע היום (רביעי) משרד החינוך על צעדי טיפול נוקשים יותר בתלמידים בעייתיים. בין היתר הוחלט כי האחריות של הצוות החינוכי להתערב ולדווח על תופעות אלימות או מסוכנות, כמו צריכת אלכוהול בקרב תלמידים – תתאפשר גם מחוץ לכתלי המוסדות החינוכיים.

חוזר המנכ"ל שפורסם היום ושמעגן את כללי התנהלות הצוות החינוכי, מחליף את זה מ-2009. הסיבה: נתוני מיצ"ב האקלים הבית-ספרי, הבוחן את תחושותיהם של התלמידים בסביבת בית הספר, הראו בשש השנים האחרונות אלימות ברשתות החברתיות לאור ההתפתחות הטכנולוגית.

בין ההנחיות הבולטות, הדרישה ממנהלים וממורים להתערב במקרי אלימות, בריונות, צריכת סמים או אלכוהול – גם אם זה קרה מחוץ לשטח בית הספר. זאת, בשונה ממה שהיה נהוג עד עתה, שתחום הסמכות של אנשי חינוך כלל את שטח בית הספר, טיולים שנתיים ופעילויות בית-ספריות.

עוד ידיעות חינוך בוואלה חדשות
המורים שלא מפחדים ללמד על ה"נכבה": "הפליטים לא התאדו"
"אין סקס?": עוד עדויות ליחסים הבעייתים בין מורה לתלמידיה בווטסאפ
בשורה להורים: משרד החינוך יפקח על מחירי ספרי לימוד

במקרה של פגיעה מינית, חובה להגיש תלונה

מעתה, אם איש צוות חינוכי התוודע לאירוע אלים שהתרחש בגינה הציבורית אחרי שעות הלימודים, או אפילו במהלך חופשה, יינתן לו טווח גדול יותר של תגובות חינוכיות או משמעתיות כלפי המעורבים, עד כדי הרחקה. במקרי קיצון, יוכלו מורים או מנהלים להרחיק תלמידים מופרעים לצמיתות מהמוסד החינוכי.

בנוגע לצריכת אלכוהול ניתן לצוותים, לראשונה, מרחב פעולה רחב יותר (מעבר ליידוע ההורים וקיום שיחת בירור), הכולל אפשרות להשעיית תלמידים ליום, לרשום תלונה בתעודה ולהכין לו תכנית חינוכית. חמור מכך - אם למנהל בית הספר יתברר כי במסיבת תלמידים (מחוץ לבית הספר) הקטינים הולכים לשתות אלכוהול, הוא מחויב לברר את העניין, ליידע את ההורים ולקיים פעילות חינוכית. הוא רשאי, כך לפי החוזר, ליידע את הרשות המקומית על המסיבה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקרים של פגיעה מינית ושל הפצת סרטונים או תמונות חושפניות של תלמידים או תלמידות ברשת בידי תלמידים אחרים, מחויבים מעתה המנהלים להגיש תלונה במשטרה – אף שהחוק אינו מחייב זאת. לצד זאת, במשרד החינוך הנחו לקיים פעילות הסברה בעניין בכיתות, ליידע גם את הקהילה ולהציע תכנית טיפולית לילד או הילדה המעורבים.

השעייה? רק במקרים חמורים

הטיפול באלימות בהסעות לבתי הספר היה בעייתי, משום שההסעות הן באחריותן של הרשויות המקומיות. בחוזר החדש יש התייחסות גם לעניין זה, וגם כאן מתבקש מורה המתוודע לתופעה אלימה בהסעה (פיזית, מינית, הכוללת שתיית אלכוהול ועוד) לנקוט פעולה. בהתאם לחומרת המקרה יוחלט אם לציין את האירוע בתעודה או אם להשעות (בחינוך היסודי עד שני ימי השעייה, ובחינוך העל-יסודי עד שלושה ימי השעייה).

במקרים של תקיפה מינית, שימוש בסמים, נשיאת נשק או מעשי אלימות עם כלי נשק בהסעות, חל על המנהל חובת דיווח למשטרה. המנהלים יפעילו תכנית להטמעת כללי התנהגות בהסעות כחלק מתקנון בית הספר וידאגו לצרף "נאמני הסעות", תלמידים בוגרים שהוכשרו בתכנית באגף לזהירות ובטיחות בדרכים לשמש דוגמה בהסעות בית הספר.
עוד בנושא השעיית תלמידים מבית הספר, הדבר הוגדר בחוזר המנכ"ל החדש ככלי לשימוש רק "באירועים חמורים" או לאחר "אירועים חוזרים ונשנים שמוצו לגביהם תגובות חינוכיות אחרות".

יצוין כי ההנחיות חודדו גם לטובת התלמידים. מהחוזר עולה שתלמיד יזכה להציג את גרסתו לאירוע לפני ענישה. חובת בית הספר ליידע הורי תלמיד לפחות יום אחד לפני מועד ההשעיה, ובמקביל למסור מכתב השעיה שבו תירשם הסיבה לכך. "אין להשעות תלמיד באופן מידי במהלך יום הלימודים ויש להימנע ככל האפשר מהזמנת ההורים כדי לקחת את התלמיד באמצע יום הלימודים, למעט במקרים שנשקפת סכנה לתלמיד ולסביבתו".

לערב הורים

החוזר מסדיר לראשונה גם טווח תגובה של עובדי הוראה שהותקפו בידי הורים, לאור מקרים רבים שארעו בשנים האחרונות. בין היתר הוחלט על עריכת ברור בחדר פרטי, הגשת תלונה במשטרה ודיווח למפקח הבית-ספרי.

אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון. ShutterStock
אסור יהיה להשתמש במכשירים סלולריים של בית הספר לצרכים שאינם חינוכיים/ShutterStock

כמו כן, הוגדרו כללי שימוש במכשירים סלולריים (ניידים, טאבלטים) שמוגדרים לצורך פעילות חינוכית-לימודית בידי תלמידים בתוך ומחוץ לשטחי בית הספר. לפי החוזר, אם יעשה במכשיר הזה שימוש אחר, התלמיד יאלץ להפקיד אותו במזכירות עד סוף היום, הוריו יזומנו לבית הספר, והוא יאלץ לכתוב עבודה בנושא.

חוברת הנהלים החדשה מתייחסת לראשונה למקרי אלימות של תלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות משולבות במערכות החינוך הרגילות. חרף דרישות עקביות של גופים המייצגים ילדים עם צרכים מיוחדים בוועדות החינוך בכנסת, לייסד חוזר מנכ"ל המתייחס באופן שונה לאלימות של התלמידים הללו, שלרוב נובעת מהלקות עצמה, הדבר לא נעשה עד כה, והצוותים החינוכיים הענישו את הילדים לפי ראות עיניהם, לרוב בסילוק הילדים מבתי הספר.

כעת נדרשים המורים, בין היתר, לערב את ההורים בתהליכים חינוכיים. גם במקרים של התנהגות לא נאותה בזמן השיעור או בהפסקה, אסור יהיה למנהל בית הספר להשעות תלמיד עם צרכים מיוחדים, אלא לכל היותר למנוע כניסתו לשני שיעורים או להעבירו לכיתה אחרת.

על החוזר החדש עמלו צוותים חינוכיים יחד עם נציגי השלטון המקומי, ארגוני הורים ארציים, משרד הרווחה, משטרת ישראל, הסנגוריה ציבורית, המועצה לשלום הילד ונציגי ארגון והסתדרות המורים.

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן מדגישה כי מערכת החינוך מחויבת לשמור על שלומם וביטחונם של התלמידים והצוותים החינוכיים. "חוזר זה מדגיש כי הצגת גבולות ברורים והוגנים נועדה לסייע למי שחרג מהם, לשמור על עצמו ועל אחרים בסביבתו, למנוע התנהגויות סיכון, ולאפשר התנהלות תקינה של תהליכי הוראה, למידה והערכה", אמרה.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully