וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין סקס?": עוד עדויות ליחסים הבעייתים בין מורה לתלמידיה בווטסאפ

אחרי שנחשפה בוואלה חדשות התופעה המטרידה של השיחות באפליקציית המסרים בין מורים לתלמידים בשפה נמוכה, עולות עדויות נוספות שמדאיגות גם את ארגון ההורים הארצי. אמא לנער: "היא קוראת לתלמידות 'זונה', אין לי מילים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סערת שיחות הווטסאפ בין מורים לתלמידים נמשכת: לאחר שהתופעה שבה מורים פונים לתלמידים בשפה גסה נחשפה בוואלה חדשות, עולות עדויות נוספות של מורים המשתמשים ברמיזות מיניות ובשפה נמוכה על מנת להתחבב על תלמידיהם באפליקציית המסרונים. העדויות הנוספות רק שופכות עוד אור על תופעה שנראה כי הולכת ומתרחבת, ומדאיגה את הורי התלמידים.

"תשלחי תמונה של ש' (השם שמור במערכת) שיכורה", שולחת לתלמידיה רינה, מורה למדעים ומחנכת בתיכון באזור השרון. "אוהבת אתכם. מתי עושים ערב כיתה?" היא שואלת, ותלמידה עונה לה: "מתי שבא לך יא מכוערת". המורה מתעלמת מעזות המצח ומשיבה: "הייתי עכשיו בכיתה שלנו החדשה בבית הספר... אין לנו בכלל נוף לים. איזה זין!".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהזדמנות אחרת, התעניינה המורה באופן תמוה בחיי המין של התלמידים. "אין לכם חיים? מסיבות? סקס?". התלמידים המשולהבים משיבים למורה בחיוב ופונים אליה בשפתם שלהם. באחד המקרים, הם קוראים לה "חולה בראש" כשם חיבה, והיא משיבה להם בהתלהבות: "החופש עושה לי טובבב".

"תן לאיזו פריחה לשמור לך על החולצה.. היא תהנה מהריח", כתבה לתלמיד בקבוצה, והאחרון השיב לה: "חחח כן, אין ספק". ביום אחר, אחד התלמידים שאל את המורה בקבוצה: "שאר השכבה לומדים בי"ב ונבחנים בי"ב למה אני ככה ושאר השכבה אחרת?". המורה רינה השיבה: "כי אתם זונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משיחות עם הורי תלמידים בבית הספר, עולה כי המורה הוותיקה, בשנות ה-50 לחייה, אינה רק שואפת להתחבב על תלמידיה בני ה-16, אלא רואה בהם חברי אמת שלה. "אני טסה היום בלילה לאיטליה ובעלי הקמצן לא עשה לי חבילה לחו"ל אז אוכל לדבר אתכם רק אחרי ה 2.7 (לא שחשבתם לדבר איתי בכללל) ואני כבר מתגעגעת.. בעצם לא!", טרחה לעדכן אותם בעבר.

אמא לילד הלומד בכיתתה של רינה נחשפה לשיחות הקבוצתיות במקרה. "מצאתי בטלפון של הבן שלי התכתבות בין המחנכת לתלמידים ופשוט לא האמנתי למראה עיניי", סיפרה. "התלמידים מאוד אוהבים אותה ויש לה שם של מורה מקצועית, אבל ההתבטאויות האלו מראות שיש פה בעיה חמורה, והיא מחנכת שלהם גם השנה. אמרתי לבן שלי שזה לא נורמלי, איך שהיא מדברת. גם הוא הסכים איתי שזה לא נורמלי, אבל הוא לא יאמר לה כלום".

לדברי האם, המורה שומרת את השפה הנמוכה לשיחות הווטסאפ בלבד, ובכיתה היא שומרת על שפה נאותה. "אני חושבת שמשהו במדיה הזאת מוציא ממנה סוג של מישהי אחרת", אמרה. "אני מסתכלת על זה שהיא כותבת להם שהיא טסה ושהיא תתגעגע אליהם, כאילו מדובר בחברה שלהם לכיתה, או מספר הפעמים שהיא פונה לתלמידות שלה וקוראת להן 'זונה', אין לי מילים. שאלתי את הבן שלי בהתחלה אם רינה זאת תלמידה, כי פשוט לא האמנתי שמורה בישראל מדברת ככה עם התלמידים". את תגובתה של המורה לא ניתן היה להשיג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד החינוך פרסם לאחרונה חוזר מנכ"ל המגדיר נהלי תקשורת ראויים בקרב מורים ותלמידים במרחבי רשת האינטרנט וברשתות החברתיות בפרט. זאת, לאור השימוש היומיומי של הילדים והנוער ברשתות החברתיות, ולאור מקרים רבים של בריונות ברשת. "על אנשי החינוך לפעול להעלאת מודעות התלמידים והוריהם באשר להשפעת הרשתות החברתיות לחיוב ולשלילה", נכתב בחוזר. "עליהם להקפיד כאנשי חינוך על אמות מידה אתיות ומקצועיות בהתנהלות מקצועית ברשת האינטרנט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך החוזר, מונים אנשי המנהל למדע וטכנולוגיה את הסכנות הטמונות בשימוש ברשתות החברתיות, כמו נגישות וזרימת מידע, תקשורת שוויונית והשטחה חברתית של יחסי עובד הוראה-תלמיד. "המורה והגננת הם המבוגרים בעלי האחריות והסמכות", הובהר. "שמירת המרחק בין מורה לתלמיד לצד מתן כבוד חיונית עבור המורה כדי שיוכל לבצע את תפקידו, להציב גבולות, להדריך ולכוון. מרחק זה גם שומר הן על המורה והן על התלמידים מפני גלישה ליחסים שאינם מושתתים על קשר מקצועי".

לפיכך, פירטו אנשי המנהל כללי התנהלות עבור אנשי חינוך עם תלמידים ברשתות החברתיות – אך הם אינם עולים בקנה אחד עם עדויות התלמידים מקבוצות הווטסאפ. "איש צוות חינוכי לא ייזום תקשורת עם תלמידים ברשת חברתית, לא יציע להם חברות ולא יאשר הצעות חברות שיתקבלו מהם", נכתב. כמו כן, נכתב כי על אנשי צוות לקחת בחשבון כי מידע ברשת החברתית עשוי להיחשף להורים ולתלמידים, וכי "פניית תלמיד באמצעות רשת חברתית אל איש צוות מחייבת תגובה. במקרה כזה ימשיך איש הצוות את התקשורת עם התלמיד בערוצים חלופיים המקובלים לשיח אישי בתוקף תפקידו, וזאת מתוך כוונה לתת מענה מלא לפניית התלמיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמו כן, מפורט אופן נקיטת הפעולה במקרה של פגיעה בתלמידים, או להיפך. על פי ההוראות, יש לתעד את הפגיעה, להפסיק באופן מידי את האינטראקציה וליידע את הנהלת המוסד החינוכי בכל הפרטים. עם זאת, הורים שנחשפו להתכתבויות של רינה עם תלמידיה לא פנו למנהלת בתי הספר, מחשש כי יתנכלו לילדיהם. כמו כן, חוזר מנכ"ל משרד החינוך אמנם מפורסם באינטרנט, אך לא מופץ באופן אקטיבי ולא נערכות למורים הדרכות בנושא או בעניין אכיפתו.

מנשה לוי, מנהל תיכון "מעיין שחר" בעמק חפר ויו"ר התאגדות המנהלים העל-יסודיים, התייחס ליתרונות של התקשורת הווירטואלית אך תלה את האשמה במשרד החינוך, שאינו מטפל בבעיה. "אני קורא למשרד החינוך להתערב באופן מידי ולערוך פעילויות הסברה בנושא", אמר לוי. "אסור לאנשי חינוך להיגרר לשפה נמוכה כזו, הם המבוגר האחראי. המעמד מחייב לשמור על סיג ושיח ברמה תרבותית. אנחנו משמשים מודל לחיקוי לבני נוער ואני מצפה ממורה ומחנך להתערב בהתבטאויות לא נאותות ובטח לא לעמוד מאחוריהן. רק פעולה של הסברה באמצעות משרד החינוך ומנהלי בתי הספר מול המורים והמחנכים לסכנות הטמונות בכלים האלו זה מה שיעצור את תופעות מסמרות השיער האלו".

זעקת ההורים סביב התופעה הגיעה לאחרונה גם לארגון ההורים הארצי, שמתח ביקורת על התנהלות המורים. "מורה שמשתמש בטכנולוגיות של הילדים - זה מבורך. אבל זה אמור להיות כלי להתחבר למורים לצרכים מקצועיים ולא חברתיים", נמסר מיו"ר הארגון, גדעון פישר. "הורה ומורה הם לא החברים של הילדים שלהם. לילדים עד גיל 18 חייבים להציב גבולות, הם קטינים. משרד החינוך צריך לצאת במסר ברור ולהזכיר למורים שהם באים להורות ולחנך ולהיות דמות ייצוגית ולכן צריך לשמור על הגבולות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully