וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיכאון אחרי הולילנד וה"בגידה" של זקן: השנה הקשה של אולמרט

30.3.2015 / 14:02

הרשעתו בפרשת "מעטפות הכסף" הייתה המכה האחרונה בשורת המהלומות שנחתו על ראש הממשלה לשעבר. מקורביו מספרים שדבר מה כבה בו אחרי הרשעתו בשוחד, וכי עדותה של אשת סודו נגדו שברה את ליבו. "בהתחלה היה רצון להילחם, אחרי זה כבר הגיע הדיכאון"

מערכת וואלה!

כשאהוד אולמרט נכנס הבוקר (שני) לאולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים הוא עוד היה מחויך. הוא בירך לשלום את העיתונאים הרבים שישבו על הכיסאות בחדר, לחץ ידיים לסוללת עורכי דינו שחיכתה לו באולם ונראה במצב רוח מרומם. בחלוף כחצי שעה, כשהודיעו השופטים שהם הופכים את ההחלטה הקודמת ומרשיעים אותו בהפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בפרשת טלנסקי (או בשמה השני, פרשת "מעטפות הכסף"), גם איש הקרח נשבר. פניו נפלו והוא מלמל לסובבים אותו: "מה לעשות".

הכרעת הדין המהדהדת של השופטים מהווה את שיאה של השנה הקשה שעברה על ראש הממשלה לשעבר, שהחלה עם הרשעתו בקבלת שוחד במסגרת פרשת הולילנד. אולמרט, שעד אותה עת נהג לשדר עסקים כרגיל, להיראות רבות בפומבי ואף לפזר רמזים חזרה אפשרית לחיים הפוליטיים, כפי שמעידים חבריו, קיבל בהלם גמור ובאופן קשה את החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן, מה שהביא למצב רוח ירוד.

"ההרשעה בהולילנד הייתה הפתעה ומכה גדולה. זה היה כל כך בלתי צפוי - גם לו וגם לחברים שלו", סיפרה לוואלה חדשות מכרה של אולמרט ושל בת זוגו עליזה. לדבריה, "בתחילה היה רצון להילחם, ואחרי זה כבר הגיע הדיכאון".

הכרעה במשפט טלנסקי - כותרות נוספות:
אולמרט הורשע במרמה והפרת אמונים בפרשת "מעטפות הכסף"
משפטנים לוואלה: "השופטים לא יכלו להגיע למסקנה אחרת"

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, מרץ 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
אולמרט, הבוקר בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

הכרעת הדין החד-משמעית והנחרצת שכתב השופט רוזן סימנה את תחילת נטישת חבריו הרבים של אולמרט. מי שהיה ידוע לאורך השנים כמקורבם של כמה מבכירי המשק הישראלי, של עיתונאים ושל פוליטיקאים רבים מכל קצוות הקשת הפוליטית מצא את עצמו פתאום בסיטואציה לא מוכרת. "כשהוא הורשע התרחקו ממנו", אומרים גורמים במערכת הפוליטית. "אנשים זיהו שהמניה שלו כבר בצלילה והוא עם שלושת רבעי רגל בכלא, ותפסו ממנו מרחק".

הדבר בלט היום, כשבניגוד לזיכוי בפרשות ראשונטורס ומשפט טלנסקי הראשון, לא רצו נאמניו של אולמרט - בהם יצחק לבני, רוני בראון וחיים רמון להגן על חברם הוותיק, כפי שעשו בעבר.

הבולט שבאותם חברים הוא יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שאף שרוי בנתק בשנה האחרונה מאולמרט. סיבה אפשרית לנתק בין השניים היא אחת ההקלטות שמסרה שולה זקן לפרקליטות, שבה נשמע אולמרט אומר על לפיד כי הוא לא מתאים לשמש בתפקיד ראש הממשלה. עם זאת, בסביבתו של אולמרט מכחישים את דבר הנתק, וטוענים כי עבור אולמרט, לפיד הוא כמו בנו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יאיר לפיד יו"ר יש עתיד מצביע בבחירות 2015, קלפיות נפתחו. תל אביב 17 במרץ, 2015. יותם רונן
נתק ממושך. לפיד/יותם רונן

חבר ותיק נוסף של אולמרט, שניתק עמו מגע לאור הפרשות החמורות שבהן נקשר שמו, הוא העיתונאי דן מרגלית. מרגלית היה חלק מחבורת העיתונאים הקרובה שהקיפה את אולמרט לאורך השנים, שבה היו חברים גם טומי לפיד, אמנון דנקנר ויצחק לבני. כשלקח מרגלית צד והחליט להפנות עורף לאולמרט בגין מעשיו השנויים במחלוקת, ניתק המגע בין השניים, כמו גם בין יתר החבורה הקרובה.

היום, אחרי החלטת שופטי בית המשפט המחוזי, אמר מרגלית: "כל המכרים המשותפים שלנו בחרו בחברות איתו מאשר בחברות איתי. אני מעריך שבמשפחות דנקנר ולפיד מאוד כועסים עליו עכשיו, על האופן שבו הוא דחף את האחרים להגן עליו בכל פינה אפשרית. אחרי פסק הדין בהולילנד הם פתאום מרגישים את עצמם נבוכים. אין לי ידיעה, אבל לפי הערכתי, וזה רק על פי הערכתי, אילו טומי היה יודע מה נכתב עליו (על אולמרט –ד"י) בפסק הדין של הולילנד, הוא היה מצטער על כל מאות השעות שהוא הגן עליו בטלוויזיה וברדיו".

ה"בגידה"

"הוא חש בגידה, זה בהחלט פגע מאוד מאוד. כל עניין היחסים עם זקן הוא פצע כואב"

לצד ההרשעות שספג אולמרט, שכולם מסכימים שהיוו מכה כואבת על ראשו, אין ספק שאירוע בולט נוסף שהעיב על מצב רוחו של אולמרט במהלך השנה האחרונה הייתה הסכם עד המדינה שעליו חתמה אשת סודו לאורך השנים, שולה זקן, עם הפרקליטות, שבו התחייבה להעיד נגד פטרונה. בסופו של דבר, ההקלטות שסיפקה זקן נגד אולמרט היו נדבך משמעותי בהכרעת הדין של השופטים היום.

"זאת בגידה. לא היה צריך להביא את ההקלטות האלה לבית המשפט, הן נולדו בחטא. מדובר בהאזנות סתר והקלטות של מערכת יחסים הכי אינטימית בין שני אנשים", אמרה מכרתו של אולמרט. "אהוד הוא לא בן אדם שמאבד אמון, הוא סומך על בני אדם, ובהחלט מאוד לא רצה שהקלטות האלה יופיעו בתקשורת. מדובר בשיחה אישית שבה כל אחד חשף את הצדדים העמוקים שלו, זה לא משהו שהציבור צריך להיות שותף אליו". לכן, היא מסבירה, "הוא חש בגידה, זה בהחלט פגע מאוד מאוד. כל עניין היחסים עם זקן הוא פצע כואב".

שולה זקן בבית המשפט המחוזי, ירושלים. טלי מאייר
פצע כואב. שולה זקן/טלי מאייר
"מה שמאפיין את אהוד זה כושר העמידה שלו והאמונה שלו שנגרם לו עוול וכל התהליך נגדו היה בלתי תקין במובן כזה או אחר"

למרות כל המכות שחטף במהלך השנה האחרונה, מעידים מקורביו כי אולמרט לא נשבר סופית, וממשיך עדיין להאמין שלבסוף יתהפכו היוצרות והוא ימנע מכניסה לכלא. "מה שמאפיין את אהוד זה כושר העמידה שלו והאמונה שלו שנגרם לו עוול וכל התהליך נגדו היה בלתי תקין במובן כזה או אחר", אמרה מכרתו. "אני מקווה שהוא יזוכה בהולילנד, ואז הכול יקבל פרופורציות. זה התיק הגדול המשמעותי, ואם הוא יזוכה בו אז ההתייחסות לעבירות בשאר תיקים תהיה שונה".

מה שבטוח, בכל אופן, הוא שגם אם ילבש בסופו של דבר אולמרט מדי אסיר, עדיין יעמדו לצדו כמה ממקורביו, חרף מעשיו. רמי אונגר,איש עסקים וחברו הטוב של אולמרט, אמר הבוקר אחרי ששמע את הכרעת הדין כי "המשפט שהכי מפריע לי הוא שהשופטת אמרה שכבר בסיבוב הקודם היו צריכים להרשיע אותו. אני לא מבין איך מערכת המשפט מתנהלת, אבל יש דעה ויש דעה. בכל אופן, הסאגה הזאת לא מסתיימת". לדבריו, "אנחנו אזרחים טובים ומקבלים את מה שאומר בית המשפט, ואני מניח שצריך להמשיך בדרך המשפטית ולהגיש ערעור".אונגר שבעצמו נשמע באחת מההקלטות כאיש עסקים שאמור היה להעביר כסף לשולה זקן התייחס לנושא ואמר לוואלה חדשות "אני ואולמרט מעולם לא דיברנו על הנושא של העברת כספים לשולה זקן, אני לא יודע למה זה נאמר, זה לא קרה, זה לא היה. אני מגן עליו מכל הלב".לבסוף, אונגר האשים כי הליכי המשפט לא היו הוגנים, והדגיש: "אנחנו מחכים לתוצאות הערעור על הולילנד כרגע, זה הרבה יותר כבד משקל מהסיפור של טלנסקי".

צופית גרנט. רפי דלויה
צופית גרנט עם אולמרט במסיבת יום ההולדת של אברהם גרנט, נובמבר האחרון/רפי דלויה

זוג חברים קרוב נוסף של אולמרט ושל בת זוגו הם מאמן הכדורגל אברהם גרנט ואשתו לשעבר, אשת התקשורת צופית גרנט. במהלך השנה החולפת, למרות המכות הרבות שניחתו עליו, למסיבת יום ההולדת של גרנט דווקא בחר אולמרט להגיע ואף נראה מחיוך במיוחד. בשל הקשר הקרוב, מבהירה צופית כי היא ואברהם ימשיכו לעמוד לצדו גם בשעותיו הקשות. "אני מחוברת לאהוד ולעליזה ברמה הכי אישית, באמת יש לי אהבה גדולה למשפחה שלהם. אהוד הוא חבר שלי, הוא איש אהוב עליי מאוד, ואני אוהבת אותו ומאמינה בו. גם אברהם לעולם לא יעזוב את אהוד. כל מה שאהוד יצטרך מאברהם הוא יהיה שם לתמיד בשבילו", אמרה.

היא התייחסה להפניית העורף של כמה מחבריו הקרובים של אולמרט, ולהחלטתם שלא לתמוך בו פומבית ואמרה: "יש לו הרבה חברים טובים שלא עזבו אותו לרגע, אבל אני יודעת שאנשים פוחדים לדבר ולא הולכים עם הלב שלהם. אני שמחה להיות אחרת. אני מצרה על הרגע הזה, אבל אשאר חברה שלו וכשרק תינתן לי ההזדמנות הראשונה ללכת לחבק אותו אני אעשה את זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully