וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בפרשת הולילנד: אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד

ראש הממשלה לשעבר הורשע בקבלת חצי מיליון שקלים דרך אחיו. "אולמרט בחר להשחיר את עד המדינה במחיר שקר", אמר השופט שקבע כי שולה זקן "הייתה מוכנה להקריב עצמה" ושילמה על כך

צילום: דניאל בוק, דוד קורן; עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

אחרי שנתיים של דיונים, הגיע היום לקיצו משפט הולילנד - שעסק באחת מפרשיות השחיתות החמורות בתולדות המדינה, בהכרעת דין חד-משמעית ונחרצת. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב דוד רוזן הרשיע הבוקר (שני) את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בעבירה של קבלת שוחד במסגרת הפרשה, שבמרכזה קידום בלתי-חוקי של פרויקט מגורים ראוותני בירושלים. "הוא ביקש להשחיר את עד המדינה גם במחיר אמירת שקר", קבע רוזן שדחה את לחלוטין את עדותו של אולמרט. "הוא לקח סכום של 500 אלף שקלים באמצעות אחיו, יוסי".

אף שכינה אותו "איש לא צדיק", השופט רוזן קיבל את דברי עד המדינה שמואל דכנר, אחד האנשים המרכזיים בפרשה והמתווך בין היזמים לבין אישי הציבור, שהלך לעולמו במהלך המשפט, וקבע כי הוא נתן לאולמרט כסף כדי לקדם את הפרויקטים המקודמים על ידו. "עד המדינה 'קנה' את שירותיו של אולמרט", אמר השופט. "אולמרט פעל לשביעות רצון דכנר בקידום פרויקט הולילנד. דכנר היה אוצר פלא ממנו שאב סכומי כסף הנמדדים במאות אלפי שקלים".

הכרעת הדין המלאה

בהכרעת הדין שמתפרשת על פני 700 עמודים, דחה רוזן את הטענה כי הכסף האמור הועבר ליוסי אולמרט, שהיה לכאורה במצוקה כלכלית, והבהיר כי "לא סביר" שהוא לא ידע למי מיועדים הצ'קים שהעביר לו עד המדינה דכנר. "לא ניתן לומר שזה סכום זניח, יוסי הבין שהוא מסבך את אחיו. לעד המדינה לא הייתה סיבה לשחדו", אמר. "היה ביכולתו (של אולמרט) לתת מפריו ולעד המדינה לקטוף פירות". יצוין כי אולמרט הורשע בשניים מהסעיפים, וזוכה בשניים אחרים.

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
יערער לעליון? אולמרט בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום

הטיעונים לעונש, שעשוי להוביל את ראש הממשלה לשעבר לכלא, יישמעו החל מה-28 באפריל. לצד ההרשעה הגורפת, בית המשפט הוציא צו עיכוב יציאה מהארץ לכל המעורבים, בהם גם אולמרט. עו"ד יוני תדמור, התובע בתיק מטעם הפרקליטות, הביע שביעות רצון מהכרעת הדין ואמר: "הנוגדנים של החברה עדיין פעילים". "יידע מעתה כל לוקח ונותן שוחד כי גם אם הוא פועל במחשכים, לא לעולם חוסן". לדבריו, "הדברים שנשמעו הם חמורים מאוד, מדובר בהרשעה גורפת, ואנו נעתור לעונש ההולם".

מנגד, פרקליטו של אולמרט עו"ד רועי בלכר אמר כי לא נאמרה המילה האחרונה וכי צוות ההגנה ישקול את צעדיו. אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט הוסיף כי המשפט התבסס על "עד מדינה שהוצהר שהוא זייפן ושקרן ושלצערנו לא יכולנו לחקור אותו נגדית".

עוד בפרשה
תיק הולילנד: מי עוד הורשע - ובמה?
אולמרט, דכנר ואלוהים: הגברים בחייה של שולה זקן

השופט לא קיבל את בקשת המדינה לדחות את הכרעת הדין והקריא את ההכרעה לכל 13 הנאשמים, בהם גם מי שהייתה יד ימינו של אולמרט - שולה זקן, וזאת על אף שחתמה על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. היא הורשעה בקבלת שוחד בכל הסעיפים בהם הואשמה, פרט לקבלת עשרת אלפים שקלים. לגביה אמר השופט שהיא הייתה מוכנה "להקריב" עצמה למען הבוס לשעבר. "היא בחרה לשתוק, ולשתיקה היה מחיר שאותו בחרה לשלם בעיניים פקוחות", אמר. רוזן קבע כי עדותה של זקן הייתה "בעייתית ומסולפת" עד כדי שכלל לא ניתן היה להתייחס לדבריה לצורך קביעת ממצאים. "היא ניסתה למזער את כוחה ומעמדה בלשכה אף שהוכח כי מעמדה היה רם", אמר.

"עד המדינה ביקש את קרבתה למען השגת מטרתו. הוא ביקש לקנות את פעולתה לטובתו, והיחס החם שהפגין כלפיה היה דרכו. הוא לא רק דיבר, אלא גם העביר לה כספים. היה לה נוח ונעים לשהות במחיצת אדם שכזה", הוסיף השופט ואמר כי דכנר העביר לה כספים - גם למטרת הבחירות של אולמרט, מה שהגביר את מעמדה בלשכה. בצאתה מבית המשפט אחרי שהורשעה, אמרה זקן: "אם הייתי יכולה לדבר הייתי מדברת, יש לי המון מה להגיד. יבוא יום ואגיד את שעל לבי".

על עסקת הטיעון שנחתמה עם זקן אמר רוזן שבפרקליטות "יצטרכו להתאמץ" כדי שהוא יסכים לעסקה. "לא מדובר בפקידה זוטרה שהתפתתה, אלא בגורם מרכזי שנטל מאות אלפים בעצמו", אמר רוזן. "תצטרכו לשכנע ולהביא חומר, מילים אינן מספיקות". עורך דינה עפר בר-טל ציין כי מרשתו "הודתה בדברים כמעט מהרגע הראשון".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
שולה זקן ובנה נדב בבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. עידו ארז, מערכת וואלה! NEWS
"עדות בעייתית ומסולפת". זקן ובנה בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, עידו ארז

היזם של פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, הורשע במתן שוחד ובהלבנת הון. אביגדור קלנר, שהיה שותף להקמת חברת "הולילנד פארק" הורשע אף הוא בעבירות של מתן שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, ומי שהיה בתקופה האמורה יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה - הורשע בקבלת שוחד מהיזמים, וספג ביקורת חריפה. "הוא היה מודע ל'תרומות' הגדולות שהועברו, ופעל בניגוד לאמות מידה ראויות", קבע. גם אורי שטרית, שהיה מהנדס עיריית ירושלים, ושנטען כי נתן את האישורים לפרויקט הבנייה הראוותני בתמורה לכספים שנועדו לכסות חובות - הורשע בקבלת שוחד. שאר הנאשמים, בהם גם דני דנקנר, הורשעו.

השופט בתיק הולילנד, דוד רוזן. מרץ 2014. עידו ארז, מערכת וואלה! NEWS
גזר דין מהדהד ומפתיע. השופט רוזן/מערכת וואלה! NEWS, עידו ארז

שלושה מהנאשמים: אמנון ספרן, שמעון גלאון ויעקב אפרתי - זוכו מחמת הספק. לצד זאת קבע השופט רוזן: "קשה לי מאוד לקבל שלא ידעו שמדובר בשוחד ושלא היו מודעים לעסקאות".

בנוגע לחלקו של עד המדינה דכנר הוסיף: "הוא חשף לאורך המשפט מערכות ציבוריות מושחתות, ופנה למשטרה לא מטעמי טהרת הנפש אלא במטרה לגלות שחיתות לאחר מכלול השיקולים הרלוונטיים עבורו ולטובתו".

אהוד אולמרט בכניסה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. דרור עינב
ראש הממשלה לשעבר אולמרט בכניסה לבית המשפט/דרור עינב

תיק הולילנד שהגיע היום להכרעה מורכב משלוש פרשות שעניינן מתן שוחד מצד יזמים לעובדי ונבחרי ציבור על מנת לעקוף הליכים בירוקרטיים ועיכובים בבנייה. הפרשה המרכזית היא פרשת הולילנד, בה הואשמו היזמים שמאחורי פרויקט הבנייה הגרנדיוזי בדרום-מערב ירושלים בכך שהעבירו שוחד לדמויות מרכזיות, בהם אולמרט (שהיה בזמנו ראש עיריית ירושלים) ואורי לופוליאנסקי (יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בזמנו) - על מנת להביא לשינוי יעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה.

היזמים ידעו שלצורך קידום הפרויקט הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ושל אנשי עיריית ירושלים, ולכן החליטו לפעול בצורה של הענקת טובות הנאה. השוחד התבטא לא רק במתן כסף לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עמם. הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונאי.

"כל אלה אפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים".

הלל צ'רני בכניסה לבית המשפט המחוזי תל אביב, מרץ 2014. יותם רונן
צ'רני, היזם שמאחורי פרויקט הולילנד, מגיע לבית המשפט/יותם רונן
שולה זקן בכניסה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. יותם רונן
מזכירתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן/יותם רונן

הפרשיות האחרות המסועפות ל"הולילנד" הן "פרשת הזרע" – בה פעלו היזמים באותו אופן מושחת לכאורה להשבחת קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2005-2002 העבירו אנשי החברה יותר ממיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי איש העסקים (שהלך לעולמו) ומי שהיה המוציא לפועל והמתווך - שמואל דכנר, שלימים יהפוך לעד המדינה בפרשה – וזאת כדי שיעבירם לכאורה לאולמרט וזקן.

הפרשה השלישית היא "פרשת תעשיות המלח" בה נטען שיושב ראש החברה, דני דנקנר, פעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו הועברו לפחות 45 אלף שקלים לראש מינהל מקרקעי ישראל כדי שיקיים את שינוי הקרקע.

(עדכון ראשון: 9:09)

דני דנקנר בכניסה לבית המשפט המחוזי תל אביב, מרץ 2014. יותם רונן
יו"ר משותף של תעשיות המלח לשעבר, דני דנקנר/יותם רונן
אליעזר שמחיוף בכניסה לבית המשפט המחוזי תל אביב, מרץ 2014. יותם רונן
חבר מועצת עיריית ירושלים לשעבר, אליעזר שמחיוף/יותם רונן
שולה זקן אהוד אולמרט. תומר אפלבאום, מערכת וואלה! NEWS
פעם עמיתים, היום יריבים. זקן ואולמרט/מערכת וואלה! NEWS, תומר אפלבאום
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully