וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נראה כעובדה מוגמרת": ישראל נערכת ליום שאחרי ההסכם עם איראן

29.3.2015 / 10:23

בירושלים עדיין מקווים להתפתחות של הרגע האחרון שתבלום את הסכם הגרעין, אך במקביל, לפי גורמים מדיניים בכירים, נערכים להגדלת תקציב הביטחון לקראת התעצמות איראן באזור. "ביום שאחרי ההסכם התיאבון שלהם רק יגדל. עלינו להיות מוכנים לזה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע ההתקדמות בשיחות הגרעין בין איראן למעצמות בסוף השבוע, בירושלים סבורים שכבר בימים הקרובים יוכרז על מסמך הסכמות בין הצדדים. גורמים בכירים במערכת המדינית-ביטחונית אמרו לוואלה חדשות הבוקר (ראשון) כי ישראל כבר נערכת ליום שאחרי ההסכם, החל ממיקוד גופי המודיעין בניסיונות להוכיח שאיראן מרמה ומפרה את ההסכם, ועד להגדלת תקציב הביטחון כדי להתמודד עם השלכות ההתעצמות האזורית של איראן.

"ההסכם נראה כמו עובדה מוגמרת, והוא נראה רע מאוד, אף שאנחנו עדיין מקווים שתהיה התפתחות מפתיעה של הרגע האחרון", הסביר גורם מדיני בכיר המעורה בסוגיה. "אם אכן ייחתם הסכם, המאבק יעבור בשלב הראשון לקונגרס האמריקני, אבל כרגע לא בטוח שהקונגרס יוכל לבלום את ההסכם". בירושלים מודעים לכך שהסיכוי לחקיקת סנקציות חדשות לאחר שיוצג מסמך הסכמות בין הצדדים קלוש.

עוד על שיחות הגרעין:
האיחוד האירופי: "מעולם לא היינו קרובים יותר להסכם עם איראן"
איראן: על המעצמות להחליט - לחץ וסנקציות או הסכם
הטריק של איראן: יד אחת כובשת, יד שנייה חותמת על הסכם

שרי החוץ של איראן והמעצמות סביב שולחן המשא ומתן בלוזאן, שוויץ, 27 במרץ 2015. רויטרס
שרי החוץ של איראן ושל המעצמות בשיחות הגרעין בשווייץ/רויטרס

הרפובליקנים בקונגרס עדיין מקווים לקדם חקיקה שתקבע כי כל הסכם יובא לאישורו של הקונגרס, אולם כלל לא בטוח שישיגו את הרוב הדרוש כדי לחסום וטו נשיאותי של אובמה. בכל מקרה, הדיון בחקיקה הזו יוכל להתחדש רק באמצע אפריל, ועד אז הבית הלבן צפוי לתדרך בהרחבה את כל הסנאטורים הדמוקרטים המתלבטים כיצד להצביע. ללא תמיכה של יותר מעשרה סנאטורים דמוקרטים, אין לחקיקה סיכוי להתקדם.

"הבעיה עם החקיקה הזו היא שמבחינת אובמה, במקרה הכי גרוע, אם הוא יראה שאינו מצליח לבלום אותה – הוא ינהל משא ומתן כדי לרכך אותה ולרוקן אותה מתוכן", העריך הגורם הישראלי הבכיר. "ברגע שיהיה מסמך כלשהו, לדמוקרטים יהיה קשה להכשיל אותו באמצעות חקיקה קשוחה מדי. כרגע לפחות, לא נראה שהנתיב הזה יוביל אותנו להכשלת ההסכם".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
"הערבים מתחילים להבין שאובמה קיבל החלטה מודעת ללכת עם האיראנים". נתניהו ואובמה/AP
"גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אומרת שהם מסתירים ומשקרים, אז למה שיפסיקו עכשיו?"

אז מה ישראל בכל זאת יכולה לעשות? ראשית, לעקוב אחר יישום ההסכם מצד האיראנים ולנסות לתעד הפרות מצדם, שבירושלים בטוחים שיתרחשו. "את הסכם הביניים שנחתם בשנה שעברה הם השתדלו במשך זמן רב לא להפר – הוא פשוט היה טוב מדי עבורם מכדי לאבד אותו, אבל עכשיו מדברים על הסכם לטווח ארוך יותר, ואנחנו יודעים שהם לא יתנו להגבלות לעצור אותם", אמר הגורם. "גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אומרת שהם מסתירים ומשקרים, אז למה שיפסיקו עכשיו?" בירושלים ינסו גם לפעול – אולי בסיוע הקונגרס או יחד עם מדינות אחרות כגון צרפת – כדי לוודא שאיראן נענשת על הפרות מצדה.

במקביל, הבכירים ששוחחו עם וואלה חדשות העריכו כי בעקבות "ההסכם הרע", ולנוכח הפעילות הצבאית המוגברת של איראן באזור, לא יהיה מנוס מהגדלת תקציב הביטחון – אמירה שעשויה ליצור מחלוקת קשה עם משרד האוצר בהמשך. "אתה רואה איך הם פועלים בסוריה, בעיראק ועכשיו גם בתימן", הסביר אחד הבכירים. "ברור שביום שאחרי ההסכם, התיאבון שלהם רק יגדל. אנחנו צריכים להיות מוכנים לזה, ובמקביל גם להמשיך לתחזק אופציה צבאית אמינה לכל מקרה שיבוא. אלה דברים יקרים אבל אין ברירה".

בירושלים שואבים עידוד מכך שמדינות ערב התאחדו בימים האחרונים לפעולה משותפת נגד המיליציות הפרו-איראניות בתימן, ומקווים להמשיך בשיתופי-פעולה שקטים עם חלק מהשכנים נגד איראן, בייחוד בתחום המודיעיני. "הערבים מתחילים להבין שאובמה קיבל החלטה מודעת ללכת עם האיראנים, והם פועלים למען האינטרסים של עצמם עכשיו, בלי לעשות חשבון", הסביר גורם המקורב לראש הממשלה נתניהו. "אנחנו צריכים לחפש בזהירות את האינטרסים המשותפים ולנסות לקדם אותם".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully