וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן תורשה להפעיל מאות צנטריפוגות בפורדו

גורמים המעורים בפרטי שיחות הגרעין בין וושינגטון לטהראן טענו כי על פי ההסכם המסתמן, איראן תוותר על צנטריפוגות באתר הגרעין בנתנז, בתמורה לפעילות בפורדו. כמו כן, האיראנים לא יוכלו להשתמש באורניום

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(אובמה: "ניתן להבין את הספקנות הישראלית כלפי איראן")

במסגרת שיחות הגרעין, ארצות הברית שוקלת לאפשר לאיראן להפעיל מאות צנטריפוגות (סרכזות) באתר התת-קרקעי בפורדו, בתמורה להגבלות על הפעלת צנטריפוגות באתרים אחרים - כך מסרו היום (חמישי) גורמים בכירים המעורים בפרטי השיחות. לדבריהם, במסגרת ההסכם המסתמן, איראן תוכל להפעיל מאות צנטריפוגות באתר בפורדו, שהיה בעבר חשאי, אולם ייאסר עליה להעשיר אורניום, והאתר יהיה תחת פיקוח צמוד.

בתמורה, על פי הדיווח, יידרשו האיראנים לצמצם את מספר הצנטריפוגות באתר הגרעין בנתנז, ולקבל על עצמם הגבלות נוספות הקשורות לתכנית הגרעין שלהם. במקום אורניום, הצנטריפוגות בפורדו יוכלו לפעול עם אבץ, קסנון או גרמניום. הפרדת יסודות אלה לאיזוטופים, בדומה לתהליך שנעשה עם אורניום, עשויה לסייע במחקר רפואי ובמדע, אולם לא ניתן להשתמש בהם לייצור נשק גרעיני.

עוד בוואלה חדשות:
הקשר בין מבצע "סופה נחרצת" בתימן לגרעין האיראני
הסיוע האיראני לא הספיק: ארה"ב מפציצה את דאעש בתיכרית
בכירים אמריקניים: ישראל ריגלה אחר שיחות הגרעין עם איראן

נציגי ארה"ב ואיראן בשיחות הגרעין, לוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
נציגי ארצות הברית ואיראן בשיחות בלוזן, שוויץ, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום, שוחח נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם מקבילו האיראני חסן רוחאני, לבקשתו של רוחאני, בניסיון להשיג פריצת דרך בהסכם הגרעין בין איראן למעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין. "הנשיא הולנד הדגיש את הזכויות הלגיטימיות של איראן לגרעין אזרחי, אולם התעקש על הצורך לעבוד ביחד, ברוח טובה, על מנת להגיע להסכם כולל ומקיף, שמבטיח שלאיראן לא תהיה פצצת אטום", נמסר מלשכת הנשיאות בפריז.

ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון שוחח אף הוא עם הנשיא רוחאני. השניים הסכימו כי ניתן להגיע להסכם מסגרת עד לסוף החודש. "שני המנהיגים אישרו את מחויבותם להגיע להסכם", נמסר מלונדון. "שניהם הבהירו כי קיימת הזדמנות במשא ומתן הנמשך בשוויץ, שיכולה להוביל להסכם מסגרת מדיני עד לסוף החודש".

נציגי ארצות הברית ואיראן נפגשו היום בעיר לוזן, בצל חילוקי הדעות החריפים בין שתי המדינות בנוגע למשבר בתימן וההתערבות הזרה במדינה. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, יצטרף לדיונים ביום שבת. פביוס הורה לאנשיו "לשמור על קו תקיף" בשיחות. השתתפותו, לצד הקשר הישיר בין פריז לטהראן, עשויה להצביע על התקדמות לקראת הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully