וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההדלפות לפעילי הימין: "החייל נקרע בין הצבא לדעתו הפוליטית"

24.3.2015 / 16:46

חשיפת סדרת ההדלפות האחרונה של פעולות צבא למתנחלים היא חוליה נוספת ביחסים הבעייתיים שבין מחויבות חיילים לצה"ל, לבין האידיאולוגיה שלהם. "לוקחים חייל שאהבת ישראל בוערת בו, ויוצרים לו קונפליקט. לא הגיוני להאשים חייל שדואג לאחיו"

פעילי ימין רעולי פנים מתעמתים עם פלסטינים ליד יצהר, 2013. AP
מתנחלים מיידים אבנים/AP

מעצרו של חייל חטמ"ר עציון, רב-טוראי אלעד יעקב סלע מבת עין, בחשד שהדליף מידע על פעילות מבצעית לגורמי ימין קיצוני, הציפה מחדש את ניגוד העניינים שעולה לעתים בין נאמנות של חיילים בצבא לבין האידאולוגיה שבה הם אוחזים. סלע חשוד שהעביר מידע על התנהלות כוחות צה"ל בעשרות מקרים, ואם יתבררו החשדות כנכונים מדובר בפרשה בהיקף שטרם היה עד כה. עם זאת, לא מעט מקרים דומים נחשפו בעבר.

פרשת ההדלפות המפורסמת ביותר אירעה ביצהר ב-2011 וזכתה לכינוי "פרשת המרגלים". חמישה פעילי ימין נעצרו אז בחשד שניהלו חמ"ל, שהעביר אינפורמציה על כוחות צה"ל שעשו את דרכם לפינוי מאחזים בגדה. בפרשה זו נקשרו, כך על פי הפרסומים, גם חברי הכנסת זאב אלקין ואורי אריאל ככאלו שהעבירו מידע בנושא וכן חיילים בשירות צבאי. על שלושה מהחשודים נגזר מאסר של חמישה חודשים במסגרת עסקת טיעון.

עוד ידיעות צבא וביטחון בוואלה חדשות
טיול אחרי צבא: זוג תרמילאים פגש את בני גנץ - בברזיל
כשמאות חיילים מהכוח המיוחד של חיזבאללה יפשטו על הגבול
חמאס: "צה"ל מפעיל שפיריות אלקטרוניות ברצועת עזה"

בפרשה נוספת הודח חייל צה"ל מיחידתו לאחר שעל פי החשד הדליף מידע על פינוי המאחז עלי עין שבבנימין לפני כארבע שנים. החייל, פנחסי בראון, שירת בחטמ"ר בנימין, ולאחר חשד שהדליף מידע על כוונת הפינוי הוא נעצר ונחקר במשטרה הצבאית. בראון שמר על זכות השתיקה ועד היום אינו מאשר או מכחיש כי העביר את המידע. לאחר חקירתו הוא לא הועמד לדין אך הועבר מחטמ"ר בנימין להמשך שירות ביחידה עורפית יותר על פי הנחיית מפקד האוגדה בזמנו ואלוף פיקוד המרכז כיום, ניצן אלון.

"מי שמערב את הצבא בפוליטיקה אשם"

לדברי בראון, היום בן 25 ומתגורר בהתנחלות עלי, האשם היחיד בהדלפות הללו הוא הצבא המעמיד את החיילים במצב הזה. "הבעיה היא לא בחייל שדיווח, אלא בצבא שמטיל משימות כאלו", טען בראון. "מי שמערב את הצבא בפוליטיקה אשם. זה לא תפקיד של הצבא. לוקחים חייל שאהבת ישראל בוערת בו, והוא משרת מתוך אידיאל, ויוצרים לו קונפליקט כזה. זה קורה, וזה הגיוני שדברים כאלו קורים".

בראון עוד הוסיף כי לאחר מקרים רבים של הדלפות מסוג זה, היום הצבא ממדר את החיילים עד היציאה לפינוי כדי למנוע זאת. עם זאת, לדבריו, זו אינה הדרך הנכונה להתמודד עם המצב. "יש משטרה שתטפל בדברים האלו. לא יכולים לקרוא לחייל לשרת ולהגן על אחיו ובפועל לשלוח אותו להילחם באחים שלו", אמר בראון. "צה"ל הוא צבא העם ולא מי שאמור להילחם בעם שלו. חייל שרוצה להגן על העם שלו ואומרים לו 'בוא ותילחם באחים שלך'. זה דבר לא הגיוני. גם להאשים חייל שדואג לאחיו זה דבר לא הגיוני, והאשמה מוטלת על מי שנותן את הפקודות הללו ומערב את החיילים בנושאים פוליטיים".

מתנחלים רבים משרתים בצה"ל, כולל כקצינים בכל שדרות הפיקוד, ובצה"ל מן הסתם מתייחסים אליהם כאל חיילים מהמניין. למרות זאת, בקרב קבוצות מסוימות מהמתנחלים לא ניתן לייצר ניתוק שכזה בין אורח חייהם לבין דרישות הצבא. בצה"ל מודעים למורכבות הזאת, ומתמודדים עמה בכמה דרכים. לדוגמה, בהתנתקות מעזה ב-2005 היו מפקדים שבחרו להקדים תרופה למכה וסיכמו עם חיילים המזוהים עם המתנחלים שישמרו או יעשו תפקידים אחרים כדי לא לעמוד בפני הדילמה בין ערכי הציות לפקודות לבין הערכים שעל פיהם הם חיים. גם פינויי מאחזים מעלים את הדילמה הזאת, ובניגוד לעבר חיילים כמעט שלא משתתפים בפעילות זו. נוסף על כך, מידע על כוונות פינוי נשמר עד הרגע האחרון בפורומים מצומצמים מאוד כדי למנוע הדלפות.

"לסרב פקודה - ולשלם מחיר"

לדברי גורם בהתנחלויות המקורב לנוער הגבעות, הדילמות הללו עדיין קיימות בקרב חיילים אולם פחות מבעבר, כשהפינויים היו שכיחים יותר. "ככלל אני מסביר לבחורים שהנאמנות לצבא צריכה להיות ללא סייג, וזה חשוב מאוד, אבל חייל לא אמור להיות רובוט. הוא בן אדם עם ערכים", אמר הגורם. "למשל נושא פינויים מבחינתי עומד על המשבצת של פקודה בלתי-חוקית בעליל, ולכן צריך להיות לכל חייל שיקול דעת מסוים בנושא". עם זאת, לדבריו, הוא מקפיד לומר לאלה המשרתים בצה"ל שאם הם נתקלים במצב כזה עליהם לקבל החלטה ולעמוד מאחוריה, גם אם זה אומר שהוא צריך לשלם על כך מחיר. "כל אחד צריך לקבל את ההחלטה בעצמו, אבל אם הוא בוחר לסרב פקודה או להעביר מידע - שיביא בחשבון שהוא צריך לשלם את המחיר על זה".

סלע, החשוד במקרה ההדלפה הנוכחי, משרת במסגרת פרויקט "שחר" לגיוס חרדים, והוא נעצר לפני כשבועיים. אתמול האריך בית הדין הצבאי ביפו את מעצרו בארבעה ימים. בקרוב צפויה הפרקליטות הצבאית להגיש נגדו כתב אישום. ערעור שהגיש סלע על מעצרו באמצעות בא כוחו מטעם ארגון "חוננו", עו"ד עדי קידר, נדחה. הוא יישאר במעצר עד יום חמישי.

החשדות נגדו התגברו בעקבות מקרה שאירע יום לפני מעצרו בבת עין. כוחות צה"ל, שבאו להתנחלות על מנת לאתר חשודים בתקיפת פלסטינים, הותקפו על ידי פעילי ימין שחיכו להם. בעקבות זאת הבינו בצה"ל שהמתנחלים ידעו על הפעולה המתוכננת, וכי כנראה יש בגזרה "חפרפרת" שהדליפה את המידע. לאחר חקירה מאומצת נעצר סלע בידי היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מחוז ש"י ביחידה לפשיעה לאומנית.

בעקבות חשיפת החשד להדלפות בלתי-חוקיות מצד סלע בעשרות מקרים, במחוז ש"י נמתחה ביקורת על התנהלות צה"ל בנושא. זאת בשל העובדה שהוא הצליח לעבור את הסיווג הביטחוני ולהגיע לתפקיד שאפשר לו להיות קרוב למידע כזה.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully