וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפליה? הורים בנתניה מתנגדים לשילוב תלמידים דתיים עם ילדיהם

הורים לא דתיים לתלמידים בבית הספר "חיים חפר" בשכונת עיר ימים טוענים כי פתיחת כיתה נוספת עבור 23 תלמידים דתיים תוביל לצפיפות ותפגע ברווחת ובבטיחות ילדיהם. ההורים הדתיים, מנגד, מאשימים: "זו שנאת דתיים"

בית הספר הממלכתי חיים חפר בנתניה, מרץ 2015. שלומי גבאי
בית הספר על שם חיים חפר, היום/שלומי גבאי

אפליה נגד תלמידים מהמגזר הדתי? 23 תלמידי כיתה א' בבית ספר ממלכתי-דתי בנתניה מבקשים "להתארח" בבית ספר ממלכתי רגיל באזורם עד שיוקם עבורם בית ספר חדש כמובטח, אך נתקלים בהתנגדותם העזה של הורי התלמידים שאינם דתיים.

מקורו של הסיפור בהחלטתה של עיריית נתניה להקצות בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו, כיתת א' אחת בבית הספר היסודי על שם חיים חפר עבור 23 תלמידי השכונה החפצים בחינוך בעל צביון דתי. זאת, עד אשר יוקם עבורם בית ספר ממלכתי- דתי ייעודי. המתנגדים טוענים כי הצעד שעליו החליטה העירייה יפגע ברווחתם ובביטחונם של התלמידים.

בבסיס טענות ההורים מקנן החשש כי מאחר שבית הספר הוקם רק לפני שלוש שנים והינו "בית ספר צומח", דהיינו גדל מדי שנה בשכבות הלימוד ובמספר הילדים בכל שכבה, ונמצא בשכונה חדשה המאופיינת בקליטת משפחות צעירות וחילוניות ברובן, הוא צר מלהכיל מוסד חינוכי נוסף. על רקע טענות ההורים, יש לציין כי הילדים הדתיים לא לומדים תוך הפרדה בין בנים לבנות וכן כי התלמידים ילמדו מערכת שיעורים נפרדת מהתלמידים החילונים ללא כל זליגה של תכנים.

עוד בוואלה חדשות:
"שלום, בא לך לעשות כיף?": נעצר חשוד באונס של כמאה ילדות
המלחמה הבאה מול חיזבאללה כבר תיראה אחרת לגמרי | מיוחד
סערת חצרוני: המפכ"ל הורה לבדוק חשד לעבירה פלילית

בית הספר הממלכתי חיים חפר בנתניה, מרץ 2015. שלומי גבאי
התנגדות עזה של ההורים. נתניה, הבוקר/שלומי גבאי

בית הספר הממלכתי "חיים חפר" מונה כיום 207 תלמידים, עד כיתה ג' בשלב זה, הפרוסים על פני שמונה כיתות לימוד בלבד. מכיוון שתקנות משרד החינוך מחייבות הפרדה בין שני זרמי חינוך אם הם לומדים באותו מוסד, ההורים טוענים כי גורמים במשרד החינוך ובעיריית נתניה שקלו בתחילת השנה את האפשרות להקים מחיצה פיזית בין התלמידים החילונים לבין אלו הדתיים שיתארחו בו. אפשרות נוספת שהועלתה הייתה להפקיע את הקומה העליונה לטובת התלמידים הדתיים. שני הרעיונות נתקלו בהתנגדות עזה של ההורים.

כעת, מסתמן שהפתרון יהיה בדמות הפקעת שתי כיתות לימוד לטובת התלמידים, כאשר באחד יתקיימו לימודים ובשני ישתמשו המורים. ההורים טוענים כי הפקעת הכיתות תפגע בילדיהם. זאת, משום שהתכנית המקורית הייתה להותיר כמה כיתות ריקות בבית הספר לצורך שיעורים מקצועיים - לימודי מחשבים, רטוריקה, מוזיקה ועוד. כמו כן, הם טוענים, כי אין מספיק חדרי שירותים לכל הילדים, וכן כי ישנה בעיה בטיחותית של מחסור בפתחי מילוט העומדים בתקן שקבעו מכבי אש ופיקוד העורף במוסדות חינוכיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"העירייה מפזרת גרסאות שונות לכל עבר"

"יש אלטרנטיבות אחרות טובות וראויות גם בתוך השכונה וגם מחוצה לה, וזה לא קשור להיותם דתיים"

סמדר, אם לילדה שעולה לכיתה א' בבית הספר, המשתתפת במאבק ההורים נגד צירוף התלמידים הדתיים, סיפרה: "כשביקשנו לפתוח את בית הספר, העירייה לא הסכימה לפתוח לנו אותו רק עבור כיתה אחת של 40 ילדים. היינו צריכים לפתוח כיתה נוספת של חינוך מיוחד כדי שיאשרו לנו לפתוח את שעריו. עם זאת, עכשיו יש בקשה של 23 ילדים מהמגזר הדתי בשכונה, שאליהם מצטרפים עוד 12 ילדים מחוץ לשכונה - כי ההרשמה פתוחה - והנה העירייה עושה הכול כדי לפתוח להם בית ספר".

לדבריה, "יש אלטרנטיבות אחרות טובות וראויות גם בתוך השכונה וגם מחוצה לה, וזה לא קשור להיותם דתיים". סמדר מספרת על פגישות רבות שהתקיימו בין הנהגת ההורים בבית הספר לבין ראשת העיר, מרים פיירברג, ובכירים נוספים בעיריית נתניה.

בין השאר, הציעו ההורים לעירייה לשכן את התלמידים בבית הספר הממלכתי-דתי אמי"ת עמיטל, שנמצא בשכונה סמוכה ובו לומדים 20 תלמידים בממוצע בכיתה בלבד, בעוד שהתקן שהציב משרד החינוך עומד על עד 40 תלמידים בכיתה. עוד הציעו ההורים, לשכן את התלמידים הדתיים במבני בתי הספר היסודיים "אורות רש"י" ו-"סיני", ששכנו בשכונה סמוכה ונסגרו לפני כשנתיים ומאז עומדים ריקים מאדם.

בית הספר הממלכתי חיים חפר בנתניה, מרץ 2015. שלומי גבאי
"אמירות פוגעניות וגידופים מצד ההורים"/שלומי גבאי

לטענתה של סמדר, בכירי העירייה הרבו בתשובות סותרות והותירו את ההורים מבולבלים וכעוסים. "העירייה מפזרת גרסאות שונות לכל עבר. הם מדברים על חומה, על קומה נפרדת, על חציצה פיזית, על שנה של בנייה (של בית הספר הממלכתי-דתי החדש – ר"ב) ופתאום ראשת העיר מדברת על שנתיים וחצי לפחות", האשימה. "השאלה כמה זמן לוקח לבנות ולמה הם מתעקשים כל כך לפתוח כיתה דווקא אצלנו?".

סיפורם של 23 הילדים מהמגזר הדתי אינו חדש להורים. כבר בשנת הלימודים הנוכחית ביקשה העירייה להקים כיתה כזו בבית הספר, לטענת ההורים באופן חד-צדדי וללא כל תיאום עם ההורים או עם צוות בית הספר. לפני כשנה שיגרו ההורים מכתב חריף לעירייה, התוקף את ההחלטה הזו ולאור מחאתם חזרה בה העירייה מהחלטתה.

זמן קצר לאחר מכן ניסתה לייסד את הכיתה הדתית כחלק מבית הספר הממלכתי הרגיל "רימלט" הסמוך. אלא שגם שם נעמדה הנהגת ההורים הבית ספרית על רגליים אחוריות והעירייה התקפלה. כעת, שבה העירייה לתכניתה המקורית בבית הספר חיים חפר בעיר ימים.

"שנאת דתיים ממש"

"לאן הגענו? אנחנו בסך הכול רוצים חינוך לילדים שלנו"

"אנחנו תושבים לגיטימיים, משלמים מיסים, משרתים בצבא, הולכים לאקדמיה. ביקשנו שיהיה בית ספר דתי עבור הקהילה שלנו, כי אין בכל האזור. למה לאלץ הורים לנסוע חצי שעה בעיר לפחות בשביל לאפשר לילדים שלהם חינוך שוויוני?", תהה בכעס הרב עידו פכטר, רבה של הקהילה האשכנזית בשכונת עיר ימים, המייצג את ההורים הדתיים.

"בית ספר חיים חפר שייך לעירייה ולמשרד החינוך. אם הם החליטו שזה יהיה שם אני לא מבין על מה ההתנגדות. זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה ויש בתי ספר דתיים שכיתות חילוניות נטמעות בהן ללא כל בעיה. לצערי הרב, החל מהשנה שעברה אנחנו עדים להורים שמתנגדים ומתבטאים באמירות פוגעניות ובגידופים. אפילו בפייסבוק אחד מהם כתב: 'לראות ילד עם כיפה זה מגעיל אותי'. לאן הגענו? זאת שנאת דתיים ממש. אנחנו בסך הכול רוצים חינוך לילדים שלנו".

ההורים הלא-דתיים מתריעים בפני משרד החינוך ובפני העירייה, באמצעות עו"ד כבירי נבו קידר, כי יגישו עתירה מנהלית בנושא אם לא תבוטל ההחלטה. טרם התקבלה תגובתם בנדון.

תגובות

ממשרד החינוך נמסר: "מרגע שהוכר הצורך בבניית מסגרת חינוכית מממלכתי-דתי, ההחלטה היכן למקם את המסגרת החדשה הינה בסמכותה של הרשות המקומית. על פי תכנית שגיבשה העירייה, בשנה הבאה תחל בניית בית הספר החדש בשכונת עיר ימים ועד להשלמת המבנה יתארחו התלמידים באופן זמני בבית הספר 'חיים חפר'. הכיתה הדתית תתנהל בנפרד מבית הספר, עם סמל מוסד נפרד ומנהלת עצמאית. דגם כזה של פעילות, מופעל בהצלחה בערים שונות בכל רחבי הארץ. למשרד החינוך כמו לעיריית נתניה אין עניין שהדברים ייעשו בכפיה ולפיכך הוצע לוועד ההורים בפגישה אצל מנהלת המחוז כי תוקם ועדה שבה יהיו שותפים נציגי ההורים והיא זו שתקבע סופית כיצד ובאיזה אופן תתנהל ההפרדה בין שני בתי הספר".

מעיריית נתניה נמסר: "צר לנו על הדרך הבלתי ראויה וחסרת הסבלנות והסובלנות, שבה בחרו קומץ הורים לנקוט כלפי תלמידים המבקשים ללמוד בהתאם לאורח חייהם. לא מדובר בבית ספר דתי שיבנה בתוך בית ספר ממלכתי, אלא בכיתה דתית אחת בלבד שתתארח במבנה בית הספר, וזאת עד לבנייתו של בית ספר ייעודי שיבנה לתלמידי הזרם בשכונת עיר ימים. מבנה בית הספר 'חיים חפר' כולל 16 כיתות אם ועוד תשעה חדרי ספח, בעוד שכיום לומדים במבנה רק שמונה כיתות אם - כך שבגיבוש ההחלטה נלקחו בחשבון כל צרכי בית הספר גם לשנת הלימודים הבאה. לעניין המילוט, יודגש כי במפגש שקיימה העירייה עם ההורים, הוצגו בפני ההורים כל האישורים הבטיחותיים הנדרשים להפעלת הלימודים במתחם. בתי הספר החלופיים שהועלו על ידי ההורים, מרוחקים יותר משני קילומטרים מהשכונה, ולכן אינם רלוונטיים. יובהר כי משרד החינוך אישר את הקמת בית הספר הממלכתי-דתי בשכונה. היות שאין ממשלה, מתעכב נושא תקציב הבנייה. אנו ממתינים לכינונה של הממשלה ולתקצוב נושא הבינוי".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully