וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: הישג נוסף לימין הקיצוני בדרך ללשכת הנשיאות

עבור מארין לה פן, מנהיגת "החזית הלאומית", הבחירות המקומיות עוד לא הציבו אותה ככוח הפוליטי הגדול ביותר בצרפת, אך כוחה רק הולך וגובר - וההכרעה האמיתית תגיע רק בסיבוב השני. ראש הממשלה קרא למצביעים: "חסמו את הימין הקיצוני"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בניגוד לתחזיות, ולשמחתם של גורמים רבים במערכת הפוליטית בצרפת, מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", בראשותה של מארין לה פן, הגיעה רק למקום השני בבחירות המחוזיות שנערכו אתמול (ראשון) בצרפת, כך לפי תוצאות המדגמים שפורסמו עם נעילת הקלפיות. למרות שנותרו עוד שנתיים עד לבחירות הכלליות, ברור לכול כי תוצאות ההצבעה היום יכריעו במידה רבה את זהותו, או זהותה, של ראש הממשלה הבא של צרפת.

מפלגתו הסוציאליסטית של הנשיא פרנסואה הולנד אינה זוכה לתמיכה רבה בחודשים האחרונים, וכצפוי, הגיעה למקום השלישי ברוב המחוזות. מנגד, מפלגת הימין-מרכז של הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, UMP, מובילה במרבית המחוזות, נתון מעודד עבור סרקוזי, שיבקש לשוב לארמון האליזה ב-2017.

עוד בוואלה חדשות:
בלי טובות מאובמה: ישראל מנסה לגייס את צרפת נגד איראן
אחרי גלות פוליטית, סרקוזי חוזר למפלגה שריסק בבחירות
דעה | מי באמת מפחד מהימין הקיצוני

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, פריז, מרץ 2015. רויטרס
"שום דבר עוד לא קבוע". ואלס/רויטרס

ההצבעה ברובם המכריע של המחוזות צפויה לעבור לסיבוב שני – ביום ראשון הבא – לאחר שמרבית המועמדים לא הצליחו להבטיח יותר מ-50% תמיכה, כנדרש בחוק. מרבית ההצהרות שנשמעו הערב מפי מנהיגי המפלגות כיוונו ישירות ליום ראשון הבא. בחלק מהמחוזות, מפלגות מרכז-שמאל התאחדו עם מפלגות שמאל, במטרה למנוע איבוד קולות, אולם החשש משמאל ומימין הוא שקולות רבים "יתבזבזו" בשל ריבוי המועמדים – וש"החזית הלאומית" תהנה מההפקר.

מדובר בבחירות הראשונות מאז ששונתה מערכת המחוזות בצרפת. מספרם צומצם בחצי, ובמקום מועמד או מועמדת בודדים, כל הצבעה היא לזוג מועמדים – גבר ואישה – שייצגו יחד את אותו אזור הצבעה במועצה המחוזית. בכך, למעשה, הובטח כי מ-14% כיום, ייצוגם של הנשים במועצות יעמוד על לא פחות מ-50%.

למרות עלייה מסוימת בשיעור ההצבעה מאז הבחירות האחרונות, פחות ממחצית מכ-40 מיליון בעלי זכות ההצבעה יצאו לקלפיות, וספק אם נתון זה ישתנה בסיבוב השני והמכריע בעוד שבוע. על פי התחזיות בצרפת, מצביעים רבים למפלגות המרכז עשויים לשנות את הצבעתם מהסיבוב הראשון, במטרה למנוע מ"החזית הלאומית" ניצחון באזור ההצבעה שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ספירת קולות בבחירות המקומיות בצרפת, מרץ 2015. רויטרס
"רוח של שינוי". ספירת הקולות, הערב/רויטרס

למרות השיפור האסטרונומי במעמדה של "החזית הלאומית", הגעה למקום השני היא עדיין רחוקה מאוד ממטרתה של לה פן, שרואה עצמה מועמדת מובילה בבחירות לנשיאות. בשנה שעברה, מפלגתה, ששמה לה למטרה להיות "המפלגה הגדולה בצרפת", זכתה רק בכ-25% מהקולות בבחירות לפרלמנט האירופי. אחוזי התמיכה בה בבחירות המחוזיות אינן גבוהות בהרבה, אולם בשל אחוזי ההצבעה הנמוכים, באופן יחסי, מדובר בהישג מרשים למפלגה.

ראש הממשלה מנואל ואלס – שלה פן קראה להתפטרותו עם פרסום המדגמים – קרא לכל המצביעים "התומכים ברפובליקה" לצאת להצביע בסיבוב השני, "ולחסום את הימין הקיצוני". לדבריו, "שום דבר עוד לא קבוע. השמאל חייב להתאחד סביב מועמד אחד בסיבוב השני". הוא סיכם את דבריו באמירה נחרצת: "'החזית הלאומית' אינה הכוח הפוליטי הגדול במדינה, ואני מברך על כך".

מסיבת העיתונאים של "החזית הלאומית", נאנטר, צרפת, מרץ 2015. רויטרס
הגיע לתמוך. אביה של מרין לה פן ומייסד "החזית הלאומית", ז'אן-מארי לה פן, הערב במסיבת העיתונאים של המפלגה/רויטרס

סרקוזי, שנאבק על קולות בוחרי הימין הפוזלים לכיוון "החזית הלאומית", הטיח הערב ביקורת חריפה במפלגת הימין הקיצונית. "למפלגה הזאת יש את אותה האג'נדה של השמאל הקיצוני", אמר. "היא לא מביאה שום פתרון לצרפתים, היא רק מחריפה את בעיותיהם". כמו כן, בקריצה נוספת לבחירות לנשיאות, סרקוזי התחייב שלא ירכיב ממשלת אחדות עם "החזית הלאומית".

לה פן, הקוראת למדיניות הגירה קשוחה יותר וליציאה מהאיחוד האירופי, טענה הערב כי התמיכה בה מצביעה על "רוח של שינוי, וסדק במערכת הדו-מפלגתית". כמו כן, היא הלינה על "קמפיין השנאה" שניהלו לטענתה מפלגות המרכז נגד מפלגתה, והבטיחה ניצחון מוחץ בסיבוב השני. למרות שלא כל ציפיותיה ממערכת הבחירות נענו, החיוך הרחב של לה פן במסיבת העיתונאים שכינסה הבהיר כי מבחינתה, דרכה לפריז סלולה.

(עדכון ראשון: 22:36)

מסיבת העיתונאים של "החזית הלאומית", נאנטר, צרפת, מרץ 2015. רויטרס
מסיבת העיתונאים של "החזית הלאומית", נאנטר, צרפת, מרץ 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully