וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצ"ח תחקור הפצצת בית ספר של אונר"א ב"צוק איתן"

20.3.2015 / 0:40

הפרקליט הצבאי הראשי הורה למשטרה הצבאית החוקרת לחקור אם תקיפת המוסד החינוכי של סוכנות הפליטים של האו"ם בעזה בוצעה בניגוד לכללים. בהפצצה נהרגו כ-20 פלסטינים. מנגד, הוחלט לסגור תלונה על מותם של 31 בני משפחה בהפצצה בשג'אעיה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בהפצצת בית ספר של אונר"א ברפיח, אוגוסט 2014)

נמשכת חקירת אירועי "צוק איתן": הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, הורה אמש (חמישי) למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לפתוח בחקירה בעקבות הפצצת בית הספר של אונר"א, סוכנות הפליטים של האו"ם, בג'בליה, שהביאה למותם של כ-20 פלסטינים ב-30 ביולי 2014.

עוד בוואלה חדשות:
ארה"ב: נשקול אם להגן על ישראל באו"ם עקב דברי נתניהו
קנסות ענק משבוע הבא: תכנית האכיפה לרוכבי אופניים חשמליים
צפו: נערים השחיתו גן ילדים - וחזרו כדי לאכול אזני המן

עשרות פצועים במתקפת צה"ל בביה"ס אונר"א, ג'בליה. רויטרס
בית הספר של אונר"א שהופצץ ב-30 ביולי/רויטרס

במסגרת דיווחים שהתקבלו בפרקליטות הצבאית ותלונות של ארגוני זכויות אדם, עלו טענות על תקיפת צה"ל במבנה ששימש מחסה במועד התקרית. בעקבות הדיוחים הועבר המקרה לבחינה של מנגנון בירור מטכ"לי בראשו עמד אלוף נועם תיבון. על פי הממצאים, קבע הפצ"ר כי עלה יסוד סביר לחשד של תקיפה שבוצעה שלא בהתאם לכללים המחייבים את צה"ל ולפיכך הורה על פתיחה בחקירה.

נוסף על כך, הורה הפצ"ר לחקור תלונה של אזרח פלסטיני שטען כי בעת מעצרו בידי צה"ל ב-23 ביולי ובהיותו אזוק מכוסה עיניים הוא הוכה על ידי החיילים ללא סיבה. עוד הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירה בחשד לביזה בדיר אל-בלח ובחאן יונס ביולי 2014.

תלונה על הפצצת בית ספר אחר של אונר"א תיסגר

הפצ"ר החליט גם לסגור כמה תלונות, בהן הטענה בדבר מותם של בני משפחת אבו עיטה בתל אל-זעתר ב-24 ביולי 2014. במהלך תקיפה אווירית נהרגו חמישה מבית המשפחה ששהו בסמוך למבנה התקיפה. הגורמים המקצועיים טענו כי לפני התקיפה הופעלה שורה של אמצעי זהירות שתכליתם צמצום הפגיעה באזרחים. בין היתר, ניתנה אזהרה ממוקדת ליושבי הבית ואף נערכה תצפית אווירית כדי לוודא פינוי. לכן, הוחלט לסגור את התלונה.

תא"ל עפרוני בחן גם טענה בדבר מותם של חמישה בני משפחת אבו דחרוג' בכפר אל-זווידה ב-23 באוגוסט 2014 כתוצאה מתקיפה אווירית. מבירור עלה כי אחד מהם הוא פעיל בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. למרות זאת, הורה הפצ"ר לבדוק את הטענות. מהבדיקה עלה כי במועד האמור, בחצות הלילה, הטיל מטוס קרב פצצה שכוונה אל מחסן אמצעי לחימה שהיה בשטח פתוח, במרחק של 100 מטר מהמבנה בו שהתה המשפחה. במסגרת התקיפה, ננקטו כל אמצעי הזהירות למניעת פגיעה באזרחים, אך ככל הנראה בשל כשל טכני בלתי צפוי, סטתה הפצצה מנתיבה המיועד ופגעה בבית המשפחה. זמן קצר לאחר מכן שוגרה פצצה נוספת שפגעה במחסן.

פתיחת שנת הלימודים בכיתות שנפגעו מפגיעת צה"ל בבית הספר של אונר"א בעזה. רויטרס
בית הספר של אונר"א/רויטרס

תלונה נוספת שהחליט תא"ל עפרוני לסגור היא על הפגיעות בבית הספר באל-בוריג' ובבית הספר של אונר"א בנוסיראת ב-25 ביולי 2014. על פי התלונה, חמישה אזרחים נפגעו. ואולם, בבדיקה התברר כי אף אחד לא נפגע.

כמו כן, נסגרה החקירה אודות מותם של 31 בני אדם מפגיעות בבית של משפחת אל-סלק ובסביבתו בשג'אעיה ב-30 ביולי. הטענה הייתה שהתקיפות היו בזמן הפסקת האש ובתוך השוק. מבירור המקרה, עלה כי האירוע התרחש במרחק של 150 מטרים מהשוק ולא בשוק עצמו וכי התקיפות בוצעו בלית ברירה. מהבדיקה עלה כי בוצע ירי של טיל נגד טנקים לעבר כוח של צה"ל וירי מסיבי של פצצות מרגמה לעבר החיילים. כתוצאה מכך נפצע אחד הלוחמים. הערכת המפקדים העלתה חשש לחטיפת חייל.

במהלך הירי זוהו על ידי החיילים חמישה מוקדים שמהם ירו לעברם. למרות זאת, מאחר שמדובר באתרים רגישים, הכוח לא פתח באש. משנמשכה האש והיה סיכון ממשי לחיילים, עלה בידי המפקדים לאתר שני מקורות ירי נוספים, מהם בוצע ירי משמעותי. לאחר שהתברר שאחת הנקודות מספיק מרוחקת מאתר רגיש ושאין חלופה זמנית אחרת, הוחלט על ירי מרגמה לעבר הנקודה. לאחר שהאש מנקודה זו לא פסקה, הוחלט לבצע ירי נוסף של עשרה פגזי מרגמה ולאחר מכן הירי פסק. אחרי 40 דקות התקבל הדיווח על פגיעת אזרחים במרחב.

הרס בבניין ששימש לטענת הפלסטינים ארגון צדקה בחאן יונס. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
בניין שהופצץ חאן יונס במהלך המבצע/רויטרס

עד כה הועברו טענות ביחס ללמעלה מ-120 אירועים במהלך המבצע בעזה. 65 מהן נבחנו והועברו לפצ"ר לשם קבלת החלטה. בשישה מקרים הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירה פלילית. חקירות אלו עדיין מתנהלות. ביחס ל-17 אירועים נוספים הורה הפצ"ר על סיום הטיפול ללא חקירה פלילית. ביחס למקרים האחרים סבור היה הפצ"ר כי נדרשת השלמת פרטים נוספים בבדיקה ההכרעה. בנוסף לכך, הורה הפצ"ר על פתיחה בחקירה ב-13 אירועים נוספים ללא התערבות של מנגנון הבדיקה המטכ"לי לאור החשד הסביר שהוצג בפניו. מתוך חקירות אלו הורה הפצ"ר לסגור שתיים מהן ללא נקיטת צעדים. יתר החקירות מתנהלות או שהושלמו והועברו לבחינתו.

הפצ"ר עפרוני הורה כבר ב-7 בדצמבר על פתיחה בחקירה פלילית בגין חלק מהאירועים ב"צוק איתן". בין המקרים הייתה אז תלונה שהוגשה על ידי ארגון זכויות אדם, בדבר הריגתו של מחמד תפיק מחמד קדיח, בעת שנשא דגל לבן באזור חרבת חזעה ושימוש באזרחים כ"מגן אנושי" ב-29 ביולי.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully