וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: ליקוי החמה החלקי האחרון בישראל עד 2020

את ליקוי החמה ניתן היה לראות באופן חלקי גם בישראל, וברחבי הארץ התקיימו תצפיות מודרכות עם ציוד מיוחד. בליקוי המלא ניתן היה לצפות מכמה מוקדים בודדים בעולם, ובהם איי פארו והקוטב הצפוני

ליקוי חמה נצפה ברחבי העולם, מרץ 2015/צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

ברחבי העולם ניתן היה לצפות הבוקר (שישי) בליקוי חמה, וגם בישראל אפשר היה לראותו באופן חלקי. הוא הגיע לשיאו בשעה 12:00, וזה היה ליקוי החמה האחרון שניתן יהיה לראותו מישראל עד שנת 2020.

יושב ראש האגודה הישראלית לאסטרונומיה בישראל, ד"ר יגאל פת-אל, הסביר בשיחה עם וואלה חדשות כי בישראל ניתן לראות ליקוי קטן יחסית. "גודל הליקוי יהיה בין 3% באילת ל-8% בקריית שמונה", הסביר. הפעם האחרונה שניתן היה לצפות בליקוי מישראל הייתה בנובמבר 2013.

פת-אל הסביר את התופעה. "ליקוי חמה זה משהו שקורה כשהירח מסתיר את השמש - הירח עומד בינינו לבין השמש, ואז יש לנו ליקוי", אמר. "זה קורה רק בתחילת החודש העברי. בספטמבר האחרון היה ליקוי ירח, ואז כדור הארץ מסתיר את הלבנה – הוא עומד בינו לבין השמש, והירח מוסתר".

לקריאה נוספת:
ארה"ב: נשקול אם להגן על ישראל באו"ם עקב דברי נתניהו
קנסות ענק משבוע הבא: תכנית האכיפה לרוכבי אופניים חשמליים
צפו: נערים השחיתו גן ילדים - וחזרו כדי לאכול אזני המן

ליקוי חמה חלקי כפי שהוא נראה בבריטניה, מרץ 2015. רויטרס
ליקוי החמה כפי שהוא נראה בבריטניה/רויטרס

לשאלה כיצד ליקוי החמה משפיע על בני אדם ובעלי חיים, השיב פת-אל כי בישראל לא יורגש שינוי משמעותי. "אנחנו לא נרגיש כלל, גם לא בעלי החיים בישראל, אבל באזור של הליקוי המלא נהיה חשוך והטמפרטורות יורדות לכמה דקות, ובעלי החיים משתגעים כי הם לא רגילים וזה מפחיד אותם", אמר. "הם מתנהגים מוזר. זו תופעה מאוד יפה, יש שקט ודמה, אפילו הציפורים לא מצייצות".

איך צריך להסתכל על ליקוי חמה בלי לגרום נזק לעיניים?

"זה מאוד מסוכן, אנחנו צריכים ציוד מיוחד לצפייה בשמש, גם בליקוי של 3%. ניתן לצפות בתופעת הטבע באמצעות ניקוב חור קטן בקרטון והתבוננות בהיטל של הליקוי על גבי קיר או רצפה".

מתכוננים לצפות בליקוי החמה המלא באיי פארו, מרץ 2015. AP
מתכוננים לצפות בליקוי החמה המלא באיי פארו/AP

המקומות שבהם ניתן היה לצפות בתופעת טבע זו באופן מלא ומיטיבי הם באוקיינוס הקרח הצפוני, מדרום לגרינלנד, ובכן באיי פארו ומצפון לסקנדינביה. בקוטב הצפוני, שם ניתן יהיה לצפות בליקוי חמה מלא, הוא יגיע לשיא שיימשך שתי דקות ושלושת רבעי השנייה.

בישראל ניתן היה לצפות בליקוי החמה בתצפיות מודרכות, בעזרת טלסקופים מיוחדים ובליווי הסברים על התופעה, בשישה מוקדים: במצפה הכוכבים בגבעתיים, במעלה אדומים, במרכז הדרוזי לחלל בירכא (ליד התיכון למדעים ומנהיגות), במוזיאון הטכנודע החדרה, במצפה הכוכבים ע"ש אילן רמון בטייבה, ובמרכז אילן רמון באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

ליקוי חמה מלא כפי שנצפה מסוואלברד שבנורבגיה, מרץ 2015. רויטרס
ליקוי החמה המלא בשמי נורבגיה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully