וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעמיקים את הפער: תתאפשר בגרות שלישית, בעלות נוספת

משרד החינוך פרסם הצהרה חדשה, שלפיה תלמידי כיתות 'י ו-י'א יוכלו כבר בשנת הלימודים הקרובה להרחיב שלושה מקצועות. זאת, בסתירה להצהרה קודמת של המשרד. עלות ממוצעת לכל מקצוע נוסף הינה כ-1,200 שקלים, מה שעלול להוות יתרון לבעלי אמצעים

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
בהצהרה הקודמת הוגבלה תכנית הלימודים לשני מקצועות מורחבים בלבד. תלמידים בבחינת בגרות/בן קלמר

משרד החינוך פרסם אתמול (ראשון) הצהרה שלפיה החל מהשנה הבאה תלמידי תיכון בכיתות י' ו-י"א יוכלו לבחור עוד מקצוע לימוד מורחב ברמה של חמש יחידות, נוסף על מקצועות הליבה מתמטיקה ואנגלית, שאותם כבר ניתן ללמוד באופן מוגבר. ההנחיה החדשה תכביד את נטל תשלומי ההורים בחינוך הממלכתי הרגיל ועשויה להעמיק את הפער החינוכי על רקע מצב סוציו-אקונומי של התלמידים. כמו כן, היא נוגדת את הבטחת משרד החינוך לצמצם את מבחני הבגרויות כחלק מתכנית הדגל "למידה משמעותית", שאותה הנהיג שר החינוך לשעבר שי פירון.

רק ביוני האחרון פרסם המשרד חוזר מנכ"ל חדש, שלפיו תכנית הלימודים של תלמידי התיכון תוגבל לשני מקצועות מורחבים בלבד והגדיר כי כל מקצוע לימוד נוסף שתלמיד ירצה ללמוד, עלותו תחושב לפי שעות לימוד תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) המוגדרות בטבלת תשלומי ההורים. עלות ממוצעת לכל מקצוע לימודים נוסף הינה כ-1,200 שקלים.

עוד בוואלה חדשות:
נשיא רוסיה פוטין הופיע בציבור אחרי 11 יום
"חייל" של אברג'יל חשוד שדרס במכוון רוכב אופנוע באיילון
יומן בחירות | המחנה הציוני: רוצים שלפיד יהיה שר? תצביעו לנו

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
"אם תלמידים לא יוכלו להיבחן בחינה חיצונית הם לא יירשמו בהמוניהם"/בן קלמר

חוזר המנכ"ל הקודם שפורסם בשנה שעברה עורר ביקורת ציבורית רבה והתקיים סביבו דיון סוער בוועדת החינוך בכנסת. חברי הכנסת ונציגי ההורים טענו כי עלותו של מקצוע שלישי נוסף נוגדת את עקרון השוויון בחינוך.

"סעיף מספר 3 קובע שכל מי שירצה ללמוד יותר משני מקצועות מורחבים ישלם על זה כאילו זה מוצר מדף בסופרמרקט, ומי שידו משגת פשוט ירכוש את זה", אמרה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' באחד הדיונים. "שמעתי מהשר 'צדק חברתי, שיווין, סולידריות', אבל איך זה עולה בקנה אחד עם חוזר המנכל הזה?", שאלה.

מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות במשרד החינוך, ד"ר חגית מאיר, הסבירה מדוע יש לצנן את הביקורת הציבורית כלפי חוזר המנכ"ל שפורסם ביוני האחרון. לדבריה, בעבר מקצוע לימוד נוסף היה ניתן לכל תלמיד שנפשו חשקה בכך, אך מכיוון שהדבר לא היה מוסדר בחקיקה, בתי הספר קיבלו עבור הלימודים הנוספים כסף "מתחת לשולחן". עם זאת, מאיר טענה כי מקצוע לימוד נוסף, למרות עלותו הכספית, אינו כולל את הבחינה החיצונית שהיא בחינת הבגרות. "ההערכה שלי היא כי בישראל החשיבה היא תועלתנית מאוד וסביר להניח שאם תלמידים לא יוכלו להיבחן בחינה חיצונית, הם לא יירשמו בהמוניהם", אמרה.

הוראות משרד החינוך החדשות שמות דגש על בחינת בגרות שלישית במקצועות הנוספים, דבר שעשוי להגביר את רצונם של התלמידים להירשם למקצועות נוספים ובכך גם להגביר את תשלומי ההורים בבית הספר.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

משמעות הרחבת אופקים היא לימוד מקצוע שלישי

אפשרות מקצוע הלימוד השלישי הנוסף עומד בסתירה להצהרותיו של שר החינוך לשעבר, שי פירון, שלפיהן הוא יצמצם את מבחני הבגרויות לארבעה בלבד. רפורמת הבגרויות יצאה לדרך גם היא בשנה שעברה, כחלק מתכניתו וקבעה כי הבגרויות יחלו בכיתה י"א, החל משנת לימודים תשע"ו, מועדי הבחינות יוגבלו ומקצועות הלימוד יצומצמו לשלושה אשכולות לימוד: "ידע עם עולם", "מורשת ותרבות" ו-"אשכול "עברית". אלא שכעת, עם ההנחיות החדשות יתקיימו יותר בחינות בגרות לתלמידי התיכון, בניגוד לעקרונות "למידה משמעותית", דבר אשר ייטיב עם תלמידי תיכון מצטיינים, הנמצאים בתכניות כמו "אקדמיה בתיכון" ומגישים עבודות גמר אשר מעניקות להם נקודות ציון בתואר הראשון אותו הם לומדים במקביל ללימודיהם בתיכון.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, שיגרה אתמול מכתב לכלל מנהלי המחוזות, מפקחים ומנהלי החטיבות העליונות שבו הסבירה כי ההנחיות החדשות הן תוצאה של צורך שעלה "מהשטח" בכנסים מקצועיים. "במהלך השבועות האחרונים קיים המשרד שורה של כנסי מנהלים ברחבי הארץ ובכל המפגשים התרשמנו ממחויבותכם העמוקה לתלמידים", נכתב. "לצד ההמלצות הרבות ששמענו, בלט הרצון שלכם לקדם למידה של העמקה והרחבת אופקים שמשמעותה במקצוע לימוד שלישי". כהן הוסיפה כי מקצוע לימוד נוסף יאפשר לתלמידי המגזר הערבי, למשל, ללמוד את השפה העברית והערבית לעומק וכן לחשוף את התלמידים למקצועות בתחומי האמנות הרוח.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully