וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצה לנצח": הנער המשותק שישתתף במרתון ירושלים על כיסא גלגלים

12.3.2015 / 16:37

בין אלפי האצנים במרתון השנתי ניתן יהיה למצוא מחר גם את מוחמד ג'עביס בן ה-15 וניסים אלפנדרי - מנהל אגף "בית חם" בבית החולים השיקומי לילדים אלי"ן שבו הוא שוהה. "אם ילד מונשם, זה לא אומר שנגזר עליו לחיות חיי סבל"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

אלפי אצנים, מי מהם מכורים לדבר, מי מהם מקצוענים ומי מהם חובבים, יעשו את דרכם בכבישי ירושלים מחר (שישי) בבוקר במרוץ המרתון השנתי בבירה. בין מגוון האנשים המזיעים ניתן יהיה לראות מחזה לא שכיח: ניסים אלפנדרי, מנהל אגף בבית חולים שיקומי, שידחוף כל הדרך אל קו הסיום את מוחמד ג'עביס בן ה-15 על כיסא הגלגלים שלו.

מוחמד סובל משיתוק עצבי נדיר שאיתו נולד. הוא מחובר למכונת הנשמה ומעביר את חייו באגף "בית חם" של בית החולים לילדים אלי"ן, שאותו מנהל ניסים. אך למרות כל זאת, הוא אחד הילדים המאושרים שאפשר לפגוש. "אני בכלל רוצה להיות במשטרה", סיפר מוחמד. "אבל כרגע אני מתרכז ברצון שלי לנצח במרתון, יחד עם ניסים".

מוחמד, במקור תושב מזרח ירושלים, גדל בבית החולים אלי"ן מינקות. ניסים, מנהל "בית חם" - אגף שבו גרים שמונה ילדים עם מחלות נשימה קשות, בהם מוחמד - הוא הדבר הקרוב ביותר לאבא עבורו. מגיל שש הוא מעביר את רוב שעות היום עם ניסים, אליו הוא חוזר מבית הספר "אילנות" ואיתו הוא מכין שיעורי בית, משחק ויוצא לרוץ.

עוד בוואלה חדשות:
פרס הודיע על תמיכתו בהרצוג לראשות הממשלה: "מנהיג שקול ואמין"
תיעוד: ניצל ברגע האחרון מקריסת תקרה בקריית אונו
"בשם היהודים": המחווה לאלמנת השוטר הדרוזי מהפיגוע בבית הכנסת

מוחמד ג'עביס - נער ערבי עם שיתוק מוחין - וניסים אלפנדרי שרצים יחד במרתון ירושלים. חגי שמואלי, מערכת וואלה! NEWS
"הוא ילד מאוד מאוד שמח". מוחמד ג'עביס וניסים אלפנדרי/מערכת וואלה! NEWS, חגי שמואלי

מוחמד היה אחד הילדים הראשונים שניסים פגש באגף. "הוא היה ילדון מקסים בגיל שבע עם בלורית שחורה שאפיינה אותו", שחזר ניסים בשיחה עם וואלה חדשות. "הצטרפתי לחיים של מוחמד לפני שמונה שנים כשבבית החולים עלה הרעיון להקים מקום כמו 'בית חם'. השאלה הייתה איך מעבר לטיפול הרפואי, אנו מספקים להם גם עניין, פעילות חברתית, דואגים להישגיהם הלימודיים והצרכים הפסיכולוגיים שלהם, איך גורמים לילד שגדל בבית חולים להרגיש בבית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מוחמד ג'עביס - נער ערבי עם שיתוק מוחין - וניסים אלפנדרי שרצים יחד במרתון ירושלים. חגי שמואלי, מערכת וואלה! NEWS
"הוא היה ילדון מקסים בן שבע עם בלורית שחורה". מוחמד וניסים לפני כשמונה שנים/מערכת וואלה! NEWS, חגי שמואלי

בית חולים אלי"ן הוא בית החולים השיקומי היחיד בארץ לילדים. הוא מתמקד בילדים עם בעיות נשימתיות, ילדים שעברו ניתוחים קשים וילדים אחרי תאונות דרכים שמצריכים שיקום מורכב. "בית חם" הוא אגף נפרד שהוקם בבית החולים עבור ילדים שמסיבות סוציאליות, חברתיות ואחרות נשארו בבית החולים שהפך ביתם. פרט למוחמד מתגוררים שם עוד חמש בנות ושני בנים בגילאי 15-6.

"הוא ילד מאוד מאוד שמח", מסביר ניסים. "אנו נוטים לחשוב שילדים במצבו מוגבלים מאוד ולכן מתוסכלים, אך פרט להתמודדות הפיזית שלו עם מצבו הרפואי יש לו עולם ומלואו, דברים שהוא טוב בהם ודברים שפחות, נושאים שמעניינים אותו וכאלה שלא. העדפות, רצונות וכוחות להגשים חלומות - ממש כמו כל אחד מאיתנו".

מוחמד ג'עביס - נער ערבי עם שיתוק מוחין - וניסים אלפנדרי שרצים יחד במרתון ירושלים. חגי שמואלי, מערכת וואלה! NEWS
"ריצה בזמן סחיבת כסא גלגלים אינה דבר פשוט ומצריכה כושר רב"/מערכת וואלה! NEWS, חגי שמואלי

אבל מוחמד אינו הנהנה היחיד מהקשר הייחודי. גם ניסים זכה לקבל עזרה ממוחמד כבר לפני חמש שנים. "הייתי אדם שמן מאוד ובגיל 35 שקלתי 160 קילו", סיפר ניסים. "פתאום החיים שלי נהיו מאוד מסובכים. התחיל להיות לי מאוד קשה לזוז ולעבוד. העבודה שלי היא מאוד פיזית. ילדים כאלה צריכים עזרה, צריך לסחוב ולהרים אותם ממקום למקום ומאוד קשה לעשות את זה כשאתה בעצמך מוגבל. בעקבות זה קיבלתי החלטה לעשות שינוי בחיים. לשנות את התזונה ובמקביל לבצע הליכות. לאט-לאט זה עבר לריצות והשלתי עוד ועוד קילוגרם עד שהצלחתי להיפטר בחמש שנים מ-75 קילו".

מוחמד ג'עביס - נער ערבי עם שיתוק מוחין - וניסים אלפנדרי שרצים יחד במרתון ירושלים. חגי שמואלי, מערכת וואלה! NEWS
"עם קצת תמיכה ילדים כאלה יכולים לעבור כל מכשול"/מערכת וואלה! NEWS, חגי שמואלי

הפעם הראשונה שבה השתתפו השניים במרתון ירושלים הייתה לפני שנתיים. למרתון התארגנה קבוצת ריצה מטעם בית החולים, ולניסים, שהיה כבר לאצן רציני, הוצע להוביל אותה. "חשבתי לצרף את מוחמד, ידעתי שהוא יהנה מכך", סיפר. הריצה הראשונה שלהם יחד הייתה באורך ארבע קילומטר, אך המראה החריג סחף אחריו לא מעט תשומת לב ויחד עם הפידבקים שקיבלו מאצנים אחרים במרתון, החליטו להמשיך להתאמן ולחזור לריצת חצי מרתון של 21 קילומטרים.

"ריצה בזמן סחיבת כסא גלגלים אינה דבר פשוט ומצריכה כושר רב", ממשיך ניסים. "אנחנו מתאמנים וביום שישי ברבע לשבע בבוקר נהיה מוכנים ומזומנים. אני רוצה לחצות את קו הזינוק ואת קו הסיום בזמן שהוא הגיוני ולהגיע כשאנו בריאים ושלמים. כמובן, לא פחות חשוב זה לעשות את זה בכיף".

"אנו רוצים להראות לחברה שאם ילד מונשם, זה לא אומר שנגזר עליו לחיות חיי סבל", הוסיף ניסים. "ילדים כאלה יכולים לקחת חלק בכל אירוע חברתי שעולה על הדעת ועם קצת תמיכה הם יכולים לעבור כל מכשול. באלי"ן אנו עובדים לסייע למטופלים שלנו לקחת חלק פעיל בחייהם עם אנשים נורמטיביים אחרים".

ניר ברקת: "סיפור מדהים על ניצחון הרוח האנושית"

"אני גאה בכך שמרתון ירושלים הוא המרוץ החברתי הגדול בארץ"

ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, שרץ בעצמו במקצה חצי המרתון, אמר לוואלה חדשות: "השותפות והחתירה למטרה של ניסים ומוחמד, שישלימו מקצה חצי מרתון במרתון ווינר ירושלים היא סיפור מדהים על ניצחון הרוח האנושית וחברות אמיתית. מסגרת 'בית חם' בבית החולים היא מופת לא רק לטיפול רפואי מהמתקדמים שישנם אלא גם למשפחתיות ויחס לילדים בכל הגילאים הנמצאים במצבים מורכבים ללא משפחותיהם".

"אני גאה בכך שמרתון ווינר ירושלים הוא המרוץ החברתי הגדול בארץ וגאה ב-6,000 הרצים שרצו למען העמותות השונות - בהם חברי קבוצת 'אדרנלין' של בית החולים אלי"ן - על מנת לקדם מטרות חברתיות. יחד הם יגייסו כבכל שנה מיליוני שקלים לטובת מטרות אלו", הוסיף.

מרתון ווינר ירושלים הבינלאומי החמישי ייערך מחר ויתקיימו בו שבעה מקצים שונים: מרוץ מרתון מלא (42.195 קילומטר), מרוץ חצי מרתון (21.1 קילומטר), מרוץ עשרה קילומטר, מרוץ עממי למרחק של חמישה קילומטר, מקצה משפחות של 1.7 קילומטר, מרוץ הקהילות של 800 מטר ומקצה אופני יד של כ-16 קילומטר.

לאורך המרוץ יחלפו הרצים על פני אתרים היסטוריים חשובים בירושלים - ממשכן הכנסת לתוך העיר העתיקה ולאורך החומות, בריכת הסולטן, משכנות שאננים, הר ציון, המושבה הגרמנית, רחביה, טיילת ארמון הנציב, גבעת התחמושת, גן סאקר, הר הצופים, הר הזיתים ואתרים נוספים.

מפת חסימות כבישים:

בעקבות המירוץ יחסמו מחר כבישים לתנועת כלי רכב החל מהשעה 05:45 בבוקר וייפתחו שוב בהדרגה עד השעה 14:00 לערך. הרחובות שייסגרו לתנועה הם: שדרות רופין, קמפוס האוניברסיטה העברית, נתנאל לורך, שדרות רבין, שדרות חיים הזז, טשרניחובסקי, הפלמ"ח, הנשיא, קרן היסוד, המלך ג'ורג', יפו, כיכר צה"ל, הצנחנים, שדרות חיים בר לב, ג'ורג' אדם סמיט, לח"י, מרטין בובר, בנימין מזר, צ'רצ'יל, קריב, שער יפו, הפטריארכיה הארמנית, שער ציון, חטיבת ירושלים, דוד רמז, המלך דוד, ז'בוטינסקי, שופן, דובנוב, גרץ, עמק רפאים, דרך הרכבת, דרך בית לחם, דוד רמז, דרך חברון, לינובסקי, יהודה, פייר קניג, אלעזר המודעי, כובשי קטמון, יהושוע יבין, גן סאקר. כמו כן, צפויים שיבושי תנועה ברחובות המשיקים למסלולי המרוץ.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully