וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול ההתרעה בעוטף עזה: המדינה ערוכה לפנות יישובים שלמים?

12.3.2015 / 10:45

כפי שפורסם לראשונה בוואלה חדשות, הורה פיקוד העורף לבטל את 15 שניות ההתרעה מפני רקטות ופצמ"רים ביישובים הסמוכים לרצועה, והמשמעות תהיה פינוי התושבים מבתיהם בזמן עימות. ואולם, נכון לעכשיו, לא הוקצה לכך תקציב או תכנית מבצעית ברורה

צילום: דובר צה"ל

(סרטון הסברה ישראלי: מה אומרות לך 15 שניות?)

החלטת פיקוד העורף לבטל את 15 שניות ההתרעה מפני רקטות ופצצות מרגמה לתושבים בטווח של שבעה קילומטרים מהרצועה, שעליה פורסם אתמול (רביעי) בוואלה חדשות, עוררה מחלוקת בקרב תושבי הנגב המערבי וכן בתוך מערכת הביטחון. חבר ועדת החוץ והביטחון ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) הסביר כי המשמעות של המהלך היא שעל מערכת הביטחון להיערך לפינוי מסיבי של האזרחים מטווח הפצמ"רים בעת עימות, אך גורם ביטחון טוען כי הדבר עלול להיתקל בקשיי יישום בזמן אמת.

במאי הקרוב צפויה להתפרסם מפת ההתגוננות החדשה על בסיס החלטות והמלצות שהתקבלו בעקבות חקר ביצועים על אירועי "צוק איתן" שנערך בחודשים האחרונים. במסגרת זו יידרשו התושבים בטווח של שבעה קילומטרים מהרצועה להיכנס למרחב מוגן מיד עם הישמע ההתרעה. משמעות ההחלטה היא שבתקופת עימות מצופה יהיה מהתושבים הללו להיות בקרבת מרחב מוגן בכל עת.

גורמי ביטחון בעוטף עזה טוענים כי כבר תקופה ארוכה שהם מזהירים כי מערכת ההתרעה אינה צריכה להיות תקפה ליישובים בטווח של שבעה קילומטרים, אך הדרג המדיני התעלם מהקריאות, לדבריהם, משום שיש לקביעה כזו השלכות כלכליות וביטחוניות הדורשות פינוי, ולכך נדרש מימון משמעותי.

עוד בוואלה חדשות:
5,000 חולים מתים מדי שנה מזיהומים - והמדינה מתעלמת
תיעוד: ניצל ברגע האחרון מקריסת תקרה בקריית אונו
ארה"ב: שני שוטרים נורו בתום הפגנה מחוץ למשטרת פרגוסון

יום אחרון במקלט באשקלון 5 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבים במקלט באשקלון בזמן "צוק איתן"/רויטרס

לוואלה חדשות נודע כי בחודש האחרון הציגו ראשי הרשות לחירום לאומית (רח"ל) במשרד הביטחון לראשי היישובים באזור הנגב המערבי מגוון רחב של פעולות שמטרתן לחזק את החוסן בעורף, ובהן מיגון 24 גני ילדים ומוסדות ציבור והתנעת פרויקט "מלונית" שמטרתו לשכן יישובים שלמים מאזורי עימות עוטף עזה באזורים מרוחקים ורגועים.

עם זאת, גורם ביטחון המצוי בפרטים הסביר כי פרויקט "מלונית" אינו מעוגן בחקיקה ואין לו תקציב מוגדר הכולל תכנית מבצעית ברורה לפינוי המשפחות. הוא העריך כי פינוי יישובים לאורך זמן ללא התחייבות למימון כלכלי למשפחות וליישובים הקולטים יקשה מאוד על התהליך. "מצד שני, אי אפשר להגיד לתושבים להישאר במרחבים מוגנים במשך שבועות ארוכים כמו ב'צוק איתן'", הוא הוסיף. "העברנו משפחות שלמות מעוטף עזה לאזורים אחרים ברחבי הארץ, אבל זה לא היה באופן שבו היינו רוצים שיקרה. רח"ל מטפלת בנושא, אבל המהלך בתחילת הדרך".

עומר בר לב מטה העבודה, תוצאות המדגם -יום הבחירות ינואר 2013. דרור עינב
"פינוי אזרחים - צורך הגנתי מובהק". ח"כ בר-לב/דרור עינב

ח"כ בר-לב הסביר כי נוסף על ההיערכות לפינוי אזרחים בעוטף עזה, גם במקרה של עימות עם חיזבאללה בצפון הארץ המצב יהיה זהה, ועל מערכת הביטחון להתכונן לפינוי דומה במקרה הצורך. "היום כבר ברור לכולם שהדרג המדיני עצם את העיניים וכשל במהלך 'צוק איתן' בכך שלא נתן לתושבי עוטף עזה הגרים בטווח הפצמ"רים את האפשרות לעבור בצורה מסודרת וממוסדת מהיישובים שבהם הם גרים לתקופת הלחימה ובכך להגן על חייהם", אמר בר-לב. "זהו אחד הלקחים המרכזיים שאני מקווה שהופקו ויופקו מ'צוק איתן'. הוא עוד ביקש להזכיר כי גם במלחמת יום הכיפורים פונו תושבי רמת הגולן כדי לאפשר לצבא לפעול בצורה אפקטיבית. "מדובר בצורך הגנתי מובהק שיש להביא בחשבון למערכה הבאה, שכל עוד נתניהו בשלטון, קרובה מאי פעם", אמר.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully