וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור תשובת בג"ץ: האמנים דורשים לבטל את פרס ישראל בשאר התחומים

אתמול החליט בית המשפט על ביטול הפרס בחקר הספרות, והורה לחברי הוועדות בתחומי הקולנוע, ספרות יפה ושירה ומפעל החיים להמשיך בעבודתם. כעת, מבקש פרקליטם לא לפרסם את שמות הזוכים עד למינוי שר חינוך קבוע

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, פברואר 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
הסערה נמשכת. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

סערת פרס ישראל ממשיכה: עו"ד חיים שטנגר, פרקליטם של חברי ועדת הפרס מתחום הקולנוע שיגר הבוקר (שלישי) מכתב לדוד פלבר, יועץ שר החינוך לעניין פרס ישראל, בדרישה למנוע את חלוקת הפרס השנה לא רק בתחום חקר הספרות כי אם גם בתחומי הקולנוע, ספרות יפה ושירה ומפעל החיים. זאת, אחרי שאתמול סירב בית המשפט העליון, שדן בעתירת אמנים בעניין ביטול מתן הפרס, להכריע בתחומים אלו, והתייחס רק לעמדת המדינה, שהודתה כבר בפתח הדיון כי לא תוקם ועדה חדשה לחקר הספרות. בכך, חויבו למעשה השופטים בשלוש הוועדות הנוספות להמשיך לפעול כרגיל.

במכתבו כתב עו"ד שטנגר לפלבר כי "הרי הינך מתבקש לגרום לכך שהחלטות השופטים בוועדות הפרס בתחומי הספרות היפה והשירה, אמנות הקולנוע ומפעל החיים- אם וככל שיתקבלו עד לתאריך כ"ט באדר תשע"ה (20 במרץ 2015) לא יפורסמו ברבים, עד למתן אישור של שר חינוך עם כינונה של ממשלת ישראל החדשה".

עוד על הסערה סביב פרס ישראל:
פרס ישראל בחקר הספרות לא יחולק השנה
נתניהו: שופטי פרס ישראל הם "קיצוניים ואנטי ציוניים"
שופטי פרס ישראל לחקר הספרות שפרשו: לבטל את הפרס השנה

נורית גרץ. ברני ארדוב
פרשה. נורית גרץ/ברני ארדוב

שטנגר הדגיש כי הוא מסתמך על תקנון פרסי ישראל, המעודכן לשנת תשע"ה, שלפיו החלטת השופטים תקבל תוקף רק לאחר ששר חינוך יאשר את ההמלצות, וכי רק לאחר אישורו, הוועדות תודענה לזוכים על ההחלטה לזכותם בפרס. "עד לפרסום הרשמי, חייבים הכול, לרבות מקבלי הפרס וחברי ועדת השופטים, לשמור על סודיות ההחלטה", ציטט שטנגר את הכתוב בתקנון.

לטענת שטנגר, "אין באמור משום ויתר על כל זכות שעמדה ותעמוד למרשיי לעתור לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, אם וכאשר לא יאושרו הפרס או הפרסים בידי שר החינוך החדש עם כינונה של הממשלה החדשה, במועד וקודם לטקס חלוקת פרסי ישראל".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"עתירתם של האמנים מיותרת"

העותרים טענו אתמול בדיון בבג"ץ כי ארבע הוועדות שעבודתן טרם החלה: חקר הספרות, ספרות יפה ושירה, אמנות הקולנוע ופרס מפעל חיים, לא תעמודנה בלוחות הזמנים שנקבעו להם להגשת רשימת הזוכים לאישור עד ה-20 במרץ. זאת, מאחר שמדובר בשלושה ימים לאחר הבחירות והסיכוי כי ימונה שר חינוך עד אז הוא אפסי. העותרים הדגישו כי מלבד אי-עמידה בתקנון פרסי ישראל ובלוחות הזמנים, נפל פגם בתהליך העבודה של הוועדות, מפני ששמותיהם של השופטים בוועדות נחשפו לציבור, והם נתונים ללחצים ציבוריים כעת בבחירת הזוכים.

בג"ץ, בתשובתו הקצרה שניתנה אמש, התייחס רק לעמדת המדינה, אשר פרקליטה טען עוד בפתח הדיון כי מכיוון שבוועדה לחקר הספרות לא מונו שופטים כלל במקום אלו שפרשו, לא ניתן לעמוד בזמנים ולכן לא יחולק הפרס. בשל כך, כתבו השופטים, כי אם המדינה מודה שלא יחולק פרס ישראל לחקר ספרות אזי שעתירתם של האמנים מיותרת, ובשל כך דחו אותה. כך למעשה, לא נתנו את הדעת על שלושת הוועדות הנותרות והכשלים הטכניים שהועלו בהקשרן בדיון, ולכן נאלצים חבריהן הן להמשיך ולפעול.

עמדתה של המדינה אתמול מגיעה אחרי שבחודש שעבר פרשו מתפקידם שלושת החברים בוועדת פרס ישראל לחקר הספרות - פרופ' ניסים קלדרון, פרופ' אפרים חזן ופרופ' נורית גרץ. באותו מעמד הם קראו למשרד החינוך לפסול את פרס ישראל בתחום בשל התערבותו לכאורה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהרכב הוועדה.

"במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה"ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם", כתב לפני כמה שבועות נתניהו בהתייחסו לסערה סביב הפרס. "הרכב הוועדה שבוחרת את הזוכים בפרס ישראל חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלי".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully