וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנים לוועידה ההיסטורית על זכויות נשים: האם העולם התקדם?

דוח שהציג מזכ"ל האו"ם לאסיפה הכללית מראה כי למרות שחל שיפור בכמה תחומים בנוגע למעמד הנשים בעולם, עדיין ישנם נתונים מדאיגים - האלימות נגד נשים היא תופעה שכיחה, פערי השכר בין נשים וגברים עדיין גבוהים והחוקים נגד אלימות במשפחה אינם מיושמים

נשיאת ברזיל דילמה רוסף באירוע לרגל יום האישה הבינלאומי, ברזיליה, מרץ 2015. רויטרס
מספרן של הנשים בפוליטיקה הוכפל - אולם הן נותרו רק חמישית מהמחוקקים. נשיאת ברזיל דילמה רוסף, באירוע לרגל יום האישה בברזיליה/רויטרס

לפני 20 שנים נפגשו מנהיגות ומנהיגי העולם בבייג'ינג, לוועידה שנועדה לקבוע יעדים ברורים לקידום מעמד הנשים ברחבי העולם. למרות ההתקדמות שנרשמה בחלק מהתחומים שנקבעו - חינוך, בריאות ואף כוח פוליטי, במקרים מסוימים - האלימות נגד נערות ונשים ברחבי העולם "נותרה גבוהה באופן מדאיג". על פי נתוני הדוח שהציג אמש (שני) מזכ"ל האו"ם באן קי מון לאסיפה הכללית, כ-35% מהנשים ברחבי העולם חוו אלימות פיזית במהלך חייהן, ואחת מכל 10 נערות מתחת לגיל 18 נאנסה.

עם זאת, מהדוח עולה כי ישנה עלייה חדה ביחס למצב ב-1995 בכמה תחומים - שיעור הבנות הלומדות בבתי הספר היסודיים שווה לזה של הבנים ויותר נשים כיום משתתפות בשוק העבודה. למרות זאת, הדוח מציג כי פער השכר נותר גבוה, ובקצב הנוכחי ייקח לפחות 75 שנים לסגור אותו לחלוטין, ולהגיע למצב שבו נשים זוכות לשכר זהה לגברים עבור אותה העבודה.

עוד בוואלה! חדשות:
גל מעצרי אנשי חמאס: הרשות פעלה בתיאום עם ישראל
קטיעת רגל הקצינה בגולן: גדר שדה מוקשים פורקה ללא סיבה
ועדי העובדים בדרום נערכים לשביתה; מחר: הפגנה בתל אביב

הפגנות לרגל יום האישה הבינלאומי, מרץ 2015. AP
32 מדינות בעולם טרם אימצו חקיקה המעודדת שוויון מגדרי. הפגנה מול מטה האו"ם בניו יורק, אתמול/AP

רק 32 מדינות בעולם טרם אימצו חקיקה המעודדת שוויון מגדרי. עוד נתון מעודד הוא הכפלת מספרן של נשים המכהנות בבתי נבחרים ברחבי העולם מאז אותה ועידה היסטורית, אולם נותרה עוד דרך ארוכה - כיום, ארבעה מכל חמישה מחוקקים בעולם הם גברים.

התחום שבו נרשמה ההתקדמות המועטה ביותר, כאמור, הוא אלימות נגד נשים, כולל אונס, רצח והטרדה מינית. הנתונים המדאיגים חוזרים על עצמם במדינות מתפתחות ובמדינות מפותחות, ולא נרשם הבדל ניכר בין מדינות שנמצאות במצב מלחמה למדינות שבהן שורר שלום.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי משנת 2013, 38% ממקרי הרצח של נשים הוא בידי בני זוגם. כמו כן, במדינות מסוימות אונס על ידי בן זוג אינו מוגדר עבירה פלילית. יתרה מכך, דוח האו"ם מעלה כי במדינות רבות שבהן קיימת חקיקה נגד אלימות במשפחה, חוקים אלה לא נאכפים באופן עקבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"על ממשלות העולם להתייחס ברצינות לאלימות נגד נשים"

"אני מאוכזבת, אם לומר זאת בכנות", הבהירה פומזילה מלמבו-נגקוקה, מנכ"לית סוכנות האו"ם לשוויון מגדרי ולהעצמה נשית, UN Women, בשיחה עם העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". לדבריה, על מנת שלחקיקה תהיה השפעה ממשית, על ממשלות העולם לשכנע את כוחות הביטחון, מערכת המשפט והארגונים הרפואיים "להתייחס ברצינות" לאלימות נגד נשים. "יותר מחוקים נוספים, אני דורשת שיהיה יישום", הוסיפה.

הפגנות לרגל יום האישה הבינלאומי, מרץ 2015. AP
"ממשלות נוטות שלא ליישם את מה שהן התחייבו לו". הפגנה ברבאט, בירת מרוקו, אתמול/AP

על פי עמותת "שוויון עכשיו", המנטרת אחר חקיקה הנוגעת לנשים ברחבי העולם, 125 מדינות מגדירות אלימות במשפחה כעבירה פלילית, אולם בחלקן קיימת חקיקה נוספת, אשר מתירה אלימות נגד נשים במקרים של "אי-ציות" לגבר. במדינות נוספות, אנסים יכולים להתחמק מעונש פלילי באמצעות נישואים לקורבן.

מנכ"לית הארגון, יסמין חסן, טענה כי יש להזכיר לממשלות את מחויבותן לחקיקה הוגנת לנשים, והוסיפה כי הבדלים תרבותיים אינם תירוץ. "ממשלות נוטות שלא ליישם את מה שהן התחייבו לו", אמרה חסן. עם זאת, הפעילה הפמיניסטית שרלוט באנץ', שהשתתפה גם בוועידה בבייג'ינג, ציינה הבדל משמעותי אחד: "יש הרבה יותר תשומת לב לאלימות נגד נשים. למען האמת, נושא מורכב כזה לא יכול להיפתר בקלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully