וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט צבאי שחרר שב"ח: "יש לתת אישורים רבים יותר"

8.3.2015 / 13:23

סא"ל שמואל קידר סירב לבקשה להאריך את מעצרו של נאשם בשהייה בלתי-חוקית עד תום ההליכים ומתח ביקורת חריגה על מדיניות הטיפול בשב"חים. "הבעיה לא תבוא על פתרונה באמצעות צעדי ענישה"

בית המפשט הצבאי בעופר. יותם רונן
בית המשפט הצבאי במחנה עופר/יותם רונן

שופט בית משפט צבאי יצא לאחרונה בהתבטאות חריגה נגד מדיניות הטיפול בסוגיית השוהים הבלתי-חוקיים (שב"חים), בעת פסיקה בעניינו של נאשם בשהייה בלתי-חוקית שהובא בפניו. בדיון בבקשת הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים נגדו, סירב השופט, סא"ל שמואל קידר, לעשות כן ואמר כי הפתרון לתופעת השב"חים אינו הענשתם, אלא הענקת אישורי כניסה רבים יותר לפלסטינים.

בכל שבוע נתפסים שב"חים רבים ברחבי הארץ ומוגשים נגדם כתבי אישום בניסיון להרתיע ולצמצם את התופעה. מדובר בבעיה המעסיקה מאוד את גורמי הביטחון בישראל, ושר הביטחון משה יעלון אף עמל על תכנית הנקראת "סגירת מעגל", שאמורה לצאת אל הפועל בתקופה הקרובה, ושאמורה למנוע את חזרת הפועלים הפלסטינים בתחבורה הציבורית הישראלית. אחד הנימוקים לתכנית הזאת היא כי הגבלת נסיעתם של פלסטינים תסייע לצמצם את תופעת השב"חים.

בבית המשפט הצבאי עופר דן השופט קידר בתחילת החודש בבקשת הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרו של לואי גורד מוחמד טרוה, לאחר שנתפס בישראל ללא האישור המתאים והודה בכניסה בעוד כמה הזדמנויות בניגוד לחוק. אף שהתובעת הצבאית ציינה בבקשתה כי בניגוד למקובל בבתי המשפט האזרחיים, מדיניות בתי המשפט הצבאיים היא להאריך את מעצרם של השב"חים עד תום ההליכים, ובוודאי במקרה שמדובר בחשודים שעברו על החוק פעם אחר פעם, דחה סא"ל קידר את הבקשה ושחרר את טרוה בהפקדה כספית בלבד.

עוד ידיעות על שב"חים:
תיעוד: הדרך המקורית של שב"ח להסתנן לישראל
בתוך מבני קבורה: שב"חים אותרו בבית העלמין בהרצליה
אישום: פלסטיני ניסה לשחד קצין תמורת היתרי כניסה

בפסק דינו ציין השופט קידר כי אין מדיניות ברורה בבתי המשפט בנושא. "הגיע הזמן לדיון מול מושב מורכב של בית המשפט הצבאי לערעורים, אשר תיתן החלטה מנחה וחד-משמעית שתכלול את כל השיקולים הרבים, על מנת להגיע לאחידות בפסיקה". עוד ציין השופט כי בכל המקרים שבהם הוא שחרר נאשמים, אף שהתביעה ביקשה דחיית ביצוע על מנת לאפשר לה לערער, על פי זכרונו מעולם לא הוגש ערעור על החלטתו. לדבריו, מדיניות זו מראה על "מעין הסכמה בשתיקה שהתביעה מבקשת כלפי חוץ את המעצר עד תום ההליכים, אך היא בעצמה אינה שלמה לגמרי עם ההחלטה ומעדיפה להשאיר את ההחלטות בבית משפט קמא ולא להיגרר לדיון בבית המשפט הצבאי לערעורים".

בנוגע למקרה של הנאשם הנוכחי כתב השופט כי מדובר לטעמו במקרה גבולי, שבו נעשתה עבירה מתמשכת לאורך כמה חודשים, שבהם עבד הנאשם באופן קבוע בכפר סבא, ולרוע מזלו הוא נתפס כעת והודה על מקרים קודמים שלא היו ידועים קודם לכן לתביעה. "לא נראה לי שבשל חוסר הפעלת שיקול דעת של הנאשם בחקירתו הוא צריך להיענש הן במעצר טרם משפטו והן לא בהמשך", הוסיף השופט קידר. "בנסיבות אלה, לא נראה לי כי הנאשם מהווה סכנה כלל".

בסוף פסק הדין מתח השופט ביקורת כללית על המדיניות בנושא השב"חים: "כל עוד מדינת ישראל לא תגיע להסדר מדיני, בעיית עבירות השב"ח לא תבוא על פתרונה באמצעות צעדי ענישה, על ידי בית משפט, אלא על ידי מתן אישורים לאנשים רבים יותר. באמצעות פתרון כזה ומתן פרנסה לאוכלוסייה הפלסטינית, ניתן יהיה לגרום למוטיבציה יתרה לחיים בשלום ללא צורך במעבר על החוק".

מדובר צה"ל סירבו להגיב לדברים.

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully