וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: אבו מאזן דחה הצעה בינלאומית להשתלט על עזה

26.2.2015 / 10:02

ארה"ב, כמה מדינות באירופה וירדן גיבשו הצעה במועצת הביטחון של האו"ם, שהייתה אמורה לקרוא להשבת הרצועה לשליטת הרשות הפלסטינית, אולם יו"ר הרשות דחה את היוזמה. "עזה היא מלכודת עבורו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

הרשות הפלסטינית הכשילה יוזמה בינלאומית נרחבת לשינוי המציאות ברצועת עזה, שזכתה לתמיכת ארצות הברית, מדינות אירופה וירדן – כך עולה מתחקיר המבוסס על ראיונות עם שורת דיפלומטים באו"ם, שממצאיו הגיעו לידי וואלה חדשות. במסגרת היוזמה הבינלאומית, ניסו מדינות המערב להעלות הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שתקרא להחזרת רצועת עזה לשליטת הרשות הפלסטינית, אולם הפלסטינים דחו את הרעיון על הסף לאחר שהוצגה להם טיוטה של ההחלטה המדוברת.

את הטיוטה של הצעת ההחלטה, המתפרסמת כאן לראשונה, חשף אהרון מגיד, חוקר המזרח התיכון שמשלים בימים אלה תואר שני באוניברסיטת הרווארד. הטיוטה כללה קריאה ברורה להחזרת רצועת עזה ל"שליטה אפקטיבית של ממשלה פלסטינית תחת הנהגתו של הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן), כולל במעברי הגבול". נוסף על כך, כללה הטיוטה התחייבות של הקהילה הבינלאומית ל"תהליך אשר יוביל לשליטה אפקטיבית ולגיטימית של הממשלה הפלסטינית על כל הכוחות החמושים וכלי הנשק בעזה בהתאם להסכמים הקיימים" – או במילים אחרות, הכפפת חמאס לרשות הפלסטינית גם בממד הצבאי.

עוד על המתיחות בין אבו מאזן לחמאס:
מתאחדים נגד אבו מאזן: דחלאן וחמאס משתפים פעולה בעזה
חמאס חושף: עלייה דרמטית בפעילות הרשות נגד הארגון בגדה
הקרע מעמיק: דחלאן חשף 100 מקציני אבו מאזן לפגיעה בידי חמאס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – רמאללה, אפריל 2014. AP
דחה הצעה לשלוט בעזה. אבו מאזן/AP

הטיוטה גובשה בספטמבר האחרון, מיד לאחר מבצע "צוק איתן", בידי קבוצת מדינות בראשות ארצות הברית, צרפת ובריטניה, בשיתוף פעולה הדוק עם ירדן, הנציגה הערבית היחידה כיום במועצת הביטחון של האו"ם. דיפלומטים מכמה מדינות שונות שנחשפו לעבודה בנושא אמרו לוואלה חדשות כי ירדן הציגה את התכנית לפלסטינים בספטמבר, והייתה סבורה כי היא תזכה לאישורם, בעיקר בשל הצבת היעד המובהק של החזרת עזה לשליטת הרשות הפלסטינית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
ההצעה שנדחתה כללה גם שיקום מידי של עזה. הריסות בצפון הרצועה בעקבות "צוק איתן"/רויטרס

ישראל והפלסטינים לא הוזמנו לדיונים בנושא, אולם תודרכו כמעט במקביל על ידי המדינות שהשתתפו בניסוח ההצעה. גם מצרים, שלה גבול משותף עם ישראל ועם עזה, ושימשה שושבינה בהסכם הפסקת האש בין ישראל לבין חמאס, עודכנה באופן שוטף על המהלכים המתגבשים. לאחר שהטקסט היה מגובש, הוא הוצג לשני הצדדים במתכונת של "הכול או כלום". הפלסטינים בחרו לדחות אותו, מה שגרם כעס ואכזבה בקרב המדינות שהיו שותפות לגיבוש ההצעה. מבחינת ישראל, התגובה הפלסטינית חסכה את הדילמה אם לקבל או לדחות אותה.

"אבו מאזן לא מוכן לקחת אחריות על עזה"

דיפלומט בכיר שהיה מעורב במגעים בנושא סיפר לוואלה חדשות כי המטרה המרכזית הייתה להבטיח הפסקת אש יציבה בין עזה לבין ישראל, תוך חיזוק מעמדה של הרשות הפלסטינית. לדבריו, הפלסטינים נסוגו מהיוזמה מכיוון שאבו מאזן חושש מההשלכות של כניסת הרשות הפלסטינית לעזה. "אם הוא ייכנס לעימות עם חמאס, הציבור הפלסטיני יפנה נגדו והוא צפוי להפסיד", הסביר הדיפלומט. "אם כוחותיו ייכנסו לעזה ולא יגיעו לכדי עימות עם חמאס, ישראל תאשים אותו בכל פעם שחמאס יירה רקטות. הוא נמצא במלכוד, ויש לו אך ורק בחירות רעות לפניו".

דיפלומט אחר שהיה מעורב במגעים העריך כי הפלסטינים התנגדו ליוזמה משום שקיוו שלאחר "צוק איתן" אפשר יהיה לחדש את תהליך הפיוס הפלסטיני, וכי הצעה כזו הייתה מתפרשת כניסיון השתלטות של הרשות הפלסטינית על עזה ופוגעת בדו-שיח בין הצדדים. גורם ישראלי בכיר דחה את ההסבר הזה, ואמר כי אחרי "צוק איתן" היה ברור שפיוס פלסטיני כבר לא יהיה, "אבל אבו מאזן גם לא היה מוכן ללכת לעימות של ממש עם חמאס, ולכן עד היום הזה, חצי שנה אחרי 'צוק איתן', הוא לא מוכן לקחת אחריות על עזה. מבחינתו, עזה היא מלכודת".

אבו מאזן ואסמעיל הנייה בישיבת הממשלה הפלסטינית ב-2007. GettyImages
"אחרי 'צוק איתן' היה ברור שפיוס כבר לא יהיה". אבו מאזן וראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה/GettyImages
"דחיית ההצעה מטילה צל של ספק על מחויבותו של אבו מאזן לאחד את עזה ואת הגדה תחת שלטונו"

ההצעה שדחו הפלסטינים כללה התייחסות גם למרכיב השיקום הכלכלי של עזה, וקראה לכך ש"מאמצי השיקום וההתאוששות הכלכלית בעזה יחלו באופן מידי". בפועל, מאז ועידת המדינות התורמות בנושא עזה, שנערכה באוקטובר האחרון, תהליך השיקום בעזה מקרטע, ורוב מדינות העולם העבירו סכומי כסף זעומים בלבד לרצועה. המדינה המגויסת ביותר עד כה למטרת שיקומה של רצועת עזה היא דווקא ישראל, ומאות משאיות מעבירות מדי יום מלט לתוך הרצועה דרך מעבר כרם שלום.

אהרון מגיד, החוקר הצעיר שחשף את הטיוטה הגנוזה, אמר לוואלה חדשות: "האירוניה בפרשה הזו היא שהרשות הפלסטינית מדגישה ללא הרף את החשיבות של העברת הסכסוך לזירה הבינלאומית, אבל כאשר הוצעה להם החלטת מועצת ביטחון שקראה לשיקום רצועת עזה והחזרתה לשלטון הרשות, הם היססו ולבסוף דחו אותה". הוא הוסיף כי דחיית ההצעה בצד הפלסטיני "מטילה צל של ספק על מחויבותו של אבו מאזן לאחד את עזה ואת הגדה תחת שלטונו".

גם קבוצת המחקר הבינלאומית "קרייסיס גרופ" התייחסה באוקטובר שעבר לחשש של אבו מאזן מכניסת אנשיו לרצועת עזה. במחקר שפירסמו חוקרי הקבוצה על המצב בעזה לאחר המלחמה נכתב כי הקהילייה הבינלאומית "מעוניינת לפעול בנושא דרך מועצת הביטחון אך הרשות הפלסטינית גוררת רגליים". דיפלומט אמריקני צוטט במחקר באומרו: "יש לנו הצעת מועצת ביטחון שנתמכת עקרונית על ידי ישראל ודווקא הפלסטינים נגדה. אנו רגילים לכך שזה הפוך".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully