וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "נתניהו היה נלהב לפלוש לעיראק, וראינו איך זה נגמר"

25.2.2015 / 19:37

שר החוץ האמריקני - שתמך אף הוא בפלישה ב-2002 - טען באופן חריג כי "שיקול הדעת של נתניהו עשוי להיות מוטעה". לדבריו, "ישראל היום בטוחה יותר ממה שהייתה לפני הסכם הגרעין. עכשיו נתניהו אומר, 'אנחנו צריכים להאריך את הסכם הביניים"

צילום: רשת C-Span, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו בקונגרס ב-2002: "הפלת סדאם תשפיע לחיוב על האזור")

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר היום (רביעי) כי לראש הממשלה בנימין נתניהו "עלול להיות שיקול דעת שפשוט אינו נכון" בהתנגדותו לשיחות הגרעין עם איראן. בשימוע בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים בוושינטון, קרי סירב להגיב על נאומו הצפוי של נתניהו בפני הקונגרס בשבוע הבא, אולם לא חסך בביקורת על ראש הממשלה הישראלי.

קרי ציין כי למרות שבעבר נתניהו התנגד להסכם הביניים בין איראן למעצמות וכינה אותו "עסקת המאה" עבור טהראן, ראש הממשלה הביע תמיכה בו, לאחר שנמצא כי ההסכם הביא לעיכוב תכנית הגרעין. לדברי קרי, "נתניהו תמך נלהבות ודיבר על חשיבות הפלישה לעיראק, וכולנו יודעים מה קרה עם זה".

עוד בוואלה חדשות:
יועצו הבכיר של נתניהו הופתע מנאומו בקונגרס
היועצת לביטחון לאומי של אובמה: "נאום נתניהו - מהלך הרסני"
קרי עוקץ את נתניהו: מי שמתנגד לעסקה עם איראן - לא מכיר אותה
נתניהו נתניהו בקונגרס ב-2002: סדאם מפתח נשק גרעיני, הדחתו תסייע לאזור

שר החוץ ג'ון קרי בשימוע בקונגרס, פברואר 2015. רויטרס
קרי בשימוע בקונגרס, אתמול/רויטרס

קרי ביסס את דבריו על עדות של נתניהו בפני הקונגרס האמריקני בשנת 2002, במסגרתה חזה ראש הממשלה שהפלת סדאם חוסיין בעיראק "תביא ליציבות באזור" ותחליש את איראן. הוא אף הזהיר באותו נאום כי השליט העיראקי סדאם חוסיין מנסה לפתח נשק גרעיני. בסופו של דבר, כידוע, התברר כי לעיראק של סדאם חוסיין לא הייתה יכולת לייצר נשק להשמדה המונית, וכי הפלת סדאם חיזקה מאוד את איראן, ואף תרמה לעלייתם של ארגונים קיצוניים. דבריו של קרי נועדו בעיקר לאוזניהם של חברי קונגרס דמוקרטים, שמתנגדים בתוקף לכניסת ארצות הברית למלחמה נוספת במזרח התיכון.

קרי תמך גם הוא בפלישה לעיראק ב-2002, אולם בהמשך הביע חרטה על כך ויצא נגד המלחמה לקראת התמודדותו הכושלת על הנשיאות ב-2004. דבריו נגד נתניהו זכו לביקורת ברשתות החברתיות, על רקע העובדה שגם הוא עצמו, כמו נתניהו, תמך בזמנו בפלישה לעיראק. אמירה פומבית של שר חוץ אמריקני המטילה ספק בשיקול דעתו של ראש ממשלת ישראל הינה חריגה ביותר, ומעידה על עומק המשבר בין שתי המדינות.

ראש הממשלה נתניהו עם סוזן רייס – ירושלים, אוקטובר 2009. GettyImages
נתניהו עם היועצת האמריקנית לביטחון לאומי סוזן רייס/GettyImages

"ישראל היום בטוחה יותר ממה שהייתה לפני הסכם הגרעין", הוסיף קרי. "היום הוא אומר, 'אנחנו צריכים להאריך את ההסכם הזה'". דבריו של קרי מגיעים בצל מתיחות הולכת ומחריפה בימים האחרונים ביחסים בין הבית הלבן לירושלים ובין המפלגה הדמוקרטית למפלגה הרפובליקנית, בעקבות נאומו הצפוי של נתניהו, בו יבקש מהאמריקנים להתנגד להסכם גרעין.

בדברים שנשא היום נתניהו במעלה אדומים בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה, טען ראש הממשלה: "אני מכבד את הבית הלבן ואת נשיא ארצות הברית, אבל בעניין כל כך גורלי שיכול לקבוע אם נתקיים או לא, חובתי לעשות הכול כדי למנוע סכנה גדולה זו למדינת ישראל". לדבריו, "מההסכם שמתגבש כרגע יש הרבה סיבות לדאוג".

"המעצמות התחייבו למנוע מאיראן נשק גרעיני", ציין נתניהו. "מההסכם המתגבש נראה שהן ויתרו על ההתחייבות הזו והן משלימות עם זה שאיראן, בהדרגה של שנים, תפתח יכולות לייצר חומר בקיע להרבה מאוד פצצות גרעין. אולי הם משלימים עם זה. אני אינני מוכן".

פגישת יוקיה אמאנו ועבאס עראקצ'י, וינה, פברואר 2015. רויטרס
"המעצמות התחייבו למנוע מאיראן נשק גרעיני". נציג איראן לשיחות הגרעין, עבאס עראקצ'י/רויטרס

במקביל, נתניהו ספג הערב ביקורת קשה גם מדב זקהיים, בכיר לשעבר בממשלי בוש ורייגן, שנחשב לאחד הקולות הבולטים במפלגה הרפובליקנית בתחום מדיניות החוץ. במאמר שפורסם במגזין "פוריין אפיירס" כינה זקהיים את נתניהו "שורף גשרים", והזהיר כי התנהלותו המתריסה כלפי הבית הלבן והתעקשותו להתערב בזירה הפוליטית הפנים-אמריקנית, יגרמו נזק כבד למערכת היחסים בין ישראל לארה"ב. זקהיים הוסיף כי נתניהו אף מסייע בעקיפין לעיסקה הרעה עם איראן שהוא עצמו כל כך מתנגד לה, בכך שהוא מסיט את תשומת הלב מהעסקה עצמה לוויכוח סביב נאומו בקונגרס.

הלילה התייחסה היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, סוזן רייס, לנאומו הצפוי של נתניהו, וטענה כי "מה שקרה בשבועות האחרונים, בשל ההזמנה של יו"ר בית הנבחרים וההסכמה של ראש הממשלה נתניהו, לא היה רק מצער - אלא גם הרסני". לטעתנה, "היחסים בין המדינות היו תמיד מעל הפוליטיקה. יש לשמור על זה כך. אנחנו רוצים זאת. אני חושבת שגם ישראל רוצה זאת".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully