וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת סכסוך עבודה בדרום: אלף עובדי כיל הפגינו בנגב

25.2.2015 / 14:32

אל אלף המפגינים ממפעלי ים המלח ותרכובות ברום, שמוחים על הכוונה לפטר מאות מהם, הצטרפו גם ראשי רשויות בדרום. "צריך להעלות את גובה הלהבות", אמר ראש מועצת להבים. ההסתדרות תדון מחר בהכרזה על סכסוך עבודה כולל בדרום

צילום: דוברות ההסתדרות, עריכה: יאיר דניאל

מחאת העובדים בדרום נמשכת: כאלף עובדי מפעלי ים המלח ומפעל תרכובות ברום הפגינו הבוקר (רביעי) בצומת בית קמה שבנגב - בעקבות הכוונה לפטר מאות מאות מהם במסגרת צעדי ההתייעלות של המפעלים שבבעלות קבוצת כיל. מחר בצהריים יכנס יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ישיבה מיוחדת לאישור סכסוך עבודה כולל באזור הדרום. בישיבה יקחו חלק בין היתר חברי הנהגת ההסתדרות, איגודים, ו-ועדים מכלל המשק והמגזר הציבורי.

לצד המפגינים התייצבו גם ראשי רשויות מהדרום, שביקשו להביע הזדהות עם המאבק. "ניסינו לגשר בין הצדדים, אך היום אנחנו מבינים כי הנהלת כיל מנחיתה מכה קשה על העובדים", אמר ראש עיריית דימונה בני ביטון. "אנחנו בצד של העובדים. 40% מתושבי דימונה הם עובדים בכיל ובזכותם דימונה מתפתחת. לא יכול להיות שהמצב הזה יימשך, זו מכה קשה מאוד לנגב כולו".

ראש מועצת להבים אלי לוי הוסיף: "אנחנו איתכם וצריך להעלות את גובה הלבהות". עם זאת אמר כי השאיפה היא שההנהלה תתעשת, כי אחרת המצב ייעשה קשה ביותר. "מפעלי כיל ועובדי כיל חשובים מאוד לנגב. זה יהיה נורא אם הפיטורים יתממשו".

מאות מפגינים בצומת בית קמה במחאה על מצב התעסוקה בנגב, פברואר 2015. דוברות ההסתדרות,
ההפגנה בוקר בצומת בית קמה/דוברות ההסתדרות

ביום ראשון מתכוונים העובדים להמשיך במסע המחאה שלהם, והפעם להגיע לירושלים. אלפים מהם מתכננים לעלות באוטובוסים ובהסעות מאורגנות לקריית הממשלה ולהפגין של על "אוזלת ידה" בטיפול במשבר, כך לדברי העובדים.

נשיא לשכת המסחר והתעשייה בבאר שבע, יוסי דלויה, אמר היום כי הוא מודאג מהנזק הכלכלי לציבור גדול בנגב כתוצאה מהמשבר בכיל. "אלפי משפחות מאבדות את מקורות פרנסתם, ויש לכך השלכה קשה על המסחר בנגב. בעלי העסקים, שעוד לא התאוששו מנזקי 'צוק איתן', נקלעו למשבר נוסף בגלל השביתות והעיצומים בכיל".

עוד בנושא סערת הפיטורים בכיל:
שליח כיל מסר מכתב פיטורים - והותקף: "לא יכולנו לזוז"
בזמן שהדרום בוער: הפוליטיקאים נוהרים לנגב ומבטיחים עתיד ורוד
מכתבי פיטורים על דלת עובדי כיל: "כמו גנבים בלילה"

"יש חשיבות עצומה למאבק ולאחדות, לא ניתן לפוליטיקאים וגם להנהלה לעשות עלינו רווח פוליטי", אמר אתמול אחד העובדים. "רק ביחד ננצח. נרתום את כל הגופים בנגב למאבק שלנו ונשבית את כל המדינה. המדינה מפקירה את הנגב. אנחנו אומרים 'לא עוד'. אנחנו לא גונבים ולא צריכים להתנצל. אנחנו מתפרנסים בכבוד". יו"ר הסתדרות העובדים, אבי ניסנקורן, הודיע אתמול כי אם לא ייפתר משבר פיטורי העובדים, ההסתדרות תודיע על סכסוך בכל הדרום ותשבית את הנגב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הנהלת כיל: ההפגנות תוכננו להתקיים בזמן מערכת הבחירות

בקבוצת כיל התייחסו היום להפגנות. "ההסתדרות וועד העובדים מנסים לכפות באלימות, כוחנות וברוטליות מסוכנת את שלטון ועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי חוקית זו", נכתב בהודעה. "ההסתדרות והוועד תכננו מבעוד מועד את מערכת הבחירות כזמן המתאים להוציא לפועל את תכנית ההשתלטות שלהם, ביודעם כי בזמן מערכת בחירות יש להם סיכוי טוב יותר לזכות בתמיכה של פוליטיקאים שונים המבקשים לקושש קולות ותמיכה פוליטית".

עוד נכתב בהודעה כי "השביתה הפוליטית ופעילות מחאה קולנית ובלתי פרופורציונאלית כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים נועדה לשרת סדר יום ואינטרסים פוליטיים של מפלגות מסוימות במערכת הבחירות. אולם,מעבר להתנהגות צפויה במערכת בחירות אין כנראה אף פוליטיקאי רציני התומך בעמדה הקיצונית והבולשביקית של ההסתדרות והוועד המבקשת להשליט את שלטון הוועדים החזקים על המפעלים ומניעת כל יכולת לפטר עובדים, אפילו בחברות פרטיות במהלך תכנית התייעלות".

בהנהלת כיל הדגישו כי הם לא יאפשרו את "השתלטות הוועדים על המפעלים". לדבריהם, "זוהי חובתה ואחריותה הבלעדית של ההנהלה, גם מתוקף חוק, לנהל את המפעלים באחריות ובמקצועיות גם אם מדובר ביישום תכנית התייעלות נדרשת וחיונית הכוללת צמצום כוח אדם. ההנהלה תמשיך לנהוג באחריות ובכבוד כלפי העובדים שיאלצו לסיים את עבודתם במפעלים והיא מציעה להם את חבילת הפרישה ופיצויי הפיטורים הטובה ביותר בישראל".

מאות מפגינים בצומת בית קמה במחאה על מצב התעסוקה בנגב, פברואר 2015. דוברות ההסתדרות,
עובדי כיל מפגינים הבוקר/דוברות ההסתדרות

בתוך כך, יעקב דנדנקר, שעובד במפעלי ים המלח ב-29 השנים האחרונות, חשב אתמול שגורלו עומד להיות זהה לאלו של עשרות העובדים הנוספים כשקיבל מכתב זימון לשימוע לפני פיטורים. אלא שלהפתעתו ולמזלו הרב, בערב כבר הודיעו לו שמדובר בטעות.

אתמול בסביבות השעה 9:00 בבוקר הגיע לביתו של דנדנקר שליח שמסר לו את המכתב שמפחיד כל עובד במפעלי ים המלח. "הייתה לי הרגשה רעה וקשה", שחזר דנדנקר את התחושות בעקבות המכתב השגוי בשיחה עם וואלה חדשות. "אחרי 30 שנה מפטרים אותי, אחרי שנתתי את כולי למפעל, פשוט לא ייתכן. חשבתי כבר מה לעשות, איך אפרנס את משפחתי, נתתי את הנשמה למקום הזה וברגע הרגשתי שזורקים אותי לכלבים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מכתב פיטורים שקיבל אחד מעובדי כיל/מערכת וואלה, צילום מסך

לאחר שעות מורטות עצבים ומתח, התקשר מנהל המפעל לדנדנקר. "מדובר בטעות, כנראה התבלבלו בשם, אתה לא מפוטר", אמר לו המנהל. העובד נשם לרווחה. "למזלי, אמרו לי שמדובר בטעות, כנראה התכוונו לשלוח למישהו אחר ושלחו לי",הסביר דנדנקר.

למרות ההקלה, דנדנקר עדיין מרגיש שהוא חלק ממאבקם של עובדי מפעלי ים המלח. "אני לא מפוטר, אך חבריי לעבודה קיבלו מכתבי פיטורים", אמר. "אני מקווה שגם הם יקבלו טלפון ויגידו להם 'טעות' ושגם הם לא מפוטרים".

מכיל, המחזיקה בבעלות במפעלי ים המלח, נמסר בתגובה: "מדובר בטעות אנוש".

בפעם השנייה ביממה: שליחים הותקפו בידי עובד

אמש הותקפו, בפעם השנייה, שליחים של מפעלי ים המלח שביקשו למסור מכתב שימוע לפני פיטורים לעובד בדימונה. לטענתם, כשהגיעו לביתו של העובד ונקשו בדלת, העובד איים עליהם בסכין. החשוד טען בפני שוטרים שהגיעו למקום כי הוא אינו חשש בטוב והוא הועבר לבית חולים. בסיום הבדיקה, אם מצבו יאפשר זאת, הוא יועבר לתחנת משטרת דימונה לחקירה. במקביל, השליחים הגיעו לתחנת המשטרה, שם הגישו תלונה.

איציק דרעי שהותקף עם אהוד ניצן סמנכ"ל משאבי אנוש כיל ישראל, סורוקה. דוברות כיל,
סמנכ"ל משאבי אנוש בכיל, אהוד ניצן, עם השליח שהותקף שלשום איציק דרעי, בבית החולים סורוקה/דוברות כיל

שלשום תקף עובד של מפעלי הים המלח שליח. השליח, איציק דרעי שמו, פונה לקבלת טיפול בבית החולים סורוקה בבאר שבע. במהלך הלילה עבר דרעי ניתוח בירך, וכעת הוא מאושפז במחלקה האורתופדית ומתאושש. מצבו מוגדר קל עד בינוני. משטרת דימונה עצרה לחקירה את החשוד בתקיפה, ששוחרר מאוחר יותר למעצר בית.

לפניות לכתב יניר יגנה: Yanir9310@walla.com

(עדכון ראשון:24/2/2015, 22:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully