וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוי היסטורי לקורבנות פיגועים: "לא רצינו נקמה אלא צדק"

24.2.2015 / 0:06

עשר משפחות של נפגעי פיגועים בירושלים באינתיפאדה השנייה זכו בתביעה בבית משפט פדרלי בארצות הברית ויזכו לפיצוי בסך 218 מיליון דולר מהרשות הפלסטינית ואש"ף. "סגירת מעגל למשפחות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

חבר מושבעים בארצות הברית הורה אתמול (שני) לרשות הפלסטינית ולאש"ף לשלם יותר מ-218 מיליון דולרים פיצויים על כך שסיפקו תמיכה חומרית לפעילי טרור. את התביעה הגישו אמריקנים, קורבנות פיגועים ובני משפחותיהם, בגין שורת פיגועים שבוצעו באזור ירושלים במהלך האינתיפאדה השנייה.

בית המשפט הפדרלי במנהטן פסק לטובת עשר משפחות הקורבנות משישה פיגועים שביצעה הזרוע הצבאית של חמאס בין 2002 ל-2004, ובהם נהרגו בסך הכול 33 בני אדם ונפצעו יותר מ-450. בהתבסס על החוק האמריקני נגד טרור, סכום הפיצויים עשוי לגדול פי שלושה. הרשות הפלסטינית ואש"ף מתכננים לערער על ההחלטה, ולא ברור אם המשפחות אכן יזכו לקבל את הכספים.

עוד בוואלה חדשות:
לקראת הסכם: "איראן תוכל להפעיל 6,500 צנטריפוגות"
נציגי נפתלי פרסמו הקלטה של עובד לשעבר: "הזוג נתניהו משקר"
"הזיכרון מהמעשים האכזריים של אפרתי חי לצדי"

במהלך המשפט הגישה התביעה ראיות לכך שפיגועי ההתאבדות והירי בוצעו כחלק מהמדיניות המוצהרת של יו"ר הרשות יאסר ערפאת ושמימון ואמצעי לחימה שמקורם במוקטעה ברמאללה הגיעו לידי המחבלים שביצעו את הפיגועים. לחבר המושבעים הוצגו בין היתר רישומי הרשות על תשלומים שהועברו למשפחות המחבלים המתאבדים ועל מענקים שהיא מעבירה לרוצחים מורשעים בבתי הכלא וכן רישומים המעידים על כך שרוצחי אזרחים זכו לקידום בדרגה במנגנונים השונים של הרשות בעודם כלואים.

זירת הפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, 21 במרץ 2002. AP
הפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים ב-2002/AP

אלן באוור, שנפגע עם בני משפחתו בפיגוע ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים ב-2002 הביע שביעות רצון מהפסיקה. "העבודה היא של ארגון 'שורת הדין', שכבר 11 שנים מובילים את זה למרות הקשיים. הם נלחמו על כל פרט ופרט, ובחסדי שמים הם הצליחו", אמר באוור לוואלה חדשות. "אפילו בסיכומים של המשפט שהיו בשבוע שעבר לא היה לנו ברור לאן זה ילך כי עורך הדין שלהם סיכם בצורה מרשימה וטען שמדובר באנשים פרטיים שלא קשורים לרשות הפלסטינית, אבל המושבעים לא השתכנעו ופסקו לטובתנו. אנחנו מודים לשם שאחרי 11 שנים לא פשוטות הגענו לרגע הזה".

באוור סיפר כי הוא ומשפחתו נסעו במיוחד לניו יורק לפני שבועיים על מנת למסור את עדותם בבית המשפט. "אי אפשר להחליף את מה שעברנו. לא הייתי מאחל לאף אחד דברים דומים. לנו היה קשה, אבל היו אנשים שסבלו יותר מאיתנו", אמר באוור. "זה מה שהחוק מרשה, הלכנו לפי החוק, לא רצינו נקמה אלא צדק, אבל אי אפשר לבטל את הטראומה ואת הימים הארוכים בטיפול נמרץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון 'שורת הדין', שהגיש את התביעה, הודתה על פסיקת בית המשפט. "פסק דין לחובת הנתבעים לא ישיב למשפחות הקורבנות את יקיריהם או ירפא את הפציעות והנזק הנפשי שהם נושאים, אך הוא משמש מידה של צדק וסגירת מעגל למשפחות לאחר שנים של כאב וסבל", אמרה עו"ד לייטנר בתגובה על הפסיקה. "גורמי טרור יודעים עתה כי להרג אזרחים חפים מפשע באוטובוסים ובבתי קפה יש מחיר".

בנוגע לטענת הנתבעים על כך שבכוונתם לערער ושהנתבעים לעולם לא יזכו לגבות את הפיצויים, הוסיפה עו"ד לייטנר: "אנו לא נרשה לנתבעים לשים את מערכת המשפט האמריקני ללעג ולקלס, ונמשיך לרדוף אחריהם עד אשר ישלמו את חובם לתובעים. אם לאש"ף ולרשות האמצעים לשלם למשפחות המתאבדים, יש להם את האמצעים לשלם למשפחות הקורבנות של אותם מתאבדים".

יאסר ערפאת נואם, ועידת דרבן הראשונה נגד גזענות, דרום אפריקה, אוגוסט 2001. AP Photo/Jose Goitia, AP
התביעה הוכיחה כי הפיגועים היו חלק מהמדיניות המוצהרת שלו. ערפאת/AP, AP Photo/Jose Goitia

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "החלטת בית המשפט הפדרלי בארה"ב קובעת את אחריותה של הרשות הפלסטינית לפיגועי הטרור הרצחניים שהיו בעשור הקודם. במקום להפיק את הלקח המתבקש, הרשות הפלסטינית מקדמת צעדים מסוכנים ליציבות האזור, כמו הפניה הצבועה לבית הדין הפלילי הבינלאומי, תוך שהיא נמצאת בברית עם ארגון הטרור חמאס. אנו מצפים מהגורמים האחראים בקהילה הבינלאומית להמשיך ולהעניש את אלה התומכים בטרור כפי שעשה בית המשפט הפדרלי בארה"ב ולגבות את המדינות הנלחמות בטרור". מלשכתו של נתניהו הוסיפו כי "גם ביום זה אנו זוכרים את המשפחות שאיבדו את יקיריהן, ליבנו איתן ואין צדק שיוכל לנחמן".

עורכי הדין שייצגו את הרשות הפלסטינית ואת אש"ף בתביעה מסרו בתגובה להחלטת בית המשפט כי שני הגופים גינו את הפיגועים, והטילו את האחריות עליהם ל"עובדים סוררים" בדרגים נמוכים יותר.

מדובר במשפט השני בשנה האחרונה שבה פוסק חבר מושבעים אמריקני נגד הנתבעים על בסיס החוק נגד טרור, המאפשר לאמריקנים שנפגעו בפיגועי טרור בעולם לדרוש פיצויים בבית משפט פדרלי בארצות הברית. בספטמבר האחרון קבע בית משפט בברוקלין כי בנק ערבי אשם באספקת תמיכה חומרית לחמאס.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully