וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המשרד לביטחון הפנים: "חשד לפלילים בעיריית ביתר עילית"

22.2.2015 / 22:08

מינויים פוליטיים ללא מכרז של מדריכי נוער בסיכון, תשלום משכורות לעובדים שאינם עובדים בפועל וניגודי עניינים של עובדי עירייה - כך עולה מדוח מיוחד על תכנית "עיר ללא אלימות" בעיר. המידע הועבר לבדיקת המשטרה. העירייה: "הנחות שווא מצוצות מהאצבע"

בתים בית"ר עילית,אוקטובר 2012. טלי מאייר
"התנהלות קלוקלת והעדר מינהל תקין בשילוב עם מאפיינים פליליים"/טלי מאייר

משכורות פיקטיביות, מינויים פוליטיים ללא מכרזים ומנהלי תכניות לא פעילות שממשיכים לקבל שכר מהמדינה: אלו הן רק חלק מהמסקנות החמורות שעולות מתוך דוח שחובר עבור המשרד לביטחון הפנים בנוגע לניהול תכנית "עיר ללא אלימות" בביתר עילית. לטענת מחבר הדוח, ד"ר נרי הורוביץ, ששימש יועץ חיצוני עבור המשרד לביטחון הפנים, עולה חשד ל"התנהלות קלוקלת והעדר מינהל תקין בשילוב עם מאפיינים פליליים".

"עיריית ביתר עילית משתמשת במעט יותר מ-50 נערים ונערות על מנת ליצור מצג שווא שבו ישנה פעילות ענפה בתחומי הנוער בסיכון", מאשים הורוביץ. לכן, הוא המליץ לעצור את פעילות התכנית הלאומית בעיר, ולהעביר את חומרי הדוח למשטרה כדי שזו תבחן אם יש עילה להמליץ על העמדה לדין פלילי של עובדי העירייה המעורבים.

עוד בוואלה חדשות:
לדרומים נמאס להיות מנותקים בגלל השיטפונות: "חייבים פתרון"
סוחרי הסמים החדשים: גניבת גראס רפואי ומכירה בסופרמרקט
רגע מרגש ב"טיסת השוקולד": הצעת נישואים לניצולה מבורגס. צפו

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
התכנית אמורה להקל על נערים בסיכון להשתלב בחברה/ShutterStock

התכנית הלאומית "עיר ללא אלימות" מהווה את תכנית הדגל של ממשלת ישראל ושל המשרד לביטחון הפנים בתחום ההתמודדות עם התנהגות אנטי-חברתית, אלימות, עבריינות ופשיעה. מטרת התכנית, שהחלה להיות מיושמת ב-2006 ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, היא להכניס בני נוער בסיכון למסגרות שיקום לצורך השתלבות נאותה בחברה.

ד"ר הורוביץ, שבחן את אופן התנהלות התכנית בביתר עילית, מצא שורת כשלים מהותיים, שמקורם בהתנהלות לא תקינה לכאורה של העירייה בראשות מאיר רובינטיין. בין השאר, נמצא חשד לניגוד עניינים באגף נוער וצעירים בעירייה. כך, למשל, מנהל האגף, מנחם בומבך, מועסק במקביל בעוד כמה תפקידים, בהם: בית ספר של תכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים) של משרד החינוך, ראש ישיבה חסידית ועובד בתכנית של מכון מנדל למנהיגות. "יש ניגוד עניינים מובהק בין עיסוקיו, וחשש שהוא מועסק ביותר מדי מסגרות אשר כל אחת, כשלעצמה, מחייבת התמסרות", כתב הורוביץ.

עוד עולה מהדוח כי חלק גדול מן העובדים בתכניות השונות של "עיר ללא אלימות" הם מינויים פוליטיים לכאורה שנקלטו ללא מכרז. כמו כן, חלק מן העובדים בעלי תיקים פליליים. "מסיבות פוליטיות מונו ללא מכרז, לתפקידי מדריכים ומנהלים, נערים נושרים שעברו את גיל ה-20 ללא כל ניסיון בטיפול", נכתב. "העובדים נעדרים ניסיון בטיפול בנוער או כישורים רלוונטיים לתפקיד. הם נקשרו בעבר לפעילות של סיוע ושכנוע מתנגדים של ראש העיר". יתרה מכך, מציין הורוביץ כי חלקם מקבל משכורת מבלי לעבוד בפועל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"הכיתות נעולות, התלמידים משחקים כדורגל שולחן"

"בעסקה נוחה של מזון, טיולים וסנוקר (הפכו את הנערים לשותפים) בקומבינה העירונית"

הורוביץ מזכיר בדוח תכניות חברתיות של "עיר ללא אלימות", אשר אינן פעילות בפועל. בין השאר, מצוינת תכנית "הילה לבנים". לפי התכנית, אמורות לפעול שתי כיתות טכנולוגיות של המחוז החרדי במשרד החינוך עם 40 תלמידים. עם זאת, הורוביץ מציין כי על אף שבביקור של מפקח נמצאו כמה תלמידים הנדרש לתכנית והוצג בפני משרד החינוך מצג שווא כאילו התכנית פעילה כנדרש, "תצפיות ושיחות עם תלמידים והוריהם העלו כי אין לימודים במקום," נכתב בדוח. "הכיתות נעולות, התלמידים משחקים כדורגל שולחן והנוכחות של התלמידים צמודה לארוחת הבוקר והצהריים".

בדיקה נוספת נערכה בבית הספר הטכנולוגי "אליה". בית הספר מתוקצב בסכום של קרוב לשני מיליון שקלים ומכוון לשרת 40 תלמידים שאמורים ללמוד בגרות טכנולוגית. התמונה שהצטיירה, לכאורה, בפניו של הורוביץ הייתה עגומה. לפי הדוח, במהלך תצפיות וביקורים בבית הספר לא נערכו בו לימודים, אך נצפו תלמידים משחקים כדורגל שולחן.

לסיכום, כותב הורוביץ כי "בעיריית ביתר עילית פשה הנוהג של דיווחי כזב. מנהלי המסגרות וקובעי המדיניות בעיר הפכו את הנערים שותפים להונאה. בשיחות עם נערים לקח לא מעט זמן לשחרר אותם מן התחושה שלפיה הם 'שטינקרים'. בעסקה נוחה של מזון, טיולים וסנוקר (הפכו אותם לשותפים) בקומבינה העירונית".

ממטה "עיר ללא אלימות" במשרד לביטחון הפנים נמסר כי בעקבות "הממצאים חמורים שהוצגו בדוח יקיים בשבוע הבא המשרד לביטחון הפנים דיון מיוחד באשר לעתידה של התכנית בעיר. הדיון יתקיים בראשותו של מנהל 'עיר ללא אלימות', דני שחר, ובהשתתפותו של ד"ר הורביץ וגורמים רלוונטיים נוספים". עוד נמסר כי "מכיוון שבממצאי הדוח ישנם גם חשדות למעשים פליליים המידע הועבר במלואו לבדיקת משטרת ישראל".

השר יצחק אהרונוביץ' בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ליקויים חמורים בתכנית הדגל של המשרד. השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

מעיריית ביתר עילית נמסר בתגובה: העירייה דוחה בשאט נפש את ה"דוח" המוזר שנשלח לעיתונות מבלי שאפילו טיוטה ממנו נשלחה לעירייה. מדובר בדוח שנכתב בשפה פשקווילית מובהקת, "דוח" שכמותו לא נראה מעולם בגוף ממשלתי, שנכתב בצורה בלתי מקצועית, בשפה משתלחת, בוטה ובעיקר מוזרה. רובו של ה"דוח" מביא "עובדות" כביכול, למרות שמדובר בתיאוריות והנחות שווא, המצוצות מן האצבע, חסרות כל בסיס עובדתי או מקצועי. גם החלק בדוח, המצטט לכאורה ביקורות פתע, נעשה באופן מגמתי לחלוטין, כמו ביקור ביום צום לאחר שעת סיום הלימודים המוצהרת, וסיום בהצהרה מזלזלת "אין אוכל אין סיבה להגיע". כנ"ל בעניין הערעור המקצועי כביכול על התאמתם לתפקיד של מדריכים שהיו בעצמם נוער נושר, הנאמר בדוח סותר את כל התיאוריות הטיפוליות המוכרות כיום, הגורסות כי ההתאמה הגדולה ביותר לתפקיד היא של מי שהיה בעצמו במקום זה. הביקורת לא רק מעידה על בורותו של הכותב, אלא בעיקר על מגמתו המוזרה של הדוח.

נתון דומה נוסף המצטרף למגמה הנ"ל, הנה הטענה כי לא בוצע הליך הקצאה חוקי, למרות שהליך כזה בוצע, אך ה"מבקר" כלל לא טרח לבדוק בטרם גידף. לגופו של עניין, עיריית ביתר עילית מפעילה תכניות רבות לנוער, שהוכיחו את עצמן במבחן התוצאה, כאשר בשנה האחרונה ירד מספר התלונות למשטרה על פי נתוני "עיר ללא אלימות" ב-43%, נתון שהינו ללא כל ספק הישג בקנה מידה ארצי, ומדבר בעד עצמו. ברשות עיריית ביתר עילית דוחות מפורטים על הפעילות, ונתונים המפריכים מכל וכל את הנאמר בדוח המוזר הנ"ל. לא למותר לציין, כי התקצוב הממשלתי לנושא גדל, אודות לתוצאות הטובות שהשיגו המטפלים. גם שר החינוך היוצא שי פירון ראה לנכון נוכח ההישגים הרבים להגדיל את התקצוב.

מבדיקה שערכנו, מקור "הדוח" המדובר הוא לקט טענותיו של עובד בעייתי במחלקה, הנמצא בהליכי פיטורים זה זמן רב לאחר שמעל בתפקידו בעניין הנוער, ואינו בוחל בכל דרך לפגוע בעירייה ובמחלקת הנוער, כדי להציל את עורו. אנו מצפים מהרשויות השונות למצות את הדין עם מי שאחראי על כך. עיריית ביתר עילית, ראש העיר, וסגנו מחזיק תיק חברה ונוער, ימשיכו להשקיע מאמצים על מנת לטפח את הנוער, למרות כל המלעיזים. למותר לציין, כי כל טענה עניינית על ליקוי ו/או בעיה, תיבדק ותתוקן במקצועיות ובאחריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully