וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיעדר אכיפה, הרופאים הכריזו מלחמה על האופניים החשמליים

תקנות לרכיבה על אופניים חשמליים נכנסו לתוקף כבר לפני חצי שנה אך אינן נאכפות, ובבית החולים איכילוב מתמודדים בכל יום עם 4-2 נפגעים מתאונות. כעת יצאו הרופאים בקמפיין חדש, והם קוראים למשרד התחבורה "לשים לזה סוף"

מתוך ערוץ היוטיוב של המרכז הרפואי תל-אביב – איכילוב

(רופאי איכילוב בקמפיין נגד האופניים החשמליים)

קשיש בן 85 שנפגע לפני יותר משבועיים מאופניים חשמליים ברחבת מוזיאון תל אביב מת השבוע מפצעיו בבית החולים איכילוב שבעיר. המשטרה עדיין מחפשת אחר הרוכב הפוגע, אולם מותו הביא את צוות בית החולים לפתוח בקמפיין נגד הסכנות הטמונות בשימוש באופניים חשמליים, ובמטרה לעודד אכיפה בתחום. בית החולים פרסם היום (חמישי) סרטון בהשתתפות ארבעה רופאים, המטפלים יום אחר יום בנפגעי תאונות האופניים, מבוגרים וילדים כאחד.

הסרטון צולם בחדר הטראומה של בית החולים, שאליו מגיעים הנפגעים בתאונות. "נמאס לנו לטפל בכל כך הרבה תאונות מיותרות", הסביר פרופ' פיני הלפרן, מנהל חדר המיון באיכילוב. "צריך להעלות את מודעות הציבור לבעיה ההולכת וגדלה שלא זוכה למענה נאות. אין חינוך, אין רגולציה, אין אכיפה - אלא רק תאונות מיותרות לחלוטין".

עוד בוואלה חדשות:
מהפכת האופניים החשמליים של המשרד להגנת הסביבה
להוציא אוויר מהגלגלים: כך תילחם המשטרה באופניים החשמליים
תקדים: אופניים חשמליים הושבתו בשל רכיבה בשכרות

אילוסטרציה. ShutterStock
"אין לי בעיה עם עצם השימוש בכלי, אלא עם חוסר האכיפה של חוקי התנועה והמחסור בהסדרה"/ShutterStock

מוקדם יותר היום דווח על תאונה נוספת במעורבות אופניים חשמליים בתל אביב. הרוכב, בן 33, נפגע באורח בינוני-קשה לאחר שנפגע מכלי רכב, ככל הנראה לאחר שלא ציית לתמרור עצור, בפינת הרחובות שלוש ועין יעקב. הפצוע הועבר לטיפול רפואי בבית החולים איכילוב, ובוחני אגף התנועה של המשטרה החלו בבדיקת נסיבות התאונה.

הלפרן הודה כי היקף התופעה לא ידוע במדויק. "אין שום גוף שעוקב אחר המקרים, שבוחן כמה נפגעים יש, מה הסיבות והגורמים וכיצד ניתן לצמצם את הפגיעות", הסביר. "אנחנו יודעים שרוב הנפגעים הם דווקא לא נהגי האופניים, אלא הולכי רגל שפוסעים על המדרכה. הגורמים לתאונה הם לרוב ילדים, אבל לא רק, והפגיעות הן קשות. אמנם אין שיעור גבוה של תמותה, אבל הנפגעים נאלצים להתמודד עם פציעות מורכבות".

"אין לי בעיה עם עצם השימוש בכלי, אלא עם חוסר האכיפה של חוקי התנועה והמחסור בהסדרה. הם נוסעים על המדרכות, דבר שמסכן מאוד את הולכי הרגל", הוסיף הלפרן, בעל אופניים חשמליים בעצמו. "משרד התחבורה צריך לשים לזה סוף ולהסדיר את הנושא. אין לי ספק שזה יביא לכך שנראה כאן אצלנו הרבה פחות תאונות מהסוג הזה".

"כילדים, היינו מתחמקים מהמשטרה, וכשהיו תופסים אתנו היו מוציאים לנו את האוויר מהגלגלים. היינו סוחבים את האופניים הביתה וכך למדנו את הלקח"

מנהל החטיבה האורתופדית בבית החולים, פרופ' משה סלעי, אחראי על המשך הטיפול ועל ליווי הפצועים בניתוחים ובתהליך השיקום. "הפטירה של הקשיש העלתה שוב למודעות את העניין, ואולי זאת ההזדמנות לשים קץ לתופעה הזאת", אמר. "לכן חשבנו שהגיע הזמן לעשות מהלך אקטיבי - ויפה שעה קודם".

"הפגיעות, מטבע הדברים, הן ארוכות טווח", תיאר סלעי. "אנחנו רואים פציעות רבות של שברים בגפיים, שבחלקן הגדול מצריכות ניתוח ותהליך ארוך של החלמה. אחר כך מגיע תהליך שיקום ארוך. הרבה מהנפגעים הם קשישים, שהפציעות שלהם מובילות לתחלואה קשה". לדבריו, "כילד, אני זוכר שחייבו אופניים לנסוע עם מספר מיוחד מהעירייה, שמאשר שהן תקינות לנסיעה, עם פנס ומעצור, ושהילד יודע לרכוב עליהן. כילדים, היינו מתחמקים מהמשטרה, וכשהיו תופסים אתנו היו מוציאים לנו את האוויר מהגלגלים. היינו סוחבים את האופניים הביתה וכך למדנו את הלקח".

סלעי הוסיף: "מניסיוני, אפשר למזער את התופעה בעזרת פעילות חינוכית וצעדי אכיפה אקטיביים, כדי להוריד את הילדים המשתוללים מהמדרכות ומהכבישים. צריך לזכור שהמקרה שאירע השבוע מוכיח שמדובר בכלי קטלני". להערכתו, בין שניים לארבעה נפגעים מגיעים בכל יום לחדר המיון.

התקנות קיימות - אך לא נאכפות

לפני יותר מחצי שנה, ביולי האחרון, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות משרד התחבורה לשימוש באופניים חשמליים, לאחר מאבק ממושך שארך יותר משלוש שנים. מבדיקת וואלה חדשות עלה כי למרות העובדה שהתקנות נכנסו לתוקף כבר בספטמבר, לא התבצעה אכיפה שלהן, ולא נעשתה הסברה הולמת לציבור.

התקנות שאושרו קובעות כי ההספק המרבי של מנוע האופניים יהיה 250 ואט, ומהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש. נוסף על כך, נאסרה רכיבה לילדים מתחת לגיל 14 ונאסר לרכוב על המדרכה. בהודעה שנמסרה לתקשורת מיד עם אישור התקנות ביולי, נמסר כי הוסכם שהאכיפה תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחי הרשויות המקומיות השונות ברחבי הארץ. עם זאת, עד כה לא החלו הרשויות לעשות את המוטל עליהן בתחום. במשטרה טוענים כי בימים אלה מתגבשת באגף התנועה מדיניות אכיפה.

בדצמבר הוחלט באגף התנועה במשטרה על אכיפה באמצעות הוצאת האוויר מגלגלי האופניים לרוכבים שיפעלו בניגוד לתקנות. "אם שוטר מוצא אופניים שרוכבים עליהם תוך הפרת הוראות שהותקנו על פי הפקודה, הוא רשאי להוציא את האוויר ואת השסתומים כדי למנוע את המשך הרכיבה", נמסר מהמשטרה. עם זאת, טרם הועברו סמכויות מקבילות לפיקוח העירוני כפי שתוכנן.

על פי נתונים שפרסמה עמותת "אור ירוק" בשנה שעברה, טרם קביעת התקנות החדשות, עולה כי במהלך 2013 נפצעו כ-700 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים אופנים חשמליים. 91% מבין הפצועים היו הרוכבים עצמם.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה הסדיר בתקנות את כל נושא האופניים החשמליים. אכיפת התקנות על רוכבי האופניים בדרכים, כמו על שאר כלי הרכב הינה באחריות משטרת ישראל".

בהכנת הידיעה השתתף אבי אשכנזי

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully