וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופה כבר פה: שלג בהרי הגליל העליון, כבישים נחסמו בגולן

פתיתים ראשונים ירדו גם בצפת, ובהמשך יתפשט השלג למרכז, לכרמל ואף לנגב. כמה כבישים באזור רמת הגולן נסגרו לתנועה והצירים המובילים לירושלים צפויים להיסגר כשיתחיל השלג

שידור חי מצפת:

LIVE

הסופה החלה היום (חמישי) לתת את אותותיה, גשם יורד ברחבי הארץ ושלג יורד באזור צפון רמת הגולן ובהרי הגליל. כמו כן, החל לרדת שלג קל בצפת. בשל השלג באזור חרמון האתר נסגר למבקרים. השלג צפוי להתפשט אחר הצהריים מהרי הצפון גם אל הרי המרכז וירושלים. משעות הערב ילך וינמיך השלג ובלילה הוא יגיע לגובה של 300-200 מטר בצפון הארץ ו-400-300 מטר במרכזה. בהמשך הלילה הוא אף יגיע לכרמל ולנגב. עד למחר בבוקר צפויה היערמות של עשרות סנטימטרים, בעיקר בגובה של 500 מטר ומעלה.

מצפון הארץ ועד לצפון הנגב יורד גשם לסירוגין. הוא צפוי להתחזק במהלך היום, בליווי סופות רעמים ורוחות חזקות, שיכולות להגיע עד 75 ק"מ לשעה. יש חשש להצפות במקומות המועדים ולשיטפונות בבקעת הירדן ובמדבר יהודה. בדרום הארץ יהיה אביך. הטמפרטורות צפויות לרדת במידה ניכרת.

בשל מזג האוויר, שורת כבישים באזור רמת הגולן נסגרו לתנועה. מאגף התנועה נמסר כי כביש 99 נסגר מצומת סער למג'דל שמס, כביש 91 נסגר מצומת השריון לעין זיון, כביש 98נסגר מרמת מגשימים לאלוני הבשן ווכביש 90 נסגר באזור עין בוקק. עם תחילת השלג באזור ירושלים צפויים להיסגר הצירים המובילים לבירה וממנה.

עוד בוואלה חדשות:
ראש עיריית נצרת עילית המושעה הורשע בלקיחת שוחד
מה שמר הניצול מהפיגוע בבורגס בכיס בזמן שעמד בחופה?
בשל איומים: אבטחה הוצמדה לשר נפתלי בנט

מד"א כרמל מעלה את הכוננות לאור מזג האוויר הצפוי בסוף השבוע, פברואר 2015. מדא כרמל, מד"א
מכינים את האמבולנסים לשלג/מד"א, מדא כרמל

לקראת מזג האוויר הסוער, בגופים וברשויות שונות נערכים לסייע למי שיזדקק לכך. במד"א מתכוונים בין היתר לטפל בנפגעים מהקור, שעלול להקשות במיוחד על אוכלוסייה רגישה כמו קשישים ופעוטות. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים באזורים הצפויים לשלג לנקוט שורת צעדים, ובהם תגבור המשמרות בעובדים ובמתנדבים.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
איפה צפוי לרדת שלג?/מערכת וואלה, צילום מסך

עשרות אמבולנסים של מד"א בעלי הנעה קדמית (4X4) הועמדו בכוננות, ושרשראות שלג הורכבו על גלגלי האמבולנסים. כונני מד"א יוצבו בכוננות בשכונות הערים והיישובים ברחבי הארץ שבהם צפוי לרדת שלג, ולרכבי החירום של מד"א יצטרפו גם 125 ג'יפים מיחידת הג'יפים המיוחדת של מתנדבי מד"א, אשר יירתמו לכל המשימות הנדרשות בימי הסערה הצפויים.

ד"ר שלג: "הניסיון שנצבר בשנים הקודמות לצד הסברה נרחבת יאפשר לנו לעבור את הסערה הקרובה בצורה המיטבית ביותר"

"במד"א עומדים בקשר ובתיאום מלא עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, עם הרשויות המקומיות, עם צה"ל, עם משטרת ישראל ועם שירותי הכיבוי", אמר בין. "אני קורא לציבור, במיוחד במהלך ימי הסערה, לשמור על קשר רציף עם בני משפחה ושכנים קשישים המתגוררים בגפם ולוודא שאינם נזקקים לעזרה, ולתת את הדעת על הנחיות הבטיחות המצילות חיים שמפרסם מד"א, על מנת להימנע מפגיעות בנפש ולהישמע להנחיות משטרת ישראל והרשויות המקומיות על מנת למנוע סכנת חיים".

במרכז הרפואי זיו שבצפת נערכים לקליטת נפגעי הסערה. מנהל המרכז הרפואי, ד"ר סלמאן זרקא, מסר כי ישנם חדרים הערוכים לקלוט נפגעים מהיפותרמיה ומפגיעות אורתופדיות. לדבריו, נערכו מבעוד מועד פגישות עם גורמים בעירייה, במד"א ובפיקוד העורף, ומתקיים קשר רציף עם מרכז החירום של עיריית צפת. לרשות המרכז הרפואי הועמד טרקטור של פיקוד העורף בעל כף פינוי לסיוע בפינוי כביש הגישה אל בית החולים מיד כאשר יחל לרדת שלג.

הנהלת המרכז הרפואי לגליל בנהריה קיימה היום דיון הערכת מצב מיוחד, ונערכים בו לקליטת נפגעים. ד"ר צבי שלג, עוזר מנהל המרכז, מסר: "אנו נמצאים בקשר רציף עם הרשויות המקומיות, המשטרה, מד"א, כיבוי אש וצה"ל, על מנת לתת מענה לאירועי קיצון אפשריים שייגרמו בשל מזג האוויר הסוער. אני מאמין שהניסיון שנצבר בשנים הקודמות לצד הסברה נרחבת שאנו עורכים הן בין כותלי המרכז הרפואי והן בקרב הקהילה אותה אנו משרתים, יאפשר לנו לעבור את הסערה הקרובה בצורה המיטבית ביותר".

הכבישים החסומים

ברווחה הכינו ביגוד חם, תנורים ושמיכות לנזקקים

גם בשירותי הרווחה נערכו לקראת הסופה ובהתבסס על הלקחים מהסופה הגדולה בחורף שעבר, הצטיידו בגנרטורים, במזון, בציוד לנזקקים ואף הוציאו צו להעברת דרי רחוב למקלטים של העיריות. "בעקבות הסופה של דצמבר 2013 הבנו שיש להיערך באופן מסודר לתרחיש כזה, והכנו מערך שלם", הסביר מנהל תחום החירום הארצי במשרד הרווחה, אילן ברוש. "עוד בתחילת החורף כינסנו את כל מנהלי מחלקות הרווחה של האזורים המועדים לפורענות, ובהם רשויות בצפון, בירושלים ובבית ג'אן, והעברנו להם תדריך הכולל סל אמצעים שניתן יהיה לרכוש לטובת אוכלוסיות נזקקות – ביגוד חם, תנורים ושמיכות".

עוד הנחה המשרד את כלל הלשכות המקומיות למפות אוכלוסיות יעד שיש לעקוב אחר מצבן, כמו קשישים ובעלי מוגבלויות המתגוררים לבדם, בדגש על כאלה שאין להם משפחות שיסייעו להם. מנהלי מוסדות משרד הרווחה, הכוללים בתי אבות, פנימיות לילדים בסיכון, מקלטים לנשים מוכות ומעונות לבעלי מוגבלויות, הונחו להחזיק מלאי מזון ומים לפרק זמן של 72 שעות ולהנחות את הדיירים כיצד להתנהג בשלג ובקרה. "בכל מוסד הכינו צוותים ייעודיים של איש תחזוקה, איש מטבח ואיש רפואה – אנשים הנדרשים במצבים מעין אלו", הסביר ברוש.

מכ"ם הגשם המתעדכן:

כמו כן, לראשונה יפעיל משרד הרווחה יחידת ג'יפים הכוללת 80 מתנדבים שיגיעו לבתים של אנשים במידת הצורך ויסייעו בכל הנדרש. "זו יחידה חדשה של אנשים שבשגרה מתנדבים עם רכביהם לטיולים לבעלי מוגבלויות, ולקראת הסופה גייסנו אותם לסייע אם נצטרך לסייע לאנשים שלא יהיה ניתן להגיע לבתיהם אלא ברכבי 4X4", אמר ברוש. "ממחר הם בכוננות של סיוע לאנשים, העברת סגל מהמוסדות, העברת נזקקים לדיור חלופי או טיפול רפואי, זה מערך של אנשים מצוינים ונכונים לסייע".

שלג במג'דל שאמס. פברואר 2015. יאמן רהם פאקהרלדן, תמונות גולשים
שלג במג'דל שמס, הבוקר/תמונות גולשים, יאמן רהם פאקהרלדן

משטרת ישראל פתחה לטובת הציבור מרכז מידע ארצי שמספרו 110, לצורך קבלת עדכונים בסוגיית מזג האוויר וכן לקבלת מידע בנוגע לסגירה ופתיחה של צירי תנועה. המוקד יפעל 24 שעות ביממה לאורך הסערה.

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' דיבר היום בערכת מצב בשל מזג האוויר הסוער, ואמר כי ההיערכות נמשכת. "ההנחיה שלי היא למנוע בפגיעה בחיי אדם", אמר אהרונוביץ'. "ננסה לשמור על צירים פתוחים. יש להישמע להנחיות גורמי החירום וההצלה. מי שלא צריך להיות שלא יהיו בכבישים. המטרה היא שלא תהיה פגיעה בחיי אדם, ננסה לגמור את גל הקור הזה".

בחברת החשמל עברו למצב כוננות ונפתח מטה הפעלה ארצי, שבו נמצאים נציגי החברה וגורמים ממשרדי ממשלה שונים ומגופי החירום להגברת התיאום במהלך הסופה, זאת נוסף על חדרי מצב שנפתחו במחוזות השונים. כמו כן, החברה העבירה כ-50 גנרטורים ורכבי שטח מהמרכז הלוגיסטי לאזורים מרוחקים ורגישים, עובדי החברה תוגברו באזור ירושלים ובצפון, והצוותים ערוכים להגיע לטיפול מידי בכל הנזקים אשר ייגרמו לרשתות החשמל בשל פגעי מזג האוויר.

רכבת ישראל נערכת לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי החל משעות הצהריים. פברואר 2015. דוברות רכבת ישראל,
מכינים את התחנות ואת המסילות לסערה/דוברות רכבת ישראל

ברכבת ישראל מתכננים להפעיל את רכבות הנוסעים בצורה סדירה ככל הניתן ולשמש פתרון תחבורתי נגיש בין ירושלים למישור החוף, גם עם סגירת הכבישים לבירה וממנה. החל משעות הבוקר החלה החברה לפרוס צוותים טכניים לאורך מסילות הרכבת, ואלה מצוידים ברכבי שטח, במשאבות מים, במלח לפיזור על המסילות הרכבת ובכלים הנדסיים שונים. כמו כן, חלק מהרכבות יופעלו בליווי טכנאים ייעודיים. תחנות הנוסעים, בדגש על תחנות ירושלים ובית שמש, תוגברו באנשי צוות לסיוע לנוסעים וצוידו בבקבוקי שתייה, במיטות ובציוד חירום.

משעות הבוקר ועד הצהריים הקווים מתוגברים ברכבות נוספות לשירות החיילים והנוסעים, ובהמשך היום יופעלו רכבות ארוכות במיוחד, המכילות 850 מקומות כל אחת, בקו שבין בית שמש לירושלים, אחת לשעה בשני הכיוונים. רכבות אלה יפעלו עד חצות.

יציאה מוקדמת מביה?ס סאלד בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
במקומות רבים הסתיימו הלימודים מוקדם מהרגיל. תלמידים יוצאים מבית הספר בירושלים/נועם מושקוביץ

באוניברסיטת חיפה הוחלט לסגור את המקום בשל מזג האוויר הסוער והחשש שדרכי הגישה ייסגרו. האוניברסיטה תישאר סגורה גם מחר, וכל הלימודים והמבחנים מבוטלים. הלימודים והמבחנים בקמפוס הנמל יתקיימו כסדרם.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר כי לא תתאפשר כניסת אוניות לנמל עד שוך הסערה. מרבית הרציפים בנמל כבר פונו אתמול והאוניות יצאו מהנמל. האוניות שהורשו להישאר בנמל נקשרו בקשירה כפולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

הגשם שיורד בימים האחרונים בגליל ובגולן תרם את שלו לכינרת, והמפלס שלו עלה ביממה האחרונה ב-2.5 סנטימטרים. מרשות המים נמסר כי המפלס נמצא כעת 212.335 מטרים מתחת לפני הים.

הטמפרטורות החזויות להיום: בצפת ינועו הטמפרטורות בין 2 מעלות בצהריים ל-3- מעלות הלילה, בטבריה בין 10 ל-5, בחיפה בין 6 ל-1, בתל אביב בין 11 ל-4, בירושלים בין 4 ל-1-, בבאר שבע בין 10 ל-2 ובאילת ינועו הטמפרטורות בין 15 מעלות בשעות הצהריים ל-7 מעלות הלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

מזג האוויר הסוער צפוי להימשך גם אל תוך סוף השבוע, ולהירגע בהדרגה במהלך יום שבת. בשישי צפוי גשם מצפון הארץ ועד לנגב, מלווה בסופות רעמים בודדות. שלג יוסיף לרדת בהרי הצפון ובהרי המרכז, כולל בירושלים ובהר הנגב. ינשבו רוחות ערות ויהיה חשש לשיטפונות ולהצפות במקומות המועדים. יוסיף להיות קר במיוחד. בשבת ירד גשם מקומי, בעיקר בדרום הארץ ובמרכזה. עדיין יהיה חשש לשיטפונות. במהלך היום הגשמים ייחלשו בהדרגה ויפסקו בלילה. ביום ראשון כבר תחול עלייה בטמפרטורות וירידה בלחות, אך עדיין יהיה קר מהרגיל.

יוסי אלי השתתף בהכנת הידיעה.

(עדכון ראשון: 9:18)

עמק יזרעאל חורפי במיוחד. פברואר 2015. מרינה פורמן-לוי, תמונות גולשים
עמק יזרעאל/תמונות גולשים, מרינה פורמן-לוי
שלג בהר בנטל. פברואר 2015. גבי סייח, תמונות גולשים
הר בנטל/תמונות גולשים, גבי סייח
שמיים אפורים מעל ים המלח כפי שנצפה מעין גדי. פברואר 2015. ויקה לסטוצ'קין, תמונות גולשים
ים המלח/תמונות גולשים, ויקה לסטוצ'קין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully