וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש באוקראינה נכנסה לתוקף: "המורדים יורים רק באופן מקומי"

15.2.2015 / 9:56

בשעה חצות נכנס לתוקף הסכם הפסקת האש שנחתם בוועידת מינסק. צבא אוקראינה מדווח על ירידה משמעותית בהיקף הקרבות, אך כמה פלוגות מורדים המשיכו לירות הבוקר "באופן לא-סדיר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(צפו בנשיא אוקראינה פורושנקו תוקף את רוסיה שעות לפני הפסקת האש)

הפסקת האש באוקראינה נכנסה לתוקף בשעה חצות הלילה (ראשון), וצבא אוקראינה מדווח על ירידה משמעותית בהיקף הקרבות במזרח המדינה. עם זאת, בשעות הבוקר, הודיע המטכ"ל בקייב כי לפחות 10 פגזים נורו מסוללות ארטילריה של המורדים, וכי תשעה מהם כוונו לאותו אזור במחוז דונייצק. עד ראייה של סוכנות הידיעות רויטרס אישר כי שמע את המטח, שיצא מכיוון העיר דיבלצבה. דובר הצבא הדגיש כי "הפסקת האש נשמרת באופן כללי", וכי "הירי מצד המורדים מתבצע רק באופן מקומי ולא-סדיר".

הפסקת האש מעוגנת בהסכם מינסק שנחתם בשבוע שעבר על-ידי נשיאי רוסיה ואוקראינה. טרם כניסת הפסקת האש לתוקף נמשכה הלחימה ביתר שאת, וצבא אוקראינה מסר כי שבעה חיילים נהרגו אתמול, ו-23 נוספים נפצעו, בקרבות עם הבדלנים הפרו-רוסים.

"לפני חצות, המורדים ניסו נסים להשלים את תכניותיהם הטקטיות להגדלת השטח שבשליטתם, במיוחד באזור דיבלצבה", מסר אמש דובר הצבא, אנדריי ליסנקו. דיבלצבה היא עיירה אסטרטגית המשמשת צומת רכבות מרכזי בין מחוזות דונייצק ולוהנסק, שעליהם שולטים המורדים. סביב העיר מתרכזת הלחימה בתקופה האחרונה.

ליסנקו הוסיף כי המורדים המשיכו לתגבר את כוחותיהם באמצעות לוחמים וציוד צבאי שהגיעו למזרח אוקראינה דרך רוסיה. מוסקבה מכחישה בתוקף כי היא מספקת לבדלנים נשק וחיילים, אך לוחם בשורות הבדלנים אמר כי "הלוחמים המקומיים נתמכים על ידי אורחים מרוסיה". הלוחם, שדיבר בעילום שם, היה מוצב במחסום של הבדלנים בכיוון דיבלצבה, וטור חדש של רכבים צבאיים ושל ארטילריה חלף על פניו בדרכו לעיירה האסטרטגית.

הלחימה על אוקראינה - סיקור מיוחד
נשיא אוקראינה תוקף את רוסיה: "הפסקת האש בסכנה גדולה"
פוטין הכריז על הפסקת אש באוקראינה החל משבת

טור שריון של צבא אוקראינה בדרכו לעיירה דבלצבה, שבמזרח המדינה, 14 בפברואר 2015. רויטרס
גם טנקים של צבא אוקראינה זרמו ביממה האחרונה לדבלצבה/רויטרס

רוסיה, מצדה, האשימה אתמול את קייב ואת מדינות המערב בפגיעה בהסכם. "הנציגים הרשמיים של אוקראינה, כמו גם של כמה ממדינות המערב, במיוחד ארצות הברית, הביעו סולידריות עם דעותיהם של הלאומנים הקיצוניים בפרלמנט של אוקראינה והתחילו לעוות את התכנים שלו", נמסר מטעם משרד החוץ של רוסיה. בתחילה נטען כי קייב הסכימה להעניק חנינה כללית לכל המעורבים בלחימה במזרח אוקראינה, אולם לאחר מכן אוקראינה הכחישה זאת.

כמו כן, שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר הזהיר את קייב, מוסקבה והבדלנים כי יהיה "מחיר גבוה" להפרת הסכם הפסקת האש. לדבריו, הוא לא מצפה שתהיה הסלמה בלחימה והפציר בכל הצדדים לכבד את תנאי ההסכם. "אם ייכשלו המאמצים, כל אחד באזור ישלם מחיר גבוה", הזהיר שטיינמאייר במהלך מסיבת עיתונאים בלימה, בירת פרו, שם נפגש עם מקבילו הפרואני. "הפרת ההסכם תאיים על ביטחונה של אירופה ועל האפשרות של שיתוף פעולה במוסדות בינלאומיים, כולל במועצת הביטחון".

מאז הפסקת האש הראשונה, שנחתמה בחודש ספטמבר וקרסה בחודשיים האחרונים, התקדמו הבדלנים התקדמות ניכרת מעבר לקווי החזית הקודמים. על פי ההסכם החדש, הם אמורים לסגת 75 קילומטרים בחזרה לשטחם, כשצבא אוקראינה אמור לסגת 25 קילומטרים. עוד נקבע בהסכם, שנחתם בחמישי כעבור 16 שעות של דיונים קדחתניים בין מנהיגי רוסיה, אוקראינה, גרמניה וצרפת, כי יוקם אזור חיץ בין הצדדים ושכלי הנשק הכבדים יוצאו מקווי החזית.

(עדכון ראשון: 23:55)

מורדים פרו-רוסים ממתינים להעברתם לחזית, סמוך לעיר המפתח דבלצבה במזרח אוקראינה, פברואר 2015. AP
מורדים פרו-רוסים ממתינים לפינוי, אתמול במחוז דונייצק/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully